• JennieA

Föräldrapenning som lärare?

Hej!

Läste i försäkringskassans broschyr att man inte får ta ut föräldrapenning under semestern.

Är det någon som vet hur det fungerar när man arbetar som lärare? Då har man ju semester hela sommaren, hur funkar det? Kan man då inte ta ut föräldrapenning under sommaren?

• Svar på tråden Föräldrapenning som lärare?
  • Nessa

Hej!
    Du har inte semester hela sommaren som lärare. Bara de fyra första veckorna är semaester resten är ju lov som du arbetat in.
    Jag kommer dessutom att gå i tjänst hela sommaren. Har du inte funderat på det? Då sparar du ju en massa föräldradagar! Jag tar föräldraledigt från januari till sommarlovets start och sedan går jag i tjänst fram till skolan börjar i augusti. Då får du ju lön i stället för föräldrapenning Väldigt bra tycker jag!

• Jen

Min faster som är lärare har bara fem veckors semester, inte alls "hela sommaren", möjligen motsvarande kompledigt för den övertid hon jobbar in under terminerna...

• Mums

Alltså, regeln betyder att man inte får ta ut föräldrapenning samtidigt som man får semesterersättning från arbetsgivaren. Tar du semesterdagar får du alltså inte ta fp också.

• JsN

Varför ta ut föräldrapenning under tid då man har lön? Som lärare har man ju lön under sommaren, det finns väl inggen anledning att slösa föräldradagar då. Beroende på hur stor del av läsåret du hinner jobba så har du olika lång betald ledighet på sommaren.

• åsis

Jag är också lärare och fackligt aktiv.

Man kan avbryta sin föräldarledighet två gånger, tex under lov. Jag är däremot inte säker på att man kan avbryta ledigheten för hela sommaren. Hur myckaet pengar man får under sommaren beror på hur många arbetsdagar du har under läsåret. Det finns olika antal dagar beroende på vilken slags tjänt du har, fast av din fråga antar jag att du inte har semestertjänst.

Gå in på www.lararforbundet.se där hittar du vad som står i avtalet.

• Nessa

Till Åsis!