• Cecka

Små hudknutor på magen, mollusker?

Hej!
    Vår son 13 månader har fått små hudknutor över bröst o mage ca 15 st. Någon som vet vad det kan vara och hur man kan bota? Har hörttalas om mollusker (virus tror jag)- kan det vara det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Små hudknutor på magen, mollusker?
  • NenniePennie

du ser om det är en mollusk, de är hudfärgade..
    om det är vårtor så smörj in med mörk sirap. det gjorde min kusin och alla hennes vårtor försvann jättefort!!

• NenniePennie

Inskickat av: Lian (2001-10-30, Ref.nr 575)
    Min son är 2 år och redan vid några månaders ålder har han haft små finnliknande utslag på kinderna, underarmarna och på smalben. De är hårda små bölder (likt finnar) med en vit prick i. Det går att klämma ut det vita. Då och då blir nån röd och irriterad då kommer det av sig själv lite gult ur. Barnmorskan gav mig alsolsprit att stryka på men det har jag inte gjort för det tycker jag verkar uttorkande. Jag behandlar inte med något. De kliar ej med det ser lite tråkigt ut. Kan jag behandla detta eller växer det bort och vad är det?

Ylva Linde, dermatolog, svarar:
    Svar till signaturen Lian.
    Svårt att säga vad detta är.
    Din beskrivning kan stämma med mollusker som orsakas av virus och ser ut som små hudfärgade knottror, ofta med en liten navling i mitten. Om man klämmer på dem kan det komma ut litet vit massa, de blir ofta inflammerade och brukar därefter försvinna. För eller senare försvinner mollusker spontant. Fråga på BVC, de bör känna igen om det rör sig om detta.

• Sonya

Det låter som mollusker på din beskrivnig.
    Om du har en bild på din son prickar (ser ut som små pärlor) så kan jag se och jämföra med min son som har många just nu!

Om det är mollusker är det inget farligt och går över av sig självt, men låt bli att klämma på dom då dom sprider sig lätt och han kan få fler o fler.

Det kan dock ta upp till 4 år innan alla försvinner, så ta det lugnt

kram

• Cecka

Okey
    Tack för alla svar.

Det är troligtvis mollusker dock inga som går att klämma på och det verkar ju inte vara att rekomendera. De verkar inte klia heller så de får väl vara o hoppas på läkning inom 6 mån iallafall...
    Sonya; Vi har dem inte på bild men tack för erbjudandet.

Svar på tråden Små hudknutor på magen, mollusker?