Jag tog bäckenbottenbedövning (PDB, pudendusblockad) när jag födde mitt första barn. Tog den för att de skulle lägga en sugklocka. Det var en effektiv bedövning, kände ingen smärta i bäckenbotten eller av sugklockan. MEN problemet med PDB är att den ofta tar bort krystreflexen också, dvs du känner inte när du ska krysta. Jag fick krysta forcerat, alltså på BMs kommando, och det var otroligt ineffektivt och frustrerande. Forcerad krystning ökar också risken för att brista. Med andra barnet klarade jag mig utan sugklocka och PDB, men trots det tyckte jag att krystskedet var mindre smärtsamt än öppningsskedet. Fast det där är ju så olika. Jag skulle personligen inte vilja vara utan den där upplevelsen att känna krystimpulsen och hur min kropp arbetar som av sig själv för att föda fram barnet.
Om du tar en PDB, titta inte på nålen.... den sitter på ett långt skaft och ser läskig ut. Jag tyckte inte att den gjorde ont att få, visst kändes det, men när man hade värkar var det som ett myggbett. Har också tagit PBD efter min andra förlossning när jag skulle sys, och visst kändes det lite, men mer så att man sa "aj" och så var det över.