en fråga angående akupunktur?????
godmorgon på er:)
hur många av er gjorde akupunktur å blev gravida?????
gör akupunktur ont? jag är så nyfiken av att höra hur många av er som har lyckats.
karmmmmmmmmm
godmorgon på er:)
hur många av er gjorde akupunktur å blev gravida?????
gör akupunktur ont? jag är så nyfiken av att höra hur många av er som har lyckats.
karmmmmmmmmm
Hej Sabia!
Härligt att det kändes bra med akupunkturen. Går du hos sjukgymnast eller hos en TCM-akupunktur. Jag går hos det senare och jag har gått 3 ggr inom en vecka och skall sen fortsätta med 1 gång/vecka. Blev också rekommenderad essentiella fettsyror, folsyra, zink och e-vitamin. Även om det inte skulle hjälpa mig att bli gravid så mår jag ändå väldigt bra av att få stunderna av avkoppling. Men visst vill man kunna skriva på FL att man är gravid!
Ha det gott!
Sabia; Det gäller bara de som är anslutna till landstinget. Oftast är det sjukgymnaster som har vidareutbildat sig inom akupunktur. Tror att det är svårt att hitta en ren akupunktör som är ansluten. Men oftas har även SG kunskap om vilka nålar som skall sättas för att få resultat. Jag vet inte om du kan få remiss endast för att bli gravid (Min remiss är framförallt för smärta, men har pratat med min SG så att hon sätter även dessa nålar)
Men det kan ju vara värt att prata med sin husläkare om detta..
ja. sunny1
det är sant visst vill man det. skrika här inne att man är gravid. jag hoppas att vi lyckas någon dag.
kram
Rhu : jag tror inte att den akupunktör som jag går hos är anslut till landsting.
jag får kostar på mig det. det bästa av det hela skulle vara om jag blev gravid nu när jag får tillbaka min lilla eskmån.
Jag gjorde akupunktur också men inte hos en sjukgymnast. Är nu gravid
kan verkligen rekomendera behandlingen. Det som är bra med min akupunktör är att hon kan ge svar på mina frågor. Jag är kanske mera orolig av mig och då hade en sjukgymnast inte varit rätt person för mig.
Kram och lycka till!
julia6: gick du hos TCM-akupunktör? Hur många behandlingar tog det för dig innan du blev gravid? Håller med dig om att akupunktören är bra på att svara på frågor, det tycker jag om min också. Lycka till med din graviditet!
Iofs svarat i din andra tråd, men är gravid efter FET i kombination med akupunktur. Har försökt i 7 år och gjort 5 ivf och 4 FET (7 återföringar) och först NU så fungerade det.
Jag gick privat hos en kvinna som arbetar enligt kinesisk medicin. Betalade 600kr för första besöket och sen 400kr/gång. Gick väl totalt ca 10 ggr men då ganska utspritt.
pemi *v 18*
pemi:
vill bara önskar dig lycka till. jag hoppas att du lyckas hela vägen. kram
tack werner:
jag vet inte om jag kommer att lyckas, men det är skönt att veta att jag försökt iallafall.
jag berättar hur det går lite framöver.
kram å tack
jag lovar dig att det är så skönt hos den akupunktör som jag går. hon är så lugn.
Läste detta i Expressen idag:
Akupunktur kan hjälpa barnlösa
Chansen att få barn genom konstgjord befruktning ökar om kvinnan samtidigt får behandling med akupunktur.
Det visar en ny dansk studie.
Den danska undersökningen, som nyligen offentliggjorts i den internationella vetenskapliga tidskriften "Fertility and Sterility", visade att kvinnors chans att det befruktade ägget fastnade och blev ett barn ökade från 26 till 39 procent om de samma dag ägget sattes in i livmodern fick behandling med klassisk, kinesisk akupunktur, skriver Berlingske Tidene.
Endast denna dag spelade akupunkturnålarna roll. Akupunktur dagarna efter, de dagar ägget har på sig att fastna i livmoderslemhinnan, ökade inte chanserna.
Studien, som haft statligt stöd, har letts av professor Lars G. Westergaard vid Odense Universitetssjukhus. Han vill nu gå vidare med resultaten i samarbete med landets tre andra universitetssjukhus.
Bland annat vill han undersöka om kvinnornas medvetenhet om behandlingen spelar in. Genom att sätta nålarna på fel ställen skulle man till exempel kunna kontrollera placeboeffekt.
Professor Westergaard vill också rikta in forskningen efter den exakta medicinska effekten: varför nålarna fungerar. Blodprover har redan uteslutit att nålarna skulle påverka genom att ge stigande hormonhalter.
- Om vi kan hitta de ämnen akupunkturen utlöser i kroppen så kan vi ju "shortcutta" nålsticken och bara ge ämnet, säger han till Berlingske Tidene.