• JennieA

Föräldrapenning som lärare?

Hej!

Läste i försäkringskassans broschyr att man inte får ta ut föräldrapenning under semestern.

Är det någon som vet hur det fungerar när man arbetar som lärare? Då har man ju semester hela sommaren, hur funkar det? Kan man då inte ta ut föräldrapenning under sommaren?

• Svar på tråden Föräldrapenning som lärare?
  • Nessa

Hej!
    Du har inte semester hela sommaren som lärare. Bara de fyra första veckorna är semaester resten är ju lov som du arbetat in.
    Jag kommer dessutom att gå i tjänst hela sommaren. Har du inte funderat på det? Då sparar du ju en massa föräldradagar! Jag tar föräldraledigt från januari till sommarlovets start och sedan går jag i tjänst fram till skolan börjar i augusti. Då får du ju lön i stället för föräldrapenning Väldigt bra tycker jag!

• Jen

Min faster som är lärare har bara fem veckors semester, inte alls "hela sommaren", möjligen motsvarande kompledigt för den övertid hon jobbar in under terminerna...

• Mums

Alltså, regeln betyder att man inte får ta ut föräldrapenning samtidigt som man får semesterersättning från arbetsgivaren. Tar du semesterdagar får du alltså inte ta fp också.

• JsN

Varför ta ut föräldrapenning under tid då man har lön? Som lärare har man ju lön under sommaren, det finns väl inggen anledning att slösa föräldradagar då. Beroende på hur stor del av läsåret du hinner jobba så har du olika lång betald ledighet på sommaren.

• åsis

Jag är också lärare och fackligt aktiv.

Man kan avbryta sin föräldarledighet två gånger, tex under lov. Jag är däremot inte säker på att man kan avbryta ledigheten för hela sommaren. Hur myckaet pengar man får under sommaren beror på hur många arbetsdagar du har under läsåret. Det finns olika antal dagar beroende på vilken slags tjänt du har, fast av din fråga antar jag att du inte har semestertjänst.

Gå in på www.lararforbundet.se där hittar du vad som står i avtalet.

• Nessa

Till Åsis!
    Hej! Jag ringe just till lärarförbundet för att få lite klarhet i det här men de visst inget alls...Hmm, konstigt. De sa att det är helt upp till min chef om jag han gå i tjänst över loven...Vet du om det stämmer? Sedan sa du något bra..det har att göra med hur många dagar du jobbat in hur mycket pengar du får över sommare. Jag börjar ju ta ut min föräldraledighet nu i januari. Betyder det att jag bara får lön halva sommarlovet (har ju bara jobbat ht och kommer vara hemma vt). Du kanske inte har svar på det här men skadar aldrig att prova

• Jen

Om man tar ut semesterdagar är man sas i tjänst (och det kan ingen chef neka en till) och man får lön -fast man jobbar ju defacto inte för man har semster och semesterlön. Man ska ta ut semester under föräldraledighet för man får ju oftast inte spara mer än några veckor av den till nästa år!

• JennieA

Hejsan!

Tack för alla svar!

Det är inte jag som arbetar som lärare, utan min man. Vi hade tänkt göra så att han skulle ta ut föräldradagar under en del av sommaren för han har inte betalt hela sommarlovet. Han är inte fastanställd så jag antar att det är därför han inte har betalt hela lovet som ni andra.

Så då borde han ju kunna ta ut föräldradagar för dom dagar han inte har betalt från skolan? Eftersom han inte har betalt så kan ju inte dom dagarna räknas som semesterdagar?

• Kaa

Intressant fråga... som lärare undrar jag också...

Kaa

• åsis

Hej!
    Har inte tittat in förrän nu. Ska undersöka saken mer noggrannt. Vet att chefen inte kan neka dig att gå i tjänst över lov.

• donton

Jag känner mig lite orolig över att media har börjat granska riksdagens ledamöter som går i tjänst över loven. Vi gör ju precis samma sak. Tänk om det blir förbjudet!
    Jag vill att det ska hända nån skandal NU så media börjar granska något annat ett tag.

• tinna

Detta tycker jag är ganska intressant. Vet att mina kompisar som är lärare har gått i tjänst över sommarlovet. Flera av dom har fått i maj och har då rätt till betalt sommarlov. Men när folk i riksdagen gör samma sak blir det ett j-a liv! Är det för att de tjänar bättre än lärare? Alla vill väl spara på sina föräldrardagar så mycket man kan, oavsett vad man tjänar eller? Jag tycker absolut att man ska gå i tjänst över loven om man kan!

• Monstret

Jag tycker inte alls att det är konstigt att man går tillbaka i tjänst under semestern, nu när regelverket tillåter det. Klart man vill snåla med sina föräldradagar oavsett om man är riksdagsledamot eller lärare. Det roliga i den senaste debatten är ju att ingen av de utpekade riksdagsledamöterna vill erkänna detta utan säger att det bara är en slump.....jo jo! Det ska bli intressant att se vart det här leder.

• åsis

Vi lärare jobbar lika många timmar om året som andra yrkesgrupper gör, 1767 timmar. Vår arbetstid per vecka är högra än för de flesta yrkesgrupper, så under sommaren kan man säga att vi tar ut den tid vi jobbat ihop under läsåret. Därför får vi lön under sommaren. Därför kan man heller inte som lärare gå tillbaka i tjänst under sommarlovet och få lön _om_ man inte jobbat in den lönen under treminerna. För att få full sommarlön måste man jobba 120 dagar. Om man får ett barn 1 januari, så får man den sommaren halv ferielön. Får man barn 1 augusti (och tar alla föräldradagar) har man ingen lön nästkommande sommar. För att få lön under några dagar under sommaren kan man gå i tjänst under tex jul- och sportlov (de två längsta loven). Hurvida rektor kan ge uppgifter till dig då kan jag inte svara på. Jag jobba på ett högstadium och där har vi lovskola i vissa ämnen under loven.

Det finns personer som sitter och räknar ut när det bäst lämpar sig att skaffa barn som lärare, och jag har för mig att det är i mars och oktober, om man vill ha ut så stor ferielön som möjligt.

• åsis

Läste inläggen från övriga efter mitt eget inlägg.

Att man nu debatterar de som jobbar i riksdagen gäller att de frå 100 % av sin lön när de är föraldralediga och har inget att göra med lärare.

• Amaria

Jag gick på föräldraledighet sista mars i år och fick betalt hela sommaren, då de första 100? föräldradagarna är ferielönegrundade.

Att gå i tjänst på sommaren fick man inte göra enligt min svärmor som är ordförande i lärarförbundet på en hemlig ort i Sverige.

• Nett

Hej!

Du får inte ta ut fp under de dagar du har betald semester!! då anser vi på fk att du får ut dubbel ersättning och det får man ej enligt alla lagarna som finns att rätta sig efter!! Tyvärr!!

---nett

Svar på tråden Föräldrapenning som lärare?