• Skytten

Ta ut lägsta-nivå-dagar istället för att gå ner i arbetstid?

Hej!

Vi sitter och klurar på hur vi ska lösa arbetstiderna när lillis ska börja på dagis.
    Nu undrar jag...

Jag tänkte jobba 9-15, kan jag ta ut lägstanivådagar kl. 15-17 fyra dagar i veckan? Då slipper jag ju gå ner i lön tänkte jag...
    Men får man dela upp lägstanivådagar på det sättet?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Ta ut lägsta-nivå-dagar istället för att gå ner i arbetstid?
  • Åsa31

Japp! Jag gör det.. Man kan ta ut hel, halv, 1/4 och 1/8..
    Det smarta är ju att man inte går ner i arbetstid..Om man går ner i arbetstid kan ju arbetsgivaren neka en till att gå upp i tid igen..

• imorgon är en annan dag

Hmm, jag är trött (det är min ursäkt iallafall)... men nu undrar jag....Skytten, vad menar du med att du inte behöver gå ner i lön?

Om man har månadslön och sen jobbar 75% och tar ut fp för 25% (lägstanivå eller sjukpenning nivå eller vad det heter), så går man väl ner i lön ändå?

Skulle man göra det bara för att inte riskera att arbetsgivaren nekar en att gå upp från 75% til 100% när man vill det?

Vi sitter också och försöker komma på hur vi skall göra....Om man bara visste om man fick dagisplats i april eller inte!!!!!

Har jag fattat det rätt, har man alltid rätt att gå ner till 75% oavsett om man tar ut fp för resterande 25% eller inte (om man har barn under 11 år)? Men man skall helst ta ut fp för att unvika att arbetsgivaren kan neka en att gå upp i tid? Något mer jag skall tänka på?

• Helle69

Man har alltid rätt att gå ner till 75% tills barnet är 8 (!) år.
    Arbetsgivaren har INTE rätt att neka oavsett om du tar fp eller inte.
    Om du vill jobba MINDRE än 75% måste du fylla ut med fp, annars har arbetsgivaren rätt att neka. Hur ni förlägger arbetstiden är en överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren.

Läs om föräldraledighetslagen här:

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.htm

• Jennie Brunflo

Helle har så rätt!

Går du ner i tid utan att fylla ut tiden med FP (oavsett om det är vanliga SGI-dagar eller lägsta-nivå-dagar) så sjunker din SGI till den nivå du är behörig för.

Du förlorar naturligtvis i lön om du går ner i arbetstid.

• Skytten

Hej!

Tack för svaren! Då ska jag använda de dagarna. Tack!

I morgon är en annan dag. Jag menade att jag inte vill gå ner i arbetstid. Jag vill undvika en sämre SGI. Plus att det är skönt att få några fjuttiga spänn istället för ingeting.

• Skytten

En fråga till bara. Hur ska jag meddela det här till min arbetsgivare? Ska jag säga att det fortfarande ska stå i mina papper att jag är heltidsanställd men jag tar ut FP fyra dagar i veckan (totalt en lägsta-nivå-dag)....eller?

• Åsa31

Japp! Du är föräldrarledig 25% på din heltid..Alltså har du ledigt fårn din 100% tjänst..Då har du rätt att , utan snack, få tilbaka dina timmar när du vill..Glöm bara inte att anmäla till din arbetsgivare i tid (olika , men oftast 2 mån innan)att du ska ha föräldraledigt

• Jennie Brunflo

Skytten:

Du ska lämna in en ledighetsansökan till din arbetsgivare om att du vill jobba 25% mindre än vanligt.
    Sedan får du tillsammans med din arbetsgivare bestämma när dessa timmar ska ligga. Du har inte rätt att kräva att det ska vara 15-17 varje dag, men din arbetsgivare kanske är juste och låter dig få det så.

I din papper kommer det då stå att du har en 100% tjänst och att du är tjänstledig 25%. (Det kan stå föräldraledig 25%, men föräldraledighet är en form av tjänstledighet så det spelar ingen roll.)

Sedan tar du bara ut dagar som vanligt hos FK.

Du måste meddela 2 månader innan du vill begära MER föräldraledigt hos arbetsgivaren. Och du måste meddela 1 månad innan du vill minska din föräldraledighet.

• Åsa31

Jennie
    Det behöver inte alltid vara 2 månader i förväg, det är olika! Jag arbetar inom metalls avtalsområde och vi har 1 månad.Det vet jag HELT säker, då jag ofta lämnar in ansökan + att min man utbildar folk inom avtalsområdet..

• Linda1976
    Åsa31 skrev 2006-05-15 22:13:53 följande:
    Japp! Jag gör det.. Man kan ta ut hel, halv, 1/4 och 1/8..Det smarta är ju att man inte går ner i arbetstid..Om man går ner i arbetstid kan ju arbetsgivaren neka en till att gå upp i tid igen..
    Men om man går ner i tid pga barnet, så har man ju fortfarande en 100%-tjänst, oavsett om man drygar ut med f-ledighet heller inte. Förkortad arbetstid tror jag det heter, det är viktigt att det står i ens anställningskontrakt, så att det inte skrivs som att man går ner till en permanent 75%tjänst (tex)
    // Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Stora

Det du tjänar på att ta ut lägstadagar är att du har kvar dun sjukpenning på 100% alltså får du ut 80% av din heltidslön om du blir sjuk i stället för 80% av din 75% lön vilket gör en hel del!

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Linda1976

Å andra sidan, om sjukpenningslönen inte betyder SÅ mycket, så kan det vara bättre att spara dagarna till att dryga ut semestern med t ex. Drygar du ut med lägstadagar medan du jobbar, så blir det ju inte så mycket pengar, men som Stora säger, den stora vinsten i det fallet är sjukpenningen.

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Jennie Brunflo

Åsa:

Självklart är det olika med olika avtal, men föräldraledighetslagen (som omfattar alla) säger 2 månader i förväg. Vissa har det bättre med bara 1 månad i förväg.

Stora och Linda har så rätt!
    När du fyller ut med föräldradagar så får du behålla din SGI även när du jobbar deltid.
    Det spelar roll vad gäller den mesta ersättning från FK.

Men som sagt...bryr man sig inte i sin SGI så kan man ju "tjäna" på att ha lägsta-nivå-dagarna kvar för de har man ju alltid rätt att ha ledigt med. Inte som med semester eller tjänstledigt där man kan bli nekad ledighet.

• Skytten

Hej alla!

Tusen tack för bra svar. Jag har inte varit inloggad på länge.

Jag tycker att det låter vettigt att ha kvar 100 procents tjänst och vara tjänstledig 25 procent.
    Tyvärr fick vi dra iväg ytterligare några lägsta-nivå-dagar nu så jag vet inte hur många veckor jag kan skrapa ihop.

Svar på tråden Ta ut lägsta-nivå-dagar istället för att gå ner i arbetstid?