• Prinsessorna

Födda efter förlossningsskada??

Hejsan

Jag fick en liten förlossningsskada när jag födde min dotter för 5 ½ år sedan. Fick bara ett inre stygg men fick en rift som jag hade väldigt ont av i några månader efter förlossningen. Nu ska jag få ett planerat kejsarsnitt den 2 juni pga att jag inte vill ha så ont igen efteråt. MEN jag vill inte egentligen. Jag vill föda normalt och komma hem snabbt. Vill inte ligga kvar på sjukhuset i flera dagar. Vill kunna röra på mig igen och inte behöva vänta 6 månader. Idag har jag besvär av att jag har mindre känsel inne i slidan.

Finns det någon här som fött vaginalt efter besvär ifrån den första förlossningen? Och hur har det gått. Jag är rädd att det blir värre än första gången.

Mvh Jenny, som inte vet verken ut eller in

• Svar på tråden Födda efter förlossningsskada??
  • Asrta1

En dum och nyfiken fråga...vad är en rift?

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 31 (30+4) !
  • emmsan2

Fick mycket skador i underlivet, vet inte vad rift är, men jag fick många bristningar upp i slidan, sprack fram mot klitoris. Hade mycket problem med smärta och blödningar i låång tid efter.

Var oerhört nervös inför denna förlossningen, då jag tänkte att allt bara kommer att börja om igen, och funderade starkt på kejsarsnitt.

När jag denna gången kom in på förlossningen så läste barnmorskan igenom journalen från förra förlossningen och hon sa på en gång att denna gången skall vi se till att det går bättre. (utan att jag ens hade nämnt mina problem från förra förlossningen, blev då ihopsydd på operationen).
    Under förlossningen sa hon till då jag inte fick krysta mer utan bara flåsa mig igenom värken (detta för att inte spricka mer än nödvändigt), jag fick förebyggande sprutor mot blödningar och de stog beredd med saxen att klippa om bristningarna drog iväg.

Denna gången blev det en drömförlossning, inga större bristningar, inga smärtor i underlivet efter (inte mer än normalt), det funkar bra med sex osv. Så för mig gick det riktigt bra nu andra gången. Kanske för att kroppen var van påfrestningen, kanske för att barnmorskan var påläst o uppmärksam, kanske för att jag kunde flåsa mig igenom vissa krystvärkar eller kanske bara för att det var dax att få en riktigt bra förlossningen för mig.

• Millimac

Vill bara berätta om min svägerska (förstföderska) som fick en ljuvligt söt dotter i torsdags efter ett kejsarsnitt (hade blivit igångsatt och kämpade för fullt över ett dygn men det ville inte gå den vägen...).
    Hon sov på BB torsdagnatt och for hem fredag efter lunch - så ett kejsarsnitt behöver inte betyda lång tid på sjukhuset!!

Hon skrattar och hostar försiktigt och vänder sig med möda i sängen men i övrigt så mår hon bra - och det går bra att bära bebisen!

Lycka till!

Svar på tråden Födda efter förlossningsskada??