Nevy, trådstartaren har ju markägarens tillstånd, men som vanlig användare av allemansrätten får man inte dra eller gräva upp växter. I det hade alltså Poena rätt, trots att det inte gäller fridlysta växter. Som du säger får man däremot _plocka_ bär och blommor.
Eftersom allemansrätten är en sedvanerätt och inte en lag är den inte så exakt utformad som en lag men denna tolkning är den gängse.
En annan sak är att man lokalt kan göra på ett annat sätt utan att någon reagerar. På samma sätt som man på sina håll knappt kan utnyttja rätten att plocka bär om man vill behålla grannsämjan för att grannen/markägaren själv vill plocka och blir sur.
Vad gäller skrock runt ljung gör väl alla som de själva vill, precis som vad gäller annat skrock. Jag menar, inte går jag och plockar undan andras nycklar från bordet eller så om jag är hos sådana som struntar i det.
I mina hembygder gäller ljungskrocket att dra fattigdom till huset. Troligen på den enkla grunden att det förr mest var fattigfolk som använde ljung för att smycka huset. Säkert någon liknande bakgrund vad gäller övrigt ljungskrock.