• Nannalie

Kan man gräva upp ljung ute och plantera det i sin egen trägård eller kruka??

Hej nu när det börjar närma sig höst vill man ju ändå ha lite fint som passar i sin lilla trädgård.

Jag undrar om man kan gräva upp ljung i från diken/skogskanterna och plantera i kruka eller i landet utan att dessa dör med en gång eller måste man köpa???

• Svar på tråden Kan man gräva upp ljung ute och plantera det i sin egen trägård eller kruka??
  • evita

jag vill åxå veta så jag puffar lite...

• Ejnie

Dels undrar jag om man FÅR gräva upp ljung (du får ju inte gräva upp blommor osv heller ute i skogen däremot är det ok att ta frön) dels ska man inte ta in det i kruka eftersom det uppfattas som synnerligen olyckbådande av alla skrockfulla människor (eftersom det förknippas med död och begravning om jag minns rätt)

• Bumpy

Ja det kan man. Skall göras innan första frosten.

• Nannalie

Det sparar ju en hel del pengar!! För hos tex blomsterlandet kostar ljung i en liten kruka 17.70 och om man då tänker vad det kostar hela livet typ 8-10 st varje år så blir det ju på 50 år nästan 9000kronor bara för ljung.

Ja man knaske inte kan räkna så men dte är ändå en tankeställare...

• Nannalie

Tack Bumby...har det varit nån frost än tro??

Min mormor o morfar äger massa skog så där får jag gräva om jag vill iaf...

• Nannalie

Jaha är ljung fridlyst?? Varför då det finns ju hur mycket som helst??

• Ejnie

Om det är fridlyst får du inte gräva upp det iallafall om jag inte missminner mig...

• Nannalie

Jo det fattar jag ju....jag får gå o köpa ljung i stället då...

• jummie

kanske inte skulle finnas hur mycket som helst av ljungen om alla grävde upp det...

• Nannalie

Men då borde dem ju fridlysa allt i naturen då...

• jummie

näe det är klart...men jag tror att det finns nån "regel" som säger att du inte får gräva upp eller hugga ner träd oavsett om de är fridlysta eller inte...om du inte har tillstånd från den som äger marken..

tex. granar får du inte hugga ner...även om många gör det...

• Nannalie

Det är ju toppen tack för att du kolla upp det. Då är det bara till o gräva på jag har ju trots allt tillsånd av mina morföräldrar...

• Bumpy

Nej - Ljung är inte fridlyst!
    Det har inte varit någon frost och att Ljung för otur med sig är det bara i Norden som man tror tvärtom i England tex när en sierska gjort en hand läsning eller dyl ger hon en liten Ljungkvist för att den ska bringa lycka.

Värst vad alla var kritiska här idag då.....

• Nannalie

Håller med fasen nu blev jag glad!!

• Nevy

Jag tror inte att det är förbjudet att gräva upp icke fridlysta blommor.
    Vissa växter kan man ju använda rötterna av, tex ljung, och det borde bli samma effekt som om man gräver upp hela plantan.
    Jag har tidigare grävt upp smultronplantor, och ha rinte hört nånting om att det skulle vara förbjudet.

Reglerna och restriktionerna gäller nog bara fridlysta växter.
    Som du skriver så finns det ju hur mycket ljung som helst.

Man får inte hugga gran om man inte har skogsägarens tillåtelse, men man får ju plocka både svamp bär och blommor fritt.
    Jag tror att granförbudet har att göra med att det är virke och kan bli inkomstförlust för markägaren.

Nu när du dessutom har morföräldrarnas tillåtelse är det bara att plocka på.

• Åsa

Nevy, trådstartaren har ju markägarens tillstånd, men som vanlig användare av allemansrätten får man inte dra eller gräva upp växter. I det hade alltså Poena rätt, trots att det inte gäller fridlysta växter. Som du säger får man däremot _plocka_ bär och blommor.

Eftersom allemansrätten är en sedvanerätt och inte en lag är den inte så exakt utformad som en lag men denna tolkning är den gängse.

En annan sak är att man lokalt kan göra på ett annat sätt utan att någon reagerar. På samma sätt som man på sina håll knappt kan utnyttja rätten att plocka bär om man vill behålla grannsämjan för att grannen/markägaren själv vill plocka och blir sur.

Vad gäller skrock runt ljung gör väl alla som de själva vill, precis som vad gäller annat skrock. Jag menar, inte går jag och plockar undan andras nycklar från bordet eller så om jag är hos sådana som struntar i det.
    I mina hembygder gäller ljungskrocket att dra fattigdom till huset. Troligen på den enkla grunden att det förr mest var fattigfolk som använde ljung för att smycka huset. Säkert någon liknande bakgrund vad gäller övrigt ljungskrock.

Svar på tråden Kan man gräva upp ljung ute och plantera det i sin egen trägård eller kruka??