• dalarnarules

Frågor om tvätt.. snabbt svar tack!

Hittade ingen passande grupp...
    Tänkte fråga om det är nån som vet om man kan torktumla kuddar??
    Och går det att tvätta duntäcken i vanliga tvättmaskin?
    Har fått en ny dubbelsäng och vill att allt ska vara rent och fint när man ska bädda....

• Svar på tråden Frågor om tvätt.. snabbt svar tack!
  • Tant Green

Jag brukar både tvätta och tumla duntäcken och dunkuddar. De måste nog till och med tumlas (om det är dun) annars kan dunet klumpa ihop sig och tar lång tid att torka och luktar illa.

• dalarnarules

jo, att duntäcken och -kuddar ska torktumlas det vet jag.. men vanliga "syntet"kuddar? och tänkte mer på om maskin klarar av duntäcken... som blir ju ganska tunga när dom blir blöta...

• ÄngelBängel

Jag tror att man ska slänga in ett par rena tennisbollar när man torktumlar dungrejer så "fluffar" de upp dunet som annars klumpar sig.

Är det vanliga syntetgrejer så brukar jag tvätta som vanligt och lägga in i torkskåpet, både täcken och kuddar. Det mesta brukar hålla formen

• dalarnarules

Jag har inget torkskåp tyvärr men jag testar att torktumla.. går det åt h*vete så kan man alltid köpa nya kuddar... lite tråkigt om maskin går sönder bara.. tur man har försäkring..
    Tack för svaren!

• tjoppaloppan

Tror precis som ÄngelBängel på att tumla med tennisbollar, precis som man gör med dunjackor.

• dalarnarules

har inga tennisbollar heller...

• Glittertrollet

Vanliga täcken kan du köra en liten stund, ca 10 15 minuter, för att "slå upp" täcket eller kuddarna, alltså fluffa till dom lite. Men sen kan du hängtorka.
    Duntäcken och kuddar ska torkas i tumlare, du kan plocka ut dom ett par gånger under torktiden och "gnugga" upp dunnen som bildar klumpar när dom blir blöta, tror inte det räcker med tennisbollar. Viktigt att känna igenom så att alla dun torkar ordentligt.
    Hoppas det hjälpte lite...

• penapöna

Du kan tvätta utan problem men ha absolut inte i mjukmedel/sköljmedel.

• Jennie Brunflo

Man kan kasta med skor också. Om man inte har tennisbollar. Typ converse-skor och liknande.

• Twilight

Nu orkar jag inte läsa "alla" svar men man ska väl tumla alla slags kuddar?! Jag har då aldrig lyckats få en kudde normal och jämt o finefter tvätt om jag inte tumlar.

Svar på tråden Frågor om tvätt.. snabbt svar tack!