• Anonym

Kromosomavvikelse/ cysta i hjärnan

Var på ul förra veckan och då visade det sig att vårt barn har en cysta i hjärnan som kan tyda på kromosomavvikelse. Någon mer som varit med om det? Och vad kan det innebära? De ville skicka oss till Malmö för ett blodprov i navelsträngen, men eftersom det är så riskfyllt tackade vi nej. Barnet är helt välskapt annars så det är ytterst liten risk att det skulle vara något fel.

• Svar på tråden Kromosomavvikelse/ cysta i hjärnan
  • Anonym

Kan man inte göra fostervattenprov?

• Anonym

jo, men jag och min man vill inte ta den risken. Det förändrar ju ingenting.

• Anonym

En kromosomavvikelse kan betyda Down Syndrom.

• mellie

Om jag vore du så skulle jag fara på prov, men alla gör ju som dom vill. Jag för min del skulle inte klara av att gå och oroa mig hela graviditeten för att något är fel. Lycka till!

• Anonym

Gör provet. Jag fick göra tester på mitt första barn och när jag hade gjort alla prover fick jag reda på att den hade 1% att överleva. jag lärde avbryta allt för den dog i magen. så gör testet både för barnets och för eran skull än att vara orolig genom hela graviditeten.

• Anonym

Ja, att en kromosomavvikelse kan betyda down syndrom vet jag. Det kan innebära mkt andra sjukdomar också, men vi kommer inte döda vårt barn pga att det är sjukt. Så vad svaret än visar så kommer vi ta vårt ansvar och ta hand om vår skatt! Därav att jag inte vill ta en risk. Men läkarna kunde inte svara på vad det kan innebära och det är så dåligt. Vi vill ha svart på vitt vad det i värsta fall kan innebära.

• Anonym

Anonym 15.22: Vad var det som gjorde att de uppmanade dig att göra tester? Hur såg barnet ut på ul? Jag känner med dig. Det måste ha varit en jobbig period!

• Anonym

fvp ökar missfallsrisken med 0,5-1%. Så risken är inte så stor.

• Anonym

Det provet de vill göra på mig är ett blodprov där de sticker i navelsträngen. Det är mer riskfyllt. Så det är inte aktuellt. Det kan uppkomma komplikationer pga det.

• Myrmamman

Till trådstartaren: förstår att ni har funderingar o frågor men ni tycks redan ha en klar inställning till erat ofödda barna, att det är älskat o välkommet vad som än är. Lycka till, hoppas att det finns många till som ni på denna jord.

• Åsa

15:31, jag tycker att 1% missfallsrisk är ganska mycket. Så resonerade vi då vi tackade nej till fvp. I och för sig hade vi inga andra indikationer på att något var fel som i trådstartarens fall och i min åldersgrupp är risken för downs syndrom 1/4-500, alltså betydligt lägre än risken att få missfall på grund av undersökningen. Kanske hade vi resonerat annorlunda om vi fått signaler som visade på ett möjligt fel, kanske inte, det är svårt att veta. Vår ul-tid var inte förrän i vecka 19 när gränsen för fri abort ändå passerats.
    Om man har en klar linje som trådstartaren om att behålla barnet under alla omständigheter ser jag ingen anledning att ta riskabla prover, egentligen inte att ta andra diagnostikprover som ul heller. Det är nästan ingenting man kan göra något åt redan i magen ändå.

Trådstartare, jag förstår att ni vill ha en chans att ställa in er mentalt och kanske praktiskt men kromosomavvikelser kan vara så väldigt olika saker, från sådant som inte påverkar välbefinnandet till sådant som ger friska barn men som t ex är sterila och hela skalan till grava fysiska och/eller psykiska handikapp, så det är verkligen helt omöjligt för dina läkare att spekulera i vilka konsekvenser det kan röra sig om ifall det är en kromosomavvikelse utan att ta prover som visar vilken avvikelse det rör sig om. Bara inom Downs syndrom-gruppen finns det stora skillnader och det är bara en i mängden av alla kromosomavvikelser.

• Anonym

Trådstartaren här; Tusen tack för era svar. Speciellt tack till Myrmamman och Åsa. Jag och min man känner oss väldigt lugna just nu. Vi ska ringa vår ordinarie bm imorgon för att prata lite.

• Tinka

jag läste nått liknande som detta på gravid.se där en del sa att det kan försvinna...gå in där o sök i inläggen..då jag inte e helt säker på vad som skrevs och jag kommer inte in där själv för tillfället så jag kan citera någon. ..
    kram

• Tinka

jag läste nått liknande som detta på gravid.se där en del sa att det kan försvinna...gå in där o sök i inläggen..då jag inte e helt säker på vad som skrevs och jag kommer inte in där själv för tillfället så jag kan citera någon. ..
    kram

• Tinka

kram

• Tinka

ber om ursäkt, det är min dator som känns lite aggresiv..

• Anonym

Tack för tipset Tinka!

• Mumintrollet

Anonym 15,22 här igen. Den hade vatten skalle hela vägen från huvudet och längst ryggen. Dom tog ett fvp och sen fick jag åka till uppsala för ul.
    Där såg dom att den hade hjärtfel så den skulle inte klara av hela gravidideten. den höll på att dö när vi var där, hans hjärta slog jättesakta,
    så när jag avbröt graviditeten så var den redan död. När jag fick svar på fvp så var det inga kromosomavikelser , men efter det att dom hade skickat barnet till uppsala så fick jag reda på att det fattades bitar av hans tarmar. dom vet inte hur det kan ha blivit så. Men det är bra att ni vet vad ni vill, att ni har pratat igenom det här. Det är inte många som gör det och när det väl händer så vet dom inte vad dom ska göra.
    Hoppas att allt går bra för er kram lilla jag

• Anonym

Hej Mumintrollet. Känns i hela hjärtat när jag läser dina rader. Det måste ha varit en fruktansvärt tufft att komma igenom en sådan händelse!
    Jag pratade med bm igår och hon sa att hon aldrig varit med om att en sådan cysta vårt barn har inte går tillbaka. Jag kände mig väldigt lättad.
    Men det har varit lärorika dagar för mig och min man! Vi har verkligen kommit närmare varandra! Kram

Svar på tråden Kromosomavvikelse/ cysta i hjärnan