• majmia

bäckenbottenbedövning

Någon som funderar på eller tagit bäckenbottenbedövning när krystvärkarna börjat? Så rädd för själva utdrivandet och smärtan i underlivet. Pratas inte så mycket om denna bedövning, men min barnmorska var väldigt positiv. Hört att man kan spricka mer då man inte känner hur det trycker på....

• Svar på tråden bäckenbottenbedövning
  • P A

Jag skulle gärna vilja höra lite om detta från er som provat. Det är inte säkert att jag kan få epidural denna gången så jag kollar upp alternativ..

• fantasy

vill oxå höra mer om bäckenbottenbedövning då jag är fruktansvärt rädd för krystvärkarna och utdrivningen inför nästa förlossning.

• majmia

PA och fantasy: Vad har ni hört om denna bedövning. Bra eller dåligt?

• Anna Lisa

Kan man kombinera bäckenbottenbedövning med ryggbedövning? Ges dom i olika skeden under förlossningen?

Jag är också rädd för smärtan speciellt under utdrivningskedet.

• majmia

Ja, bbb ges alldeles när krystvärkarna ska börja som jag fattar det och bedövar själva slidan och mellangården. Måste väl börja hjälpa rätt snabbt då antar jag.

• fantasy

jag har hört att den gör ont att sätta men jag vet ej om det stämmer..

• Maybeth

Jag tog bäckenbottenbedövning (PDB, pudendusblockad) när jag födde mitt första barn. Tog den för att de skulle lägga en sugklocka. Det var en effektiv bedövning, kände ingen smärta i bäckenbotten eller av sugklockan. MEN problemet med PDB är att den ofta tar bort krystreflexen också, dvs du känner inte när du ska krysta. Jag fick krysta forcerat, alltså på BMs kommando, och det var otroligt ineffektivt och frustrerande. Forcerad krystning ökar också risken för att brista. Med andra barnet klarade jag mig utan sugklocka och PDB, men trots det tyckte jag att krystskedet var mindre smärtsamt än öppningsskedet. Fast det där är ju så olika. Jag skulle personligen inte vilja vara utan den där upplevelsen att känna krystimpulsen och hur min kropp arbetar som av sig själv för att föda fram barnet.

Om du tar en PDB, titta inte på nålen.... den sitter på ett långt skaft och ser läskig ut. Jag tyckte inte att den gjorde ont att få, visst kändes det, men när man hade värkar var det som ett myggbett. Har också tagit PBD efter min andra förlossning när jag skulle sys, och visst kändes det lite, men mer så att man sa "aj" och så var det över.

• Lisapunktse

Det svider när den läggs också lite grann. Men sen kändes det inget efteråt. mkt bra mkt bra =)

• zem

Jag fick pdb, men har inget minne av den. Har dock sett i journalen... Jag var helt hög på lustgas, lol. Kände således inget stick, men hade inte heller det minsta ont under krystningsskedet. Kände dock krystvärkarna. Men sprack en hel del. Vet ju iofs inte om det beror på bedövning, att jag krystade för mycket eller helt enkelt på att ja, det blir ju så ibland.   

Den sprutan jag fick när jag skulle sys (kan ha varit samma) var dock en mardröm. Gjorde skitont! Och... de fick ge mig flera doser... Fast då hade man ju snuttan i famnen

• Gerbera

Jag hade både ryggbedövning och fick sedan bäckenbottenbedövning efter bäbisen var ute, när de skulle sy...

Jag tyckte bäckenbottenbedövningen gjorde ofattbart ont att få, först kändes det som om tryckte upp hela armen i slidan och sen stack det och sved och gjorde döont.

Och inte tyckte jag att det kändes nån skillnad efteråt heller, gjorde svinont att sys ändå...

Suck, men det är ju olika hur den tar på olika personer tydligen.

Ryggbedövnignen gjorde susen mot öppningsvärkarna men sen var det som om den försvann, hade mycket jobbigt krystskede, men det kanske också beror på att jag fick krysta i 1,5 timme innan de fick ut honom efter ett klipp.

Inte kul och snart ligger jag där igen.

/Gerbera vecka 35

• MariaViktor

jag tyckte värkarna gjorde tusen gånger mer ont än utdrivningsskedet. Jag bad om att få bäckenbottenblockad men fick inte det pga att det kan ta bort krystvärkarna vilket inte är bra, dessutom är det ju bara slidan som blir bedövad och jag tror faktiskt inte man har så mycket känsel just där då med tanke på att allt är utspännt.

jag hade mer satsat på edidural och lustgas, dock funkade inte epiduralen på mig men det gör den ju på dom flesta!

• P A

Ja om den bara bedövar där nere skiter jag i den. Min förra förlossnign var värkarna många gånger värre än att föda fram. Jag tyckte bara att det var skönt att jag äntligen fick använda krystvärkarna, såå ont tyckte jag inte att det gjorde i muffen Kanske var jag lite bedövad därnere av epiduralen också? Jag vet ju som sagt inte om jag kan få den nästa gån pg.a ryggskada

• MariaViktor

PA men epiduralen tar ju inte alla värkarna, den hjälper ju bara en stund under värkarna. Man kan ju säga att jag födde utan epidural eftersom den inte hjälpte, det gör onnnnnt med det går

• P A

Det beror på.. Jag hade en förlossning som varade från måndag morgon (värkar var 10:e minut) till torsdag kväll. Var oehört trött och naturligtvis var mina förutsättningar att klara smärtan sämre då.. Rädslan är ganska stor för nästa även om jag inser att det risken är liten att det blir så utraget nästa gång.. Försöker att hitta en alternativ bedövning iställer för epidural. Det är just värkarna jag vill ha smärtlindring för. Men jag ska få en remiss till de som lägger epiduralen där de ska titta på min ryggskada för att bedöma om jag kan få den ändå *hoppas*

• MariaViktor

PA: men epiduralen hjälper inte under utdrivnings skedet! Ja kolla med läkarna! Vore ju skönt om du fick en och slapp lite värkar i alla fall

lycka till när det e dags!

• ruffe4

MariaViktor

Det beror på, på mig hjälpte EDA hela vägen men det är ganska ovanligt!

Svar på tråden bäckenbottenbedövning