• tii

Ek eller valnöt??

Jag ska äntligen köpa lite möbler idag efter en massa beslutsångest.. Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa möbler i ek eller valnöt. Soffbordet i valnöt kostar 500 spänn mer än samma bord i ek.. + att det inte finns lika mycket möbler att välja på som är i valnöt som det finns i ek. Men valnöt är sååå mycket snyggare!!
    Usch.. vad hade ni valt?? Ek eller valnöt?

Sen har jag tänkt mig en ganska mörkt brun soffa.. Men velar mellan det och en lite ljusare beige soffa.. Vilket är mer "lättanvänt" om man säger så? För och nackdelar..?
    Att det ska vara så svårt o bestämma sig..

• Svar på tråden Ek eller valnöt??
  • Mamma2001

ek tycker jag faktiskt är lite uttjatat nu ..har handlat en del i ek men härnäst blir det matbord i valnöt

Hugo 20010806 - Oliver 20051224
  • annca

Tycker du valnöt är snyggare (tycker jag också) så tycker jag nog du ska köpa valnöt.

Det stämmer ju att det finns mer möbler i ek, men det gör ju också att det blir lite tråkigare, lite vanligare...

En mörk soffa är ju inte lika känslig, men det kan ju bli lite väl dominerade...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • mludvigs

Valnöt är ju mer inne nu....

• AnnaKarin79

v i har ek hemma just nu och visst är det fint, men jag gillar nog egentligen valnöt bättre! men det beror väl på vad man har för andra färger hemma oxå. Men valnöt är ju så fint och 500 är ju inte så mkt, om man tror att man blir nöjdare med det!

• Duckan74

Ta valnöten! Ek är så uttjatat nu (har det hemma och är ganska less)och finns överallt. Säkert kommer valnöten också finns i varje hem snart, men det är snyggt.

• snart tre

Valnöt helt klart - ek är uttjatat och snart lika mainstream som furu var för 15 år sedan. Ek är förvisso lite mer klassiskt (tänk New England-stil, västkusten etc) medan valnöt är mer 60-tal. Vad passar bäst hos dig? Och hur länge vill du ha kvar möbeln? Fundra på det innan du köper?

Men det viktga är att du köper ett träslag som fungerar i din bostad och bryter av det med vitt, svart eller andra färger som passar. Det finns inget fulare än hela träuppsättningar, typ träbord till soffan matchat med trämatsalsbord och trästolar samt en träskänk och trähyllor i exakt samma material. Och *hua* ännu värre, ett helt träkök (träluckor, trägolv och träbänkar).

• tii

Tack för alla era svar.. Jag ska flytta till en etta om 2 veckor, och har enbart ett köksbord och en säng.
    Jag tycker att ek är jättefint också, men valnöt är finast. Men har inte hur mycket pengar som hellst heller.
    Jag har tänkt o ha möblerna länge.. men man vet ju aldrig vad som händer.

• Duckan74

snart tre, jag håller med dig. Bryt av!

• stress

Valnöt är väl mer "inne" just nu, men den har ju rasat i pris den också eftersom valnöten är på väg ut igen. Den är ju snart lika uttjatad som eken.

Svar på tråden Ek eller valnöt??