• Anonym

Hur skriver man ett skuldebrev/kontrakt?

Eller ja, ett kontrakt. det är så att min ex sambo ska höja sitt lån, det är inga stora summor det handlar om utan ca 40000, MEN jag står med på lånet han ska höja upp som vi tog på vår dåvarande bil...nu behöver han att jag står kvar för att han ska få lånet. Javisst, det är väl inga problem.

BARA vi skriver ett kontrakt som visar att jag inte har något ansvar för detta lån....hur utformar man ett sådant kontrakt egentligen, någon som har koll? Jag vill att det ska stå med att hans föräldrar tar över och betalar på lånet om han skulle avlida. (hemskt jag vet, men man måste ju tänka så...) ska de skriva under också då? Förslag på vad man kan skriva? Behöver verkligen hjälp snälla. =)

• Svar på tråden Hur skriver man ett skuldebrev/kontrakt?
  • sötäpplet

Jag säger bara, kontakta en jurist så att det blir giltigt och rätt. I mina öron låter det tveksamt om man kan göra så. Men som sagt, kontakta ett proffs!

• Sannive

kontakta en jurist, jag skulle INTE vilja stå på ett lån som någon annan har tagit, särskillt inte ett X.

• Aaliyah

Och står du som en av låntagarna så är du ju ansvarig för lånet tillsammans med ditt X

• sommar2001

Kan han inte ta ett lån med sina föräldrar som borgenärer istället så slipper du bli inblandad?

• Alle

jag skulle inte gå med på det. Sen så är frågan om det är juridiskt bindande att ni skriver nåt papper om att hans föräldrar ska betala om han dör. Står du med är det dig banken kommer att jaga. Är det inte bättre att hans föräldrar går i borgen för lånet?

• Anonym

Så länge du står kvar på lånet så har du lika stort ansvar som honom.... Om han inte betalar så blir du betalningsskyldig...

• Aaliyah

Om det rör sig om den vanligaste formen av borgensförbindelse kan banken dessutom kräva pengarna direkt av dig utan att gå till ditt ex först.

Svar på tråden Hur skriver man ett skuldebrev/kontrakt?