Sydafrika?
Någon här som varit i sydafrika och vill berätta lite? Dyrt att åka dit, dyrt med boende mat osv?
Måste man äta malariatabletter?
Kramar!
Någon här som varit i sydafrika och vill berätta lite? Dyrt att åka dit, dyrt med boende mat osv?
Måste man äta malariatabletter?
Kramar!
var på när å fjärran i går om kapstaden... se reprisen är väll i helgen?
förövrigt kollade jag på just sydafrika bara för några dagar sedan sök på nätet så får du fram massor...
man behöver inte äta tabletter mot malaria om man inte gör enorma utflykter...
Nattinatto, jasså? Då måste jag försöka se reprisen! Tack för tipsen
Hej. Sydafrika är jag kär i. Jag jobbade där för två år sedan i fem veckor. I Kapstaden. Jag skulle kunna skriva i en evighet om detta underbara ställe på jorden. Men istället svarar jag lite på vad du vill veta.. Visst kostar det lite att åka dit. Runt 6000-8000 för en flygstol beroende på när du åker. Jag fick min resa betald, men har kollat lite själv, funderar på att återvända. Men hm, ja man måste ju ha pengar. Att leva där är extremt billligt för oss i dyra Sverige. Att äta är nästan gratis. Och maten är sååå bra. Varmast är det under våran vinter och tvärtom. Boende vet jag inte något om. Men då allt annat är billigt kan jag inte tänka mig att det är så dyrt.
En värld av kontraster kan jag sammanfatta Kapstaden i. Åk och du blir förälskad. Det kan jag hålla mitt ord på att du blir. KLättre upp på toppen av Lion´s head. Sitt där mitt i natten, med hela Kapstades ljus och människors öden under dina fötter. Ställ dig upp och sträck dina armar upp i luften och du når Gud.
Jag önskar dig en fantastisk oförglömlig resa om du bestämmer dig för att åka. Kram kram // mli
Jag tror det beror lite på vart du åker, men i kapstaden behövs inga malariatabletter. Tog någon spruta själv, men det var det enda. Kommer inte ihåg vad jag tog. Vatnet i Kapstaden går att dricka. Inga problem.
Var i sydafrika för et par år sedan - älskade det!!
Det var inte särskilt dyrt att resa dit om man är ute i god tid och det var jättebilligt att äta god mat och dricka goda viner.
Jag var gravid och kunde inte äta malariatabletter så vi kunde bara vara i södra delarna, ska man upp i norr bör man äta tabletter mot malaria.
Vi hyrde bil och det kan jag varmt rekommendera. Man får höra sig för om var det är säkert att köra eftersom brottsligheten tyvärr fortfarande är rätt hög.
Vi bodde på B&B, vi ringde och bokade allteftersom vi kom fram till nya ställen. Befolkningen är helt underbar, oerhört gästvänliga och generösa!!
Ett par tips är att såklart åka ut på safari och att ta en vintur med guide (kan man köpa på tex turistbyrån i kapstaden, kostar inte så mycket och då slipper man köra runt och leta efter bra ställen och att köra onykter).
Har varit i Sydafrika två gånger en gång i Maj/Juni och en gång i December/Januari och som uska säger är det ju billigt jämfört med Sverige men jag ska tillägga att det var dyrare i December/Januari än det var i Maj/Juni. Allt från restarang besök, till frisör, till att hyra bil. Hotel vet jag inte om eftersom jag bodde hos min dåvarande pojkvän (min nuvararande make) Jag antar att det är för att det kommer många turister dit just då. Jag bodde i Stellenbosch några kilometer utanför Kapstaden och det var nog det vackraste jag någonsin sett och upplevt. Det finns mycket att göra och mycket att se. Ett plus tyckte jag var att man fick tillbaka 14% på alla varor man shoppade om man sparar kvittona och visar upp dem antigen på flygplatsen eller på andra designerade platser i stan. Servicen är helt underbar. Ja, jag hade faktiskt inte haft något emot att bo där. It's Africa with all the comforts of the western world.
Undrar oxå om Sydafrika.
Är det någon som har prisexempel på boende?
Åhh jag vill åka till så många platser i världen? Vart börjar man?? Skönt att det verkar billigt där, kul att få ut mycket på orten för lite pengar!
Vi ska mjuka upp med en resa till Kreta om 3½ vecka
Men vi planerar redan inför nästa men då lite längre bort!
Vi åkte till kapstaden och bilade till Port Elisabeth. Det var en jättebra resa. Vi tog två veckor på oss, det var ganska lagom, men det hade inte gjort ngt med en vecka till.
Vi var också i Stellenbosch. Kan rekommendera Babettes BB om ni åker dit!
Vi hade gärna velat åka till J-burg och besöka krugerparken, men eftersom jag var gravid och inte fick äta malariatabl så gick ju inte det.
Vi åkte istället till Addo Elephant Park, väldigt bra det också även om det inte är samma sak som kruger.
VI stannade några dagar i PE för att vila upp oss efter bilandet, det var bra, men PE var ingen trevlig stad så hitta då hellre ngt annat ställe.
Det går att hitta jättemycket på nätet, både boende och annat. Man kan tex boka safari hemifrån. Googla!!