Måste man börja äta järntabletter efter vecka 20?
Har inte kollat mina järnvärden sedan jag var i vecka 11, men då var de jättebra. När jag var på möte med andra blivande mammor i vecka 20 så sa den BM vi hade där att man som gravid ska börja äta järntabletter efter vecka 20 om man inte gjort det tidigare. Men jag vill ju inte äta tabletter i onödan utan vill ju kolla mina värden först!? Ska man verkligen börja äta utan att veta hur ens värden ser ut?
Min mage är väldigt känslig och jag vet att järntabletterna kommer att göra den helt galen, så kan jag undvika så gör jag gärna det. Äter leverpastejsmörgåsar varje dag och dricker juice med extra järn, så kosten är det inget fel på.
Vad tror ni? Kan jag vänta till de testar mina värden om två veckor och i så fall börja äta tabletter då - eller ska jag ta i förebyggande syfte? Är det farligt för barnet om jag inte får i mig tillräckligt? Jag är ju relativt pigg än så länge, men visst sover jag gärna middag på helgerna och vilar efter maten på vardagarna. Hmm...man vill ju absolut inte riskera att bebben ska må dåligt!
Kattis v 21+1