• MrsToobe

Om man är arbetslös och blir sjuk..var kommer pengarna ifrån då?

Om man är arbetslös o inte har nån inkomst. Inte haft nån heller kanske. Var får man då pengar ifrån? Ingenstans?
    Om vi säger att jag skulle bli sjukskriven nu. Noll i inkomst o ingen inkomst bakom mig. Va ska jag leva på? Kärlek?

• Svar på tråden Om man är arbetslös och blir sjuk..var kommer pengarna ifrån då?
  • Flox

Ja, kärlek! Nej, skämt å sido, även om man aldrig haft ett arbete och därmed varit med i en a-kassa kan man bli berättigad till sk alfakassa. Det finns dock lite olika krav för att man skall kunna få pengar där ifrån, men minsta beloppet är ca 300 kr om dagen har jag för mig. Om man blir sjuk får man dock inte några pengar från denna kassa, utan det är endast under de dagar man är kapabel att arbeta.

I övrigt om man inte är godkänd för alfakassa är det socialbidrag som gäller, det var i alla fall vad de sade på infomöte på Arbetsförmedlingen igår.

• Nyfiken gul

Du får alltid sjukpengar...

Har du en gång haft ett jobb eller varit inskriven som arbetsökande så har du alltid en grundpeng hos försäkringskassan...

tyvärr är den inte vidare hög.. höst en hundralapp om dagen...

• MrsToobe

Men... jag är mammaledig just nu. Innan mammaledigheten fick jag pengar från alfakassan. Så om jag skulle bli opererad eller nått nu så får jag inte ett öre? Jag kan ju inte ta hand om min son om jag är opererad. t.ex.

• Joker

Är man utförsäkrad från försäkringskassan tror jag inte att man får någon ersättning tyvärr. Är man däremot arbetslös och aktivt arbetssökande (anmäld hos arbetsförmedlingen) tror jag att man får sjukersättning från försäkringskassan. Kanske är så att man måste haft jobb innan.

• MrsToobe

När jag skickade in papper till försäkringskassan för 1-2 år sen så sa dom att du har ju inte haft jobb, varför ska du då ha pengar av oss? Men en annan gubbe innan hade sagt att de va bara o skicka in papprena o skriva att du är arbetssökande. Fick alltså inga pengar eftersom jag inte hade jobbat...

• Lilla Linnéa

precis, är man arb.lös och blir sjukskriven får man pengar från försäkringskassan. Men då får man det lägsta beloppet

• MrsToobe

såå.. om jag skulle bli sjuk så är det bara att skriva in sig på arbetsförmedlingen igen (eller jag är ju redan det men ligger vilande nu ju) så får man pengar?

• Monsa

Aktivera dig direkt då eller säg att du vill vara synlig för arbetsgivare så du kan hoppa på något jobb om du hittar något bra.
    Ring anonymt , kanske till ett annat kontor och kolla vad som gäller.
    Har vart med om att jag ringde och frågade massa grejer för att veta att vi inte gjorde fel med f-penningen när jag var sjukskriven och så kände hon igen mig senare och ställde till en jäkla grej för att hon missuppfattat allt. Jag fick rätt ändå till slut i alla fall som tur var.

• Jennie Brunflo

Du måste väl ha SGI för att få ersättning från FK?

Är det inte så?

För att registrera dig på FK måste du väl ha jobbat visst mycket?

Eller?

Ring och hör med dom!

• teresan

så här är det:
    om du är arbetslös och inte jobbat tidigare så är det alfakassa som gäller....

om du är arbetslös och blir sjukskriven och inte jobbat tidigare är det socialbidrag som gäller..det finns ingen lägsta nivå på sjikpenning om man inte har jobbat

det är inte i närheten av reglerna för föräldrapenning..trist men sant

• Alfrida

Teresan har helt rätt i det hon säger. Har du inte haft någon inkomst finns det inget att beräkna sgi på och ingen sjukpenning kan betalas ut. Det är inte som föräldrarpenningen där det finns ett lägsta belopp trots ingen inkomst. Alla är inte berättigade till sjukpenning trots sjukdom.Gå in och läs om detta på forsakringskassan.se eller ring ditt kontor om du vill ha hjälp. Lycka till!

• MrsToobe

tack så jättemkt för svaren! Då förstår jag

Svar på tråden Om man är arbetslös och blir sjuk..var kommer pengarna ifrån då?