• after eight

    Varför bröstpump?

    Detta är säkert en idiotfråga, men vid vilka tillfällen behövs en bröstpump? Håller på att kolla på saker som behöver inhandlas innan bebisen kommer och insåg att jag inte har en aning om när det är bra med en bröstpump. Kan någon svara, så skulle jag bli glad.

    /En förvirrad "bimbo"-after eight

  • Svar på tråden Varför bröstpump?
  • FiaFågel

    Bra fråga, jag tänker inte köpa någon förrens jag märker att det behövs, alltså efter BF. De rådet har jag fått iallafall. För många köper bröstpump och sen använder dom den inte alls = onödigt. Du använder väl en bröstpump när du producerar mycket mjölk kan jag tror. Så att du slipper gå runt och känna dig som en ko. =)

  • Rubia

    DEt kan ju vara bra om man vill pumpa ur för att pappan ska kunna mata med flaska, eller om man har druckit alkohol och inte vill att bebben ska få i sig det med mjölken (fast här är jag ute på hal is, vet inte hur länge efter man bör pumpa uro ch slänga mjölken, om det ens är möjligt, eller om det är helt förkastligt... Drack inget själv när jag ammade så jag vet egentligen väldigt lite om det, hörde av andra att de provade att göra så. Det finns med största säkerhet upplysta människor här på FL som vet mycket mer om detta). Kan vara bra om man håller på att få mjölkstockning. Själv hade jag bara Apotekets hemska billiga pump som jag verkligen inte rekommenderar, men så pumpade jag nästan aldrig ur. Vår son vägrade ta flaska så det var liksom inget option (tog för övrigt 7 mån att få honom att äta välling efter han hade slutat amma, och då blev det i spill-ej mugg...), och vid det enda tillfälle då jag höll på att få mjölkstockning så funkade det bättre att handmjölka ur bröstet. Men de här Avent Isis och Meleda eller vad de heter verkar ju väldigt bra, funderar på att köpa en begagnad till den här bebbon...fast det är kanske onödigt... Tror att det finns många gamla trådar om detta.

  • Blommande

    Jag vill nog köpa en bröstpump av den anledningen att bebisen och jag inte ska behöva vara "låsta" vid varandra. Tror det är jättebra att pumpa ur så att pappan t ex kan mata med nappflaska om jag måste iväg på ett ärende eller vill börja träna eller så. Kan vara nyttigt för hela familjen!

    Det är lite så jag tänker nu i alla fall... får se om jag känner samma sak efter födelsen! =)

  • Leaaa

    En kompis till mig fick barn för 2 månader sen. Hennes flicka tog inte av bröstmjölken ordentligt så hon fick sin mjölk "försurad". Det blev alltså klumpar av det hela å hon fick ont i brösten. När hon åkte in till akuten så pupade dom ut mjölken å hon sa att det gjorde mer ont en självaste förlossningen. Efter att dom pumpat ut mjölk kom det inget nytt så nu har hon ingen mjölk alls. Hennes bm sa att hon skulle använt pump redan från början men hon visste inte om det.
    Själv har jag redan köpt en som vi ska använda då det behövs. Ibland vill man lämna barnet med pappan å gå ut eller nått. Då kan man ju ha pupmat ut mjölk så att bebisen har. Mjölken bör användas inom 48 timmar enligt vad jag hört.

    /Lea

  • LiJo

    Det går även bra att frysa mjölken. Den lär hålla ett bra tag.

  • apelsina

    En pump är ingen nödvändighet. Min dotter vägrade att äta ur flaska, så det var inget alternativ. Vänta till efter förlossningen i alla fall med att köpa en pump, så vet du om du kan amma över huvud taget. Det är ju inte alla som har mjölk.
    Och för eventuell mjölkstocknings skull så borde det väl gå att handpumpa... eller har jag helt fel? Har aldrig haft riktig mjölkstockning så jag vet faktiskt inte.

  • Elut

    Det behövs ingen pump om man själv inte vill pumpa ur för att kunna lämna barnet längre stunder. Går utmärkt att pumpa ur för hand om en mjölkstockning är på gång eller om bröstet är sprängfyllt.

    Jag skulle iallafall vänta tills barnet är fött innan jag köper en bröstpump. Jag har en men använder den aldrig.

  • Lindal76

    Jag har haft mjölkstockning. Du handmjölkar inte då om du inte är självplågare för det gör så fruktansvärt ont. Det är bättre att ha en pump.

  • Tin o Trolls mamma

    Jag tyckte att det funkade jättebra med Apotekets handpump. Det är mycket smidigare och "renare" än att slabba med handmjölkning. (Min åsikt!) Det blev jättemycket spill och sprut och mjölk överallt när jag handmjölkade. Dessutom fick jag inte alls ut så mycket mjölk som med pumpen.

    Ekorren.

  • Niquilota

    Hmm ... Ska man tolka detta som att man kan vänta tills amningen har kommit igång ordentligt och sedan bedöma behovet??

    Annika, v 40

  • Elut

    Niqulota, jag tycker som det låter som en bra tanke........

  • Trebarnsmamma

    Vänta med att köpa till behovet uppkommer. Jag har haft mycket gott om mjölk till båda mina barn men när jag till det ena tänkte pumpa ut för att pappan skulle kunna ge när jag var iväg så ville det inte komma ut alls. Jag misshandlade mina stackars bröst och ändå kom det inte men när bebben sög så flödade mjölken. Där gick det inte att lura naturen.

  • Sano

    Ibland kan det behövas en pump. Jag köpte Apotekets redan efter 5 dagar, men har nu insett att den faktiskt är ett tortyrredskap och ångrar att jag inte köpte en Avent tidigare. Var och köpte den idag först (Arvid är snart tre månader), och hoppas att med denna få igpng min amning som hittills har fått underhållas med tillägg.

  • Johan70
    Vad skall man köpa för bröstpump som är bra? Vad har ni för erfarenheter och preferenser? Funkar det att ha en bröstpump som pumpar från båda brösten samtidigt eller är det bättre med en som tar från ett bröst åt gången?
  • Jemp

    För att kunna spara mjölk/lämna barnet och för att kunna tömma ur brösten effektivare om de är överfulla och man är iväg eller barnet sover.

    Man kan handmjölka också men tar längre tid.

    Jag har inte pumpat så mycket, hade en billig manuell som tar ett bröst i taget. Säkert smidigare med elektrisk och 2 men beror ju på hur mycket man vill lägga.

    Definitivt en sån sak man kan vänta med tills barnet är fött. Hade ingen till första barnet.

  • P0MP0M

    Jag hade inte köpt någon innan, men på väg hem från bb rann mjölken till som in i och bebisen bara sov. Försökte väcka gång på gång men till slut höll brösten på att explodera och jag fick hög feber så karln fick ila iväg och köpa en pump. Eftersom att bebisen sen även sov 9 timmar i sträck direkt om nätterna var jag tvungen att pumpa ur för det bokstavligen sprutade om mig på mornarna första två-tre månaderna. Perfekt för då kunde sambon också mata!

    Köpte förövrigt en medela swing, önskar jag slängt på lite mer deg och köpt en dubbel. Men tycker absolut man kan vänta eller skaffa en billig för att se vilket behov en faktiskt har.

Svar på tråden Varför bröstpump?