• Lilla Mindy

Kastrerat min honkatt, men fick ingen krage med :(

Jag har varit hos veterinären idag och kastrerat min honkatt, när jag fick ta hem henne så frågade jag varför dom inte satt på henne en tratt så att hon inte ska slicka sig i såret.

Dom svarade att det behövs inte, det är väldigt sällan dom är på och slickar där, och om hon skulle vara på och slicka så är det lätt att göra en krage själv med papper och lite tejp.

Hon är på och nafsar sig i såret och har sig, jag har försökt tillverka en krage själv, men det blir inte bra, det är inte så lätt som man kan tro, så jag vet inte vad jag ska göra nu

Kan jag sätta tejp på såret? eller biter hon bara av den??

• Svar på tråden Kastrerat min honkatt, men fick ingen krage med :(
  • 13feb

Det bästa är ju att inhandla en tratt hos veterinären. Enklast så. Brukar kosta någon tjuga.

Lycka till.

/Fia

• tatoo rosen

Testa och gör en krage av en papperstallrik! det tipset fick jag men behövde aldrig använda så jag vet ej hur bra det funkar

• Malin1976

Vi fick ingen tratt till våran katt heller... De hade sytt med någon tråd typ ståltråd men tunnare och det stack när katten var där och slickade så hon slutade. Men eran katt slickar för fullt eller?

• sheeba

Nu är ju inte detta samma sak men när vår ena katt hande fått en spruta ingen vanlig vacc så reagerade han på den och kliade jätte mycket, så han kliade hål.

Då gjorde jag ett provisoriskt skydd så jag klippte sönder en gamal t.shirt och satt så jag knöt fast det i 2 ändar runt om. Ena runt nacken och andra bakom framtassarna.
    Kanske skulle du kunna hitta på något sånt och sätta över? Se bara till så det är rent.

Annars så på välsorterade djuraffärer kan man köpa en halskrage, vilket vi gjorde men han gillade den inte alls Sedan fick vi en salva av veterinären och det läkte.

• fjärilstofflan

våran kisse fick heller ingen tratt.. tror inte dom behöver det.. annars skulle dom sätta på en..

• theydontknowme

Jag köpte tubigrip på apoteket, klippte hål till benen o trädde över den på kroppen. Funkade jättebra. Där är en meter så det går att byta vid behov.

• Beccabecca

Jag gjorde som tatoo rosen sa, gjorden en egen av en papptallrik. Det var iof 15 år sedan, men det funkar ju fortfarande!
    Bara att klippa från kanten till mitten och sedan runt för halsen i mitten av tallriken. Tejpa sedan ihop som en strut. Köp de största tallrikarna.
    Vi hade små djupa tallrikar med kalle anka motiv på hemma. Ganska gulligt, men de var lite för små :)

• Lilla Mindy

Nu har jag tillverkat en krage med kartong och tejp, nu har hon fullt sjå med att försöka slingra sig ur kragen, hon är jätte ledsen över kragen ligger och glor in iväggen och försöker få den av sig om vart annat.

Hur länge tycker ni jag ska ha kragen på henne, räcker det till imorn kväll?

• Mynta13

Nej sätt ingen tejp på då finnd det risk att hon får den i sig istället. jag hade ingen tratt på min katt när hon kastrerades och ska inte ha det på min andra som ska opereras nästa vecka. Om hon inte slickar jättejättemkt så gör det inte så mycket men det är ju bra om du kan ha kontroll över henne de första dagarna och säga till henne när hon börjar slicka.

• Cia o krabaten

Vi fick med krage men använde det bara första natten för båda honorna rörde aldrig såret.

• södertälje

...Men har inte katter självläkande tunga,när jag kastrerade min katt sa dom att det är bra pm dom slickar på såret eftersom dom har självläkande tunga,men att jag skulle kolla varje dag att det inte var rött och infekterad

• Sweetheart

Detta sa dom till mig oxå när jag hde varit uppe på veterinärstationen och kastrerat min katt (en hane) att han kommer då inte slicka på såret (syddes med ståltrådsliknande material)bara för att det kunde stick lite. Men det var det första han gjorde när han kvicknade till. Så det slutade med att vi fick åka tillbaka några dagar senare för att det hade blivit en stor infekterad böld på magen efter ingreppet och hans slickande.
    Efter det fick vi en tratt. Men veterinären sa till oss att vi kunde ha hört av oss tidigare... om vad kan man ju undra.

• Lemona

Min honkatt fick en tratt när hon blev kastrerad och veterinären sa att det var mycket viktigt att hon hade den dygnet runt i två veckor tills de tog bort stygnen.

Svar på tråden Kastrerat min honkatt, men fick ingen krage med :(