• mariah2

min son vill trimma sin moppe!

Min 15-årige son har fått en ny jättefin crossmoped. Hans kompisar har vespor och de tar sig snabbare upp för backar och accelererar mycket snabbare än hans moppe. Nu är han jätteledsen över detta och vill trimma sin moped, inte för att den ska gå snabbare utan för att göra den starkare. jag kan förstå det och han lovar att inte köra fortare än 45 men jag är ändå tveksam. Hans pappa säger defenetivt nej! Vad anser ni andra föräldrar? Får era söner köra trimmat?

• Svar på tråden min son vill trimma sin moppe!
  • Tate

Tja om man är omogen nog att inte klara av att ens kompisar tar sig uppför en backe snabbare så kanske man inte är mogen nog att handskas med ett ett motorfordon. Är det inte olagligt att trimma mopeder dessutom?

• mogreta

Aldrig i livet! Livsfarligt!!!
    Nu har ju inte jag en son (varför skulle förresten inte döttrar vilja trimma sin moppe?) i den åldern, men däremot en lillebror som snart är femton. Jag hade beslagtagit hans moppe om han hade trimmat den!!

• Cilota

Har inga barn själv men känner igen snacket.

"...inte för att den ska gå snabbare utan för att göra den starkare... lovar att inte köra fortare än 45 ".

Typiskt tonårsargument som min sambo körde med sina föräldrar och lillebrorsan med våra. Visade sig inte finnas någon sanning i detta

Kan ju vara så att din son är lite ärligare.

• sandra1984

Aldrig.

Min syster som bor hos oss får absolut ingen moppe fast hon så gärna önskar det.
    Jag anser inte att hon är mogen för det,och hur mnånga 16-17 åringar är det?
    De kör som galningar ju och tar ingen hänsyn.

De bör gå på kurser innan de får moppeGlad.Och mogna förstås.

Nej,trimma moppen ska man aldrig göra.Däremot kan man kolla moppen ibland för att se att ingen trimmat den.

• mimi66

Det är faktiskt ett mycket bra argument till att neka olagliga saker med att det är just olagligt. Och tror du själv att din son verkligen inte kommer att köra snabbare än 45 med moppen...

• lillnettan

Tänk på flera saker:
    Det är olagligt, föräldrarna bär ansvaret och ställs till svars om något händer.
    Försäkringen gäller inte om något händer, har han en fin cross så är den förmodligen en ganska värdefull sak.
    Hur skulle det kännas om han skadas eller ännu värre förolyckas på grund av att man tillåtit en trimmning?

Svaret är ganska enkelt och precis det jag sagt åt mina grabbar, trimmning kommer inte på fråga, duger inte moppen som den är sälj den och cykla istället. Då har heller inte beslutet från grabbarnas sida varit så svårt att ta och de kommer på att den duger faktiskt ganska bra.

• CrazyOne

Sen dessutom OM han trimmar den och sedan krockar så kommer ni inte att få ut ett öre på försäkringen!!!

• Cilota

Jag vet inte om denna regel gäller ännu för det hände för några år sen. En klasskompis till mig i högstadiet åkte fast med sin trimmade moppe. Han fick inte ut körkortstillstånd förrän han var 21 år. Han var inte tuffast i gänget längre när alla började övningsköra

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt h-vete så att denne ser fram emot resan
  • Aelwa

Jo tjena att han bara kommer köra 45!

Att trimma sina barns moppar är livsfarligt! De har inte den utbildning som krävs för att fara fram i de hastigheterna! Skulle du ge din son en bil att köra med?? Förmldligen inte.. Lika farligt om man inte har den utbildning som krävs!

Kram och lycka till.

• styrdalen

Det din son kommer att åtalas för (han är ju straffmyndig) är olovlig körning och det blir problem med körkortet om han har otur. Ni som föräldrar åker också dit på böter. Skulle aldrig tillåta min 14 åring att få köra med trimmad moped när han är 15. Tänk om något händer, olycka som han själv blir inblandad i eller orsakar. Nej, tänk till en gång igen.

Svar på tråden min son vill trimma sin moppe!