Sås till kyckling i ugn
Gubben min fyller år idag och jag tänkte laga lite god kyckling till honom. Ugnstekt med örtkryddning och ris till. Men nu vet jag inte vad jag ska göra för sås...klurigt. Någon som har något förslag?
Gubben min fyller år idag och jag tänkte laga lite god kyckling till honom. Ugnstekt med örtkryddning och ris till. Men nu vet jag inte vad jag ska göra för sås...klurigt. Någon som har något förslag?
Jag brukar göra sås på det spad som bli av kycklingen. Bara mjöl och mjölk/vatten att tillsätta så blir det mums!
som busflickan!
Jag brukar oxå göra det! Krydda lite extra med salt, peppar samt de örter man använt sig av om det behövs..
Har ett annat super enkelt recept på kyckling i ugn. Förstek kycklingfileer med lite goda kryddor, lägg dem i ugnsform. Blanda cremefraiche och pesto och bred över fileerna och stek klar i ugnen. Servera ris till.
kanske inte det du fråga, men ett superenkelt vardagstips...
jag gillar fetaost så jag brukar göra fetaostsås.
mosar fetaost och blandar i valfritt "klägg" och sen kryddar man. Oliver är gott i också
Blanda créme fracihe+lite fil+valfria kryddor (tex vitlök o grillkrydda).
Mums!
Häll av skyn från den stekta kycklingen, blanda i soya, matgrädde och vinbärsgelé. Smaka av och justera efter tycke och smak. Eventuellt kan lite salt och peppar behövas. Och kanske kycklingbuljong (smula ner ett hörn av en tärning bara). ja, och så får man reda av den lite...
Eller gör en grönpepparsås. Ungefär lika delar soya, dijonsenap (Grey Poupon!) och hel grönpeppar (krossa lätt i handen) används som smaksättning i en grundsås som även smakas upp med stekskyn från kycklingen. Börja med 1 msk av vardera och öka på tills du är nöjd med smaken :)
Puss och Kram: Låter smarrigt, hur mycket tar du av peston och cremefraiche?
Hur länge i ugnen på hur många grader?
Jag brukar bara laga en enkel currysås.
Kokar upp lite hönsbuljong, häller på matlagningsgrädde så mycket jag vill ha och kryddar sen med curry efter smak och paprikapulver för färgens skull.
Enkelt och gott.
Å vad goda såser. Vad nice! KAnske sa servera flera Tackar!