• jessicax

Katt med epilepsi?

Hej!
    Min katt Zlatan har epilpsi och har haft det sen han var en liten liten plutt (typ 10v). Första halvåret hade han anfall var femte dag, men nu är han mycket bättre och har det 1 gång varannan månad ungefär.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Han har träffat stans alla veterinärer typ och alla möjliga prover har tagits, men man hittar inget fel och eftersom han mår bra annars låter vi det vara. Han lider mer av provtagning än av anfallen....men man vill ju ändå göra allt som går för honom så om någon har nåt tips på vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det, Skriv!!

Jessica

• Svar på tråden Katt med epilepsi?
  • Lillflickan

Jag hade en katt som tyvärr dog av sviterna av sin epilepsi. Det fanns då någon medicin men som kostade skjortan.

Om katten inte mår dåligt av anfallen så är det inget att göra... bara gosa vidare.

♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥
  • jessicax

Tack för svaret!

Zlatte har ätit medicin (fenemal) men den gjorde ingen nyttta och han fick så dåliga levervärden så jag slutade ge honom det. Han mår dåligt precis efter anfallen, men inte annars och det är nog jobbigare för oss än för honom...

Han har ju blivit ordentligt bortskämd och sönderkramad så han är nöjd med sitt liv ändå, det är jag säker på!!

• mammapuh

När vår dotter var några månader vaknade jag en morgon av att min sambo skrek på mig att jag måste komma! Jag trodde vår dotter dött eller var allvarligt sjuk men det visade sig vara katten som låg och krampade på golvet! Han var då ca 2,5 år gammal. Tungan hade han bitit fast och den var alldeles blå och han kissade ner sig. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag stack in min tumme i munnen på honom och han bet fast!!!! Till slut kvicknade han till och jag körde iväg med honom till djursjukhuset. De la in honom och gjorde en massa tester på honom men hittade inga fel och de sa att det var epilepsi. Detta hände en månad efter att han fått sin vaccination och då han blev lite konstig precis efter den så har vi fått för oss att det berodde på vaccinationen. Han fick några anfall till men efter några månader så upphörde anfallen igen och har inte kommit tillbaka (snart 6 år sen). Vi har inte vågat vaccinera honom igen, han är bara en innekatt men går ut lite i trädgården ibland. Vi fick medicin till honom som vi skulle ge i tarmen när han krampade men det gick ju inte för hela katten hoppade ju! Vi vet att han inte haft anfall för varje gång han fick anfall (under några månader) så började det med att han kräktes och sen kom anfallet och han kissade ner sig.

Hoppas er kisse också kommer att slippa anfallen!!!!!

Nikki

• jessicax

Zlatte fick sitt första anfall samma dag som han fick sin första vaccination.....vi tog kontakt med företaget som tillverkade det och pratade med tio olika veterinärer och kom fram till att fortsätta med vaccinationerna ändå...kanske var dumt...

• Lillflickan

Min katt bröt ena tassen under ett anfall... han låg på bänken och skakade och ramlade ner

Kort därefter bet han av hela sin tunga, och vetrinären sa att det fanns inget att göra, så vi lät vetrinären hjälpa till att korta av kattens lidande.

Jessicax: Om medicin inte hjälper så mår nog kisse bäst utan.
    Vet faktiskt inte varför kissar får epilepsi, men det är inte så vanligt. Vetrinären jag hade trodde knappt sina ögon. Hade Shakespeare inlagd för att vet faktiskt skulle få se att jag inte skojade om det.

♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥
  • mammapuh

Vad skumt att det hände vid vaccinationen! Jag har hela tiden trott att det berodde på vaccinationen men de vetrinärer vi träffade trodde inte alls det. I varje fall så har vår Bamse varit utan anfall sen dess och nej jag vågar inte vaccinera honom även om jag ibland blir tveksam om jag gör rätt eller fel! Bamse hade varit vaccinerad tidigare utan problem. Men efter den sista vaccinationen så flåsade han konstigt och var väldigt annorlunda mot hur han brukar vara, jag stannade till och med bilen på vägen hem för att kolla hur han mådde för jag kände att något inte stämde! Sen mindre än en månad efter kom det första anfallet!

Nikki

• nimma

Haft två hundar som fått epelepsianfall. Det behöver inta vara epelepsi utan de kan få anfall av att de t.ex slagit i huvudet någon gång, ätit något äckligt (hundar stoppar ju i sig ganska mkt snusk...) osv. Vetrinären rabblade upp massa orsaker men nu minns jag inte riktigt alla.. I värsta fall kan det ju vara cancer också. Iaf fick jag lära mig att om man börjar ta medicin mot anfallen så måste man vara jättenoga att ta dem hela tiden för missar man en gång så utlöser det i sig ett anfall. Ena vovven fick anfall när han var över 15 år och det var antagligen pga åldern och vi fick avliva honom. Andra vovven har fått 3 anfall inom 2 månader men det var nästan ett år sedan.

• firhilwen

En gång i tiden hade jag en katt som hade ep. Hon fick det genom att hon tuggat på tv-antennsladden.

Den katten älskade att se motorsport på tvn men efter att hon bitit i sladden fick hon anfall då hon kom i kontakt med den statiska elektriciteten hos bildskärmen så då var det färdigtittat för henne.

Hennes död hade inte med epn att göra, utan mer med min mammas sjukdom...

• Twicted

min systers katt hade epilepsi men domavlivade honom för att det skulle vara för dyrt att medicinera hela hans liv.

• coontessa

Min katt nessie hade epilepsi hon fick anfall när hon blev stressad när man åkte till vetrinären och när våran son föddes hade hon några anfall men hon klarede sig bra bara hon fick vara i lugn och ro. tyvärr somnade hon in nyligen men av njursvikt.
    min kompis hade också en katt med epilepsi men han fick anfall tätare och tätare så han fick somna in.

Maine coon ägd
  • engeln83

ingen katt men har hund med epilepsi

Svar på tråden Katt med epilepsi?