• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad heter det?
  • Den där Linn

Rutschkana - såklart

• Minis 75

Rutschkana såklart... Men enligt dottern heter det Ruschikana... Flört Så vi har delade meningar om det.

Stolt mamma till ♥Sofia♥
  • Monstermamman

Rutschkana men jag säger nog oftast Rutschikana.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Justess

Har alltid hört och sagt rutschkana, men i nästan alla barnböcker står det rutschbana .

?Kvinna?feminist?mamma?fru?
  • gealach

Jag satt bredvid en mamma och hennes dotter på flyget en gång och mamman förklarade bilderna i säkerhetsbroschyren för flickan, som var ca 4 år. "Om planet störtar får man åka ruschelkana ut".

Jag har också sätt både "ruschelkana" och "ruschikana" i skrift. Talspråk heter talspråk av en anledning - man talar det, man skriver det inte... Cool

• mayasmama

asså jag har alltid sagt "rushkana" ...har jag haft fel i 32 år menar ni?. ....Ruschkana fanns inte ens som alternativ.....kan det bero på olika dialekter? jag e från göteborg!!!

• gealach
    Tess7709 skrev 2006-05-14 10:02:32 följande:
    Har alltid hört och sagt rutschkana, men i nästan alla barnböcker står det rutschbana .
    Enligt ordböckerna är både rutschkana och rutschbana OK. Ruschelkana har jag dock aldrig sett i någon ordbok. Men i vanlig ordning hamnar det väl där så småningom. När ett fel har använts tillräckligt länge blir det ju rätt. Eller något...
  • Moomin

mayasmamma: Jag tror helt enkelt att det är så att t:et blir tyst om mna uttalar ordet på göteborgaska

• gealach
    mayasmama skrev 2006-05-14 10:05:36 följande:
    asså jag har alltid sagt "rushkana" ...har jag haft fel i 32 år menar ni?.....Ruschkana fanns inte ens som alternativ.....kan det bero på olika dialekter? jag e från göteborg!!!
    Det har med största säkerhet med dialekter att göra. Jag betraktar dock "ruschkana" som ett slarvigare sätt att säga det korrekta "rutschkana", att en bokstav försvinner i talspråk är ju inte konstigt, för det gör det ganska ofta. Det jag tycker är märkligt är instoppandet av en extra stavelse.
Svar på tråden Vad heter det?