• Grus grus

Napp till nyfödd

Vår lilla tös är så tuttig vissa dagar. Fick ett stortjut mitt inne på Willys, fastän hon ätit precis innan. Jag stoppade mitt lillfinger i hennes mun, och då var hon nöjd. Så fort jag tog ut det blev det ledsamt igen. Funderar nu på napp. Det grämer mig oerhört, eftersom jag inte ville ha napp till henne. Finns det risk att amningen påverkas (sugteknik) om hon får napp? Hur fort blir barn beroende av napp? Jag vill bara att hon ska ha den i sådana extrema fall som det jag nämnde. Eller finns det något annat tips till tuttiga barn? Vill ju som sagt helst inte använda napp.

• Svar på tråden Napp till nyfödd
  • Tonx

Eftersom hon är så liten så tycker jag du ska avvakta ett tag till. Dels för att dom tuttar i den åldern för att få igång produktionen och hålla den.
    Risken är också stor att amningen börjar strula.
    Jag har själv ett barn som inte har napp och hon slutade tutta efter 2-3 månader.

• cissi24

Vi gav dottern napp när hon var 2 veckor. Hon hade den bara ibland. När hon var lite gnällig och hade sugbehov.
    När hon var ca 6 månader tog vi bort nappen på dagen till henne. Hon har bara den när hon sover. Hon är nu 1 år.
    Det märks att hon uppskattar nappen när hon ska sova.
    Ibland hittar hon en napp mitt på dagen någonstans men då kommer hon med den så man kan lägga undan den.

• Ninapina

Jag fick rådet att vänta med napp tills min son var en vecka gammal, eftersom att ammningen kunde störas för att det är inte samma sugteknik. Han använder fortfarande nappen och idag är han 6,5 månader. Men jag tycker inte att det gör något.

• Herne

Vi blev rekommenderade av BVC att ge napp till Tilda när hon ville BARA suga HELA tiden. Min amning tog ingen skada av det och nuförtiden ( Tilda är 6½ månad gammal ) har hon napp bara ibland. Inte alls beroende av det.

• cinderella26

om ditt barn är snuttigt är det nog bra med napp. om hon tar napp. det gör inte mina.

det är upp till dig om du vill vara nappen eller om du vill hon ska använda napp

• Knoddas

I början var jag också så försiktig med att ge min son napp, för det varnades så mycket just om att det skulle förstöra hans sugteknik. Men när han var 2-3 veckor fick han napp ändå för vi tycke hans sugbehov var så stort men inte påverkade det hans sugteknik det minsta. Vissa barn har ett större sugbehov och tycker absolut inte det är fel att ge dem napp. Vår son är nu 8 månader och gillar sin napp men det är bara när han ska sova eller när han är väldigt ledsen som han har den.

• cinderella26

det konstiga e att bb tycker inte man ska annvända napp. dom menar man ska amma 24 timmar dygnet runt

men bvc tycker man ska ha napp

• kixan

Vill du inte ge napp får du räkna med att amma mycket och/eller låna ut ditt finger då och då. Det underlättar att bära i sjal, dels kan man oftast lära sig att amma i sjalen när man provat ett tag och dels är det lättare att låna ut sitt finger till en bebis som sitter i sjal på ens mage än en bebis man skjuter i en vagn en halvmeter ifrån sig.
    Bebisar är väldigt närhetstörstande också och bär man dom mycket kan det vara så att dom inte behöver amma fullt lika ofta eftersom dom får så mycket närhet ändå.

• Melly

Jag håller med kixan: Vill du inte ge napp så amma mera och bär i sjal för ofta är det närheten dom är ute efter och inte bara sugandet. Napp kan ge problem med amningen det kan göra att bebisen suger med fel tag på bröstet. Och det kan oxå göra att dom suger för sällan på bröstet för att mjölken ska räcka till.

Så om du helst inte vill ge napp så tycker jag du ska strunta i napp och amma fritt istället. Det är dom första månaderna som sugbehovet är som störst så om du orkar hålla ut så blir det bättre sen. Vänj dig att amma offentligt är oxå bra det underlättar att ha bebisen i sjal för då kan man amma utan att det "syns" nåt

• Havsjungfrun

Om hon är över två veckor är det helt ok med nappen, tidigare kan det störa amningen.

Svar på tråden Napp till nyfödd