• Skruttisen2

Farligt med bubbelpool?

Kan man bada bubbelpool när man är gravid? Det finns många bakterier och spår av svamp i bubbelpooler och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna. Det är därför lätt att dra på sig en infektion i slidan.
    Det anses dock relativt riskfritt att bada hemma i badkar. Dock ska du inte bada om slemproppen, alternativt vattnet, har gått eller om din barnmorska har avrått dig.

Hej jag hittade detta på niomånader och undrar nu: Det e så att jag har bubbelpool hemma är det då farligt att bada även om man inte har bubblorna på med tanke på bakterier? (Är ju bara familjen som badar)
    och sen vad händer om man skulle ha bubblorna på?

Tacksam för svar Tess

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-18 08:24:05:
    Det står ju iof att det går bra att bada i badkar hemma men jag förmodar att det är vanligt badkar dom menar.

• Svar på tråden Farligt med bubbelpool?
  • Ljufur

ojjsan.. jag har läst i nån sådan gravidtidning att de inte alls ska vara farligt .. de e lite jobbgt med sånt färnt för man får ju höra så olika saker från olika håll..

jag tror inte de e farligt om ni badar hemma.. där rengör man ju karet på ett helt annat sätt än i tex en simhall :)

• M26

Jag frågade BM och läkare under min första graviditet och de tyckte man kan låta bli offentliga bubbelpooler pga risken för legionärssjukan, men hemma är helt ok. Där släpper man ju ut vattnet mellan varje gång. Jag har dessutom desinficerat någon gång för att vara säker.
    Vissa påstår att de får SD av bubblorna och då bör man inte använda dem. Man får känna efter själv hur man påverkas.
    Bada på du!

• Ina 73

Har hört att barnet kan bli stressat när man badar bubbelpool samtidigt som det finns massor av bekterier. Om du världigt gärna vill bada ändå hade jag endast badat hemma och varit extremt noga med rengöringen av badkaret. Såg på "Äntligen hemma" att man fyller badkaret upp över hålen, häller i rengöringsmedel och sedan kör poolen på full effekt i ca fem minuter. Ut kommer då alla bakterier och smuts, det såg hur äckligt ut som helst!! Men du visste kanske redan hur man rengör ett bubbelbad med tanke på att du har ett? Hade jag varit som dig hade jag dock avstått...

• Toadette

Jag har läst att eftersom blodtrycket höjs när man bubblar så kan barnet bi stressat och förlossningen kan dra igång för tidigt................. Jag avstod helt under min graviditet och det var jobbigt........

• Cill

Min BM sa att man inte ska bada bakar på badhuset pga bakterier och infektionsrisk, men att det skulle gå bara bra att bade bubbelbad hemma.

• Smulan 79

Jag går både på vattengympa och badar i bubbelbadet på badhuset. Enlikgt min BM är det helt OK. Så länge inte vattnet gått då förståss. Men förhoppningsvis har jag ett tag kvar..V13 nu

• Zperox

jag har hört att ljudvolymen är jätteskadlig på bebisen asså det blir för högt med allt bubblande och det

• Wilja

Oj, jag badade bubbelbad hemma igårkväll.... Kan det verkligen vara skadligt för bebisen med ljudvolymen?

• Zperox

Ja det kan det jag kollade upp detta och fick varning att jag absolut inte ska bada bubbel..decibelen blir alldeles för hög för den lill*...det är ju redan så hög decibel i magen

• Skruttisen2

Tror inte att det är någon fara med ljudnivån med tanke på att man kan gå på konsert och där e det ju mycket högre ljud än bubblor. Men det jag tänker på är om bubblorna kan skada bebisen utifrån.

• grapen

Jag har hört att trycket i bubblorna som far ut kan göra så värkarna sätter i gång... Men jag tror man ska vara rätt långt gången då....

• prinsens

Jag pratade med Bm just om bubbelbad och hon sa att visst det finns ju bakterier i vattnet, men de når ju inte bebisen så länge vattnet ej gått. Ljudnivån ja, det är ju högt men bebisen ligger väl skyddad av fostervattnet så det är ingen fara. Man kan ju försäkerhetsskull rådfråga ett proffs ang. hörseln. Kolla på www.hrf.se och klicka dig vidare till Hörsellinjen där kan man ställa frågor om hörsel. Bebisen kommer ju troligtvis att protestera om det blir för högtljud eller att det är otrevligt på nåt sätt.

Svar på tråden Farligt med bubbelpool?