• Jica

Åderbråck i underlivet

Jag börjar tro att jag har fått det. Känns som jag alltid är svullen där nere. Ibland känns det som om jag har fött och ibland som om jag ska till och föda. När jag sitter på toa är det ett vansinnigt tryck neråt och när man som jag är nästintill förstoppad och ska göra nr 2 så är det nästan olidligt att sitta på toa. Är det någon som har så här och som vet med sig att du haft åderbråck? Hur har du isåfall fått det bekräftat? Har det blivit bättre/sämre, har det gett några problem underförlossning/ efter förlossning?

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • Vitsippa

Jag har också åderbråck, både på benen och i underlivet och på insidan av skinkorna. Det gör ont och är jobbigt. Jag har inte nt av åderbråcken på benen, men har ändå blivit rekommenderad stödstrumpor.

Jag är sjukskriven på heltid nu, delvis beroende på åderbråcken (det gör ont att stå upp, och att gå) och delvis för att jag väntar tvillingar.

Läkaren menar att åderbråck i underlivet försvinner efter förlossningen, men jag känner en som säger att hennes inte har gått bort, men däremot gör mindre ont

Har du också jobbigt när du kissar? Det känns som om det är för svullet för att kisset ska rinna ut tillräckligt snabbt, och jag måste vara jättenoga med hur jag torkar mig.

• Jica

Jag har oxå ont till och ifrån när jag går och står, det blir bättre när jag sitter ner. Jag har inga problem att kissa vad jag känner men det kan trycka neråt rejält och göra ont när man sätter sig på toa...
    Jag hoppas verkligen att det blir bättre efter förlossningen, försöker att knipa och träna bäckenbotten för jag tror att det kanske kan lindra om den blir starkare...men det är svårt när det är så svullet.
    Hoppas det blir bättre för dig, om inte innan så efter förlossninge!! KUl med tvillingar!!!!

• FamiljenTörnros

Har haft och har igen åderbråck lite här och där. De i underlivet har försvunnit nästan direkt efter varje graviditet så de ska ni inte oroa er för tror jag, de gör det oftast. De på benen jag fått denna gång oroar mig dock då det är jättemånga långa ormar på hela benen. Hoppas de flesta går bort igen sen, annars lär jag väl aldrig mer kunna tävla om jag vill det iallafall Summan av allt är ändå att nog är de små liven värda lite skavanker

• Chicchi

Jag hade det under forsta graviditeten och aven nu med nr 2. Efter forlossningen forsvann allt ganska snabbt och underlivet blev helt normalt igen.
    Doktorn sag mina underlivsaderbrack nu senast jag var dar, han kommenterade det knappt sa det ar nog helt normalt och inget de behandlar.

• Sara K

Jag tror att jag har det..
    På ena sidan iaf.. kan det vara så?
    Det gör skitont! Känner man där så är det svullet och lite hårt och jätteömt.
    När jag reser mig upp på morgonen så känns det som om blodet bara rusar dit och det svullnar upp. På em/kvällen är det som värst då är det jobbigt att gå, sitta ja allting.
    Tar jag i lite under dagen tex som igår när jag försökte gräva lite ute så börjar det göra ont direkt.
    Samma om jag lyfter dottern för mycket eller lastar litegrann på vagnen, går i uppförs- eller nerförsbackar eller åker rulltrappa o lyfter vagnen.
    Skittråkigt..känns ju som om man inte kan göra någonting längre!!

Sara, stolt mamma t. Stella (o lillen i magen)
  • sofina och sara

hade exakt som ni, fick årderbråck i underlivet i redan andra månaden, jätte kul då jag jobbade som servitris, och var verkligen tvungen att stå och gå hela dagen. det var riktigt illa.så var man stressad och det tog en kvart att kissa.

jag fick som tur var hp 50 dagar innan bf.
    men dagen efter förlossningen bara allt försvann! såå skönt!

• Jica

Kan nog vara det jag har då...men mot vissa av er andra så har jag nog lindigt ändå...det är inte alla dagar som jag har ont och heller inte hela tiden...hoppas verkligen att det går över efter förlossningen för oss alla!! Lycka till!!!

• nerja99

Jica; En väninna till mig fick åderbråck i underlivet, hon födde för ca en vecka sedan och det har försvunnit nu...bara som ett svagt blåmärke kvar.
    rebecca

Svar på tråden Åderbråck i underlivet