15:31, jag tycker att 1% missfallsrisk är ganska mycket. Så resonerade vi då vi tackade nej till fvp. I och för sig hade vi inga andra indikationer på att något var fel som i trådstartarens fall och i min åldersgrupp är risken för downs syndrom 1/4-500, alltså betydligt lägre än risken att få missfall på grund av undersökningen. Kanske hade vi resonerat annorlunda om vi fått signaler som visade på ett möjligt fel, kanske inte, det är svårt att veta. Vår ul-tid var inte förrän i vecka 19 när gränsen för fri abort ändå passerats.
Om man har en klar linje som trådstartaren om att behålla barnet under alla omständigheter ser jag ingen anledning att ta riskabla prover, egentligen inte att ta andra diagnostikprover som ul heller. Det är nästan ingenting man kan göra något åt redan i magen ändå.
Trådstartare, jag förstår att ni vill ha en chans att ställa in er mentalt och kanske praktiskt men kromosomavvikelser kan vara så väldigt olika saker, från sådant som inte påverkar välbefinnandet till sådant som ger friska barn men som t ex är sterila och hela skalan till grava fysiska och/eller psykiska handikapp, så det är verkligen helt omöjligt för dina läkare att spekulera i vilka konsekvenser det kan röra sig om ifall det är en kromosomavvikelse utan att ta prover som visar vilken avvikelse det rör sig om. Bara inom Downs syndrom-gruppen finns det stora skillnader och det är bara en i mängden av alla kromosomavvikelser.