• Sofie75

Tips inför kalas

Hej!

Jag undrar om någon besitter några kreativa idéer gällande kalas.
    Vi ska ha kalas för vår dotter som fyller 8, det blir rätt många tjejer på kalaset och jag funderar både på lekar och den traditionella godispåsen man får med sig hem.

Tycker det känns lite svårt att hitta på bra lekar för ett gäng på 13-14 stycken. Jag har funderat på nån slags stafett.
    Pricka i en penna i en glasflaska, käka kex och vissla, potatis på en sked i munnen osv...
    Har någon något annat förslag på lek för många barn?

Sen funderar jag på om man måste ha den traditionella godispåsen, eller om man istället kan ha nåt annat?
    Typ en stor klubba i ett snöre runt halsen, eller...ja, vad??
    Det blir ju annars tokmycket godis till så många barn. Man vill ju inte ge en fjuttpåse bara.
    Funderar som sagt på alla varianter.

Hur har ni gjort när ni haft kalas för många barn?

• Svar på tråden Tips inför kalas
  • halstabletten

Var på en halloweenfest i årskurs ett (på lågstadiet) dit hela klassen var bjuden. Jag minns att vi fick lite godis och annat småplock i våra påsar, så det kanske kan vara något? Köp någon klubba, kanske ett "50-öres-tuggummi", en ballong, en rolig blyertspenna med sudd, ett mini-russing paket, en mandarin och kanske lite lösviktsgodis på COOP? Det behöver inte bli så dyrt. Jag har förresten sett att vissa leksaksaffärer säljer ett slags sudd nu där en förpackning med kanske 8 st sudd kostar 10 kr.

När jag gick i 6:an hade jag kalas för alla 16 tjejerna i klassen. Jag fyller år nära jul så vi fick göra egna pappstrutar på kalaset och mandelmassegodis, sedan fick vi stoppa ned våra kreationer+ lite knäck att ta med hem.

• Sofie75

Tack, för ditt svar!
    Det där med struten var ju lite kul. Synd att det är fel årstid bara. Men det var nåt sånt jag var ute efter. Att man GÖR något som man får ta hem, istället för den traditionella godispåsen.

Nåväl, annars blir det väl godis i alla fall.

Tänkte bara ifall någon annan hade gjort något kul som blev en hit.

• Jenny70

Jag har alltid försökt anstränga mej lite när barnen haft kalas...när dom var mindre var det hattleken, snurra flaskan, gladiatorerna, skattjakt, sätta knorr på grisen osv osv. Numera (dom är 10 & 11)är det stående tipsrunda - det tycker dom är toppen! Jag sätter upp lappar längs gatan ner mot lekplatsen, så får dom gå ut i små grupper om 3-4 barn i varje. Där måste ju vara någon läskunnig i varje grupp.
    Istället för godispåsar har vi dom senaste åren kört med godis i en stooor skål. Oxå popcorn & chips. Man trodde att den skulle länsas på nolltid, men faktiskt brukar där bli över, för dom har så mycket annat att stå i!

Såg i en tidning att dom gjort godishalsband! Det såg himla kul ut, men jag känner att mina kanske är lite stora för det...eller kanske inte? Dom kan ju få vars ett hallonsnöre & så kanske 10 godisar dom ska trä på? Kul grej, tyckte jag!

• Maijlo

Man kan ha reflexskattjakt utomhus. Gör reflexbollar genom att ha folie runt kottar och häng utomhus. Be alla ta med sig varsin ficklampa. I slutet av banan kan du ha en "skatt" i form av godispåsar. Och man kan ju ha annat än bara godis i, frukt, klistermärke eller liknande?!

Det är roligt lek är scoutleken hoppa . hoppa inte . hoppa kanske. Den går ut på att man har ett långt rep eller en linje på golvet. Alla barn står på ena sidan av repet och har ansiktena riktade mot repets kortände. De står så att de ser fram mot varandras nackar så att säga. I kortändan står den som är ledare. Ledaren säger kommandon, hoppa, hoppa inte eller hoppa kanske. När ledaren säger hoppa ska man stå stilla. När den säger hoppa inte ska alla hoppa och då den säger hoppa kanske ska man kliva över.

Ha det så kul på festen!

• Pimz

En kul variant på tipspromenad är när man har frågor i stil med "Vem är mest musikalisk? 1 Lina X Frida 2 Patrik
    När tipsrundan är klar tar man sedan reda på de rätta svaren dvs Lina, Frida och Patrik får t.ex. äta varsitt kex och sedan försöka vissla så fort så möjligt.
    Man ser till att alla deltagare får medverka i tävlingarna. Det roliga är att tipsdeltagarna inte vet i förväg hur det går till. Det är alltså mest slumpen som avgör vem som vinner. Det är dessutom väldigt roligt under tävlingsmomentet!!

En lek/tävling för mindre barn: Man knyter kolasnören på ett långt snöre (typ hushållssnöre) Sedan ska man äta upp hela sitt kolasnöre med händerna på ryggen. Först vinner...

En annan grej som brukar vara oppis är att alla får designa sin egen tårtbit. Skär tårtbitar av sockerkaka och lägg fram fyllning, grädde, godis och frukt mm.

Svar på tråden Tips inför kalas