Vi lärare jobbar lika många timmar om året som andra yrkesgrupper gör, 1767 timmar. Vår arbetstid per vecka är högra än för de flesta yrkesgrupper, så under sommaren kan man säga att vi tar ut den tid vi jobbat ihop under läsåret. Därför får vi lön under sommaren. Därför kan man heller inte som lärare gå tillbaka i tjänst under sommarlovet och få lön _om_ man inte jobbat in den lönen under treminerna. För att få full sommarlön måste man jobba 120 dagar. Om man får ett barn 1 januari, så får man den sommaren halv ferielön. Får man barn 1 augusti (och tar alla föräldradagar) har man ingen lön nästkommande sommar. För att få lön under några dagar under sommaren kan man gå i tjänst under tex jul- och sportlov (de två längsta loven). Hurvida rektor kan ge uppgifter till dig då kan jag inte svara på. Jag jobba på ett högstadium och där har vi lovskola i vissa ämnen under loven.
Det finns personer som sitter och räknar ut när det bäst lämpar sig att skaffa barn som lärare, och jag har för mig att det är i mars och oktober, om man vill ha ut så stor ferielön som möjligt.