• Grus grus

Napp till nyfödd

Vår lilla tös är så tuttig vissa dagar. Fick ett stortjut mitt inne på Willys, fastän hon ätit precis innan. Jag stoppade mitt lillfinger i hennes mun, och då var hon nöjd. Så fort jag tog ut det blev det ledsamt igen. Funderar nu på napp. Det grämer mig oerhört, eftersom jag inte ville ha napp till henne. Finns det risk att amningen påverkas (sugteknik) om hon får napp? Hur fort blir barn beroende av napp? Jag vill bara att hon ska ha den i sådana extrema fall som det jag nämnde. Eller finns det något annat tips till tuttiga barn? Vill ju som sagt helst inte använda napp.

• Svar på tråden Napp till nyfödd
  • Hallonpaj

Nej, man brukar säga att det tar 1-2 månader innan amningen är stabilt etablerad! Jag gav napp efter 2 veckor, och då gick amningen åt helvete! Så man kan inte säga rakt av att det är okej då, även om det går bra för en del. Min dotter rasdade flera hundra gram på bara 3 dagar när hon fått napp.

Mitt andra barn har inte fått napp, hon var nöjd när jag bar henne i sjal istället för att ha vagn de försa månaderna. Har inte saknat nappen. Mitt första nappbarn kan inte släppa nappen, hon är 3 år och har fortfarande napp när hon ska sova tex.

Man kan ju för det mesta ta en amningspaus när det är snuttigt? Min erfarenhet av att ha två barn varav ett använder napp och ett aldrig har sugit på napp (hon är inte intresserad av att prova syrrans heller! *förvånad*)´är att när de är riktigt snuttiga och ledsna så duger inte nappen ändå, och i de lägen som jag skulle ha givit napp så går det lika bra utan om de inte väljer sig vid att få napp då.

• Faster M

Det sägs att det KAN på verka sugtekninken, men jag har aldrig hört talas om att nån råkat ut för det. Nappen är det bästa som hänt oss. Det tog tid innan han accepterade den, men nu är det himmelriket!!!! GE NAPP!!!!!

• Puffy75

vår tjej med sugbehov fick napp på bb. de tyckte det var bättre för att hon hade ett enormt sugbehov. litade på personalen och efter 7 v har hon både napp och kan suga på bröstet även om hon knappt vill ha nappen längre...

• LilFox

Min lilla tös fick nappen efter 2 dagar på BB, vi märkte att hon hade ett stort sugbehov. De på BB sa att vi fick göra som vi ville, me de tyckte nog inte om det. Hon kunde suga på bröstet i alla fall, det var bara min mjölkproduktion som inte fungerade.
    Nu har hon nappen ofta på dagen då jag ser att hon behöver det. hon har även en snuttefilt som hon gärna gosar med oftare, fast hon bara är tre månader.
    På kvällen innan hon somnar har hon gärna nappen och filten men spottar ut nappen efter ett tag och gosar på med filten isstället.

• glasbubblan

Minns med fasa hur bvc-tanten tjatade om att min son hade stoooort sugbehov och absolut skulle ha napp. Och spottade han ut den så skulle man stoppa in den igen och igen och igen och hålla fast den i munnen på honom trots att han fick kväljningar.

Min son använder inte napp...

Barn som har stort sugbehov och ska ha napp, tar den nog med en gång. Tycker gott att ett barn som väljer napp ska ha napp. Bara amningen funkar klockrent så!

• gummibears

Min son har napp och det har aldrig skadat min amning. Han har hela tiden varit väldigt snuttig av sig. Han ville inte ens ha napp, men efter ha prövat massor olika så tog han till slut den. Ville egentligen inte att han skulle ha napp, men eftersom han var så enormt snuttig så tog han all kraft ur mig o BVC sa till mig att det bara var bra att det funkade så.

• humma

Båda mina flickor har haft napp sedan 1:a dygnet pga vård på Neo och jag har inte haft några som helst problem att amma.
    Så jag antar att det är väldigt olika.

• Hallonpaj

Faster M:
    "Det sägs att det KAN på verka sugtekninken, men jag har aldrig hört talas om att nån råkat ut för det. "
    Men nu har du ju hört talas om någon! *vinkar*

• Faster M

Hallonpaj - Läste inte inläggen innan jag skrev. Såg inte att du haft problem... Sorry... Det verkar inte vara så många iaf...

• Kajak

TS

Du kan ge napp.

Vi gav henne napp första gång då hon var 1 vecka gamla o det gick bra! vi ger nappen när hon gnäller lite eller ska sova eller skriker trots hon har precis ätit m.m.
    Så hon inte har napp dygn runt.

Idag är hon snart 1 månad (på lördag) honhar ej problem mellan amning, napp o flaskan.

Så sugteknik påverkas inte så mycket som jag trodde från början.

• ADORA

Vår tjej började med napp när hon var 1 vecka, hon hade ett enormt sugbehov så vi testade. Hon använder napp emellanåt och inte jämt, amningen har inte påverkats..

• MansonDust

Min dotter hade napp och amningen funkade jätte bra. Det var skönt med napp då hon hade ett rätt stort sugbehov och jag inte ville ha tuttarna i vädret hela tiden.

• JohPet

Jag fick ge elias napp när han var ca en vecka. Han hade ett enormt sugbehov och mina bröstvårtor var SÅ såriga. Han tog den direkt och det har inte påverkat amningen. Tycker dessutom att han inte vill ha nappen så mycket längre och vi ger den då inte heller, utan bara i nödfall och när han behöver komma till ro.

• Stora

Man brukar säga att vänta en vecka så det lär sig suga rätt sen ska det inte vara några problem.
    Vi har napp till Edvin (han är en månad) o ibland märker jag att han mycket hellre vill ha den- han vill helt enkelt suga men inte ha mat!!
    Ella tog inte napp förns jag slutade amma- då hade hon tuttbehov kvar...

Victoria - Ella och Edvins mamma
Svar på tråden Napp till nyfödd