• Nannal­ie
    Äldre 8 Sep 15:36
    4323 visningar
    20 svar
    20
    4323

    Göra egna babyleksaker som tex babymobil och sy haklappar och lakan m.m

    Hej
    Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för leksaker eller andra saker till sin baby.

    Jag tänkte jag skulle göra en mobil, min kille ska snickra till en vagga, finns det fler saker man själv kan göra och vet någon vart man hittar mallar och exempel på sånt.

    (obs vi är ännu bara i planerar barn stadiet men längtar så)

  • Svar på tråden Göra egna babyleksaker som tex babymobil och sy haklappar och lakan m.m
  • Nannal­ie
    Äldre 8 Sep 15:46
    #0

    oj vad denna tråd försvann fort jag gör ett försök till.

    HALLÅ?

  • Äldre 8 Sep 15:48
    #0

    Man kan ju sy ett fint lapptäcke o antingen ha i vagn/vagga eller ha som lekfilt på golvet.

    Mer förslag någon!?

  • Sodapo­p
    Äldre 8 Sep 15:51
    #0

    Varför inte sy sina egna sängkläder? Typ lakan, påslakan, överkast osv Jag skulle nog göra det om jag hade ork...

  • Nannal­ie
    Äldre 8 Sep 15:52
    #0

    Sodapop: Jag tänkte ta o klippa våra gamla lakan till mindre bitar så det blir flera påslakan o örngott av ett till en liten bebis.
    Vet du vilka måtten ska vara??

  • Cyberm­um
    Äldre 8 Sep 15:59
    #0

    En mobil är inte så svårt, man klipper ut figurer i tyg, sur ungefär som små kuddar och sedan hänger man upp dem på trådar i två blombinnar, man korsar...
    Sedan är ju haklapp inte svårt heller, köp en vaxduk eller frote bit, sy kant av bommulls band.Se mönster i bok, från Bibloteket...
    Sedan kan man göra enkelt en baby filt, köp en fleese bit, behöver inte kantas, eftersom tyget ej repas upp..
    Nalle eller tug figur filt kan göras av en liten handuk, man knyter till...
    Lycka till!

  • jebe
    Äldre 8 Sep 16:02
    #0

    Måtten på lakan o örngott beror såklart på vad du ska ha för täcke, kudde, madrass osv, men du kan tex hitta måtten på ikeas babysaker på deras hemsida- eller i katalogen! Annars e det bara att gå till närmsta affär o tjuvkika.... Min mamma har sytt till oss, super bra o billigt! Rolig tråd detta !

  • Soldyr­karen
    Äldre 8 Sep 16:07
    #0

    Jag har sytt en fleecemössa! Jättesöt! Plus ett par fleecefiltar, som jag faktiskt kantade, tycker det blir snyggare då.

  • Emsall­y
    Äldre 8 Sep 16:11
    #0

    jag har precis sytt en sängmobil. blev jättenöjd.

    jag köpte fingerdocker på ikea. sydde tyg över 2 babygaljar. knöt fast fingedockorna i snören...

    bild finns i mitt galleri om ni vill se!

  • Äldre 8 Sep 16:16
    #0

    Vill man sy babykläder kan man ju kika in på www.trollunge.com

  • Jodie
    Äldre 8 Sep 16:23
    #0

    Angående mobiler ovanför t.ex. säng och skötbord. Om man inte har en som sitter fast i någon form av ställning, sätter ni bara upp en krok i taket som mobilen hänger ifrån eller???

  • Nannal­ie
    Äldre 8 Sep 16:23
    #0

    hem.passagen.se/februaribarn/tips.htm
    tänkte försöka mig påen sådan här sedan.
    En skötväska

  • Emsall­y
    Äldre 8 Sep 16:27
    #0

    sängmobil: jag band fast en stålpinne som går uppåt från sängen, sen ut från den band jag fast en till... om ni hänger me..

  • Ami755
    Äldre 8 Sep 16:56
    #0

    Min mamma har sytt en "väska" som man hänger på väggen. Ska försöka förklara; Ett stort bakstycke och på detta en del fickor där man kan lägga grejer i. Som termometer och tvättlappar och sånt.
    Den hänger på en pinne och ett snöre på pinnen så man kan spika upp den så att den hänger fint! Så snart batterierna är laddade i kameran ska jag ta ett foto och lägga in det.Hoppas nån förstår förklaringen..

  • Äldre 8 Sep 17:06
    #0

    Jag har sytt "krumelurer" i plysch, några med skallra i. Jag sydde in en ögla av resårband så att man kan hänga dem i vagnen eller över sängen el likn. Jag har inte sytt något sen högstadiet (hade dessutom tvåa i syslöjd) så jag antar att de var lättsydda. Jag ritade mönstren själv. Det var jättekul. Mest nöjd blev jag med en svart kattskallra som liknar katten på min bild! En fördel är att jag gärna ville att de skulle se lite knasiga och oformliga ut, och det var inte svårt att få dem så...

    Lycka till, bara fantasins begränsningar kan stoppa dig!

  • Äldre 8 Sep 17:06
    #0

    Man kan ju sy en amningskudde också.

  • BettyS­paghet­ty
    Äldre 8 Sep 17:23
    #0

    Min syster sydde egen åkpåse, det var tydligen inte svårt och blev personligt! Man syr tydligen en lång rektangel och syr fast kardborreband som "knäppning". Usch, den beskrivningen blev inte bra :/
    "Vagnmobil" är inte heller så svårt, bara att inhandla några söta smååå nallar/dockor/whatever och sy fast/hänga på ett runt resårband!

  • Äldre 8 Sep 17:37
    #0

    Det var ju någon här på FL som sydde in en speldosa i ett litet mjukisdjur. Den blev jättefin!!

  • Äldre 8 Sep 17:39
    #0

    Nu hittade jag länken, det är Monsa som sydde den fina krokodil-speldosan.

    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m828644.html

  • Ami755
    Äldre 8 Sep 18:00
    #0

    Bilder inne på "väskan". Ami

  • Äldre 8 Sep 20:56
    #0

    Jag köpte billigt täcke på Jysk som jag klippt i två delar och det ska bli vadderingen till ett lektäcke el vad man nu vill kalla det för. Kan väl användas till lite allt möjligt.
    Har gått igenom massa handarb.tidningar och hittat lite baby-kläder att sy. Fanns nog en å annan pryl också.

Svar på tråden Göra egna babyleksaker som tex babymobil och sy haklappar och lakan m.m