• Leniz77

Gynakut i sthlm??

Nu är jag riktigt sur. Ringde till Vårdguiden för ett tag sedan för att få ett råd om vart jag kunde vända mig lite mer "akut" då jag haft problem med lite blödningar (är i 10:e veckan)den senaste tiden. Har en läkartid bokad på måndag men vill ändå veta vart jag kan vända mig i helgen eller på kvällen när min vanliga barnmorska inte har öppet.

Hade väntat mig att få lite goda råd och kanske ett telefonummer så att jag kunde ringa och stilla min oro men istället så sitter det en surkärring där och säger att: Nej något sådant ställe finns det inte. Vad f*n är det för ett jäkla svar!?!?! Det är väl klart att det måste finnas det. Har ju läst massor här om folk som åkt in till gynakuter och kk när dom haft blödningar. Hela samtalet slutade med att jag la på luren i örat på henne.

Så nu undrar jag om det finns någon här som vet vart jag som bor i Järfälla ska vända mig??

Tack tack!

/Leniz

• Svar på tråden Gynakut i sthlm??
  • Leniz77

Tack så mycket för alla snabba svar

Vet ni om det är bäst att ringa dit innan man åker eller om det bara är att "ploppa" upp?

Gulltessan: Förlåt inget illa menat just mot dig men man blir bara lite arg när man ringer för att man är orolig och får ett jättenonchalant svar tillbaka.

• olympia71

gynakuten på ks är suverän! var inne ett gäng gånger tidigare i min grav pga högt blodtryck, urinvägsinfektioner, osv. har ringt in till dom innan jag åkt och dom har alltid rekommenderat att jag ska komma in så dom får titta på mig. väldigt gullig och tillmötesgående personal!
    oftast blev jag slussad direkt in i ett eget rum där jag fick vänta. besöker man en akutmottagning räknar man ju med att det kan ta hur lång tid som helst...men jag måste säga att det inte varit så farligt där...

• mammatilmoa

danderyds sjukhus ar gynakut.. har själv vart där ett antal gånger.. tror även att ks har..

• Leniz77

olympia71: Det är inte så att du har ett telefonummer till dom? Har letat massor på nätet men hittar inget som verkar gå direkt dit.

Tackelitack!

• TessanW

Ks gyn akut har jag(fast det är bara vxl( 517 700 00, Danderyd: 655 56 40

Leniz77: Det är ingen fara, man blir arg på sånt! Det håller jag med om

• SophiaM

Dom har en gynakut på sös, jag har varit där ett gäng gånger. LÅNG väntetid dock, men skönt att få träffa en läkare och göra ett VUL i slutändan...

• pelenor

Har varit både på huddinge, sös och nackaakuten. Det stämmer att alla de stora sjukhusen har gynakuter.

• Chicchi

Jag har anvant mig av Sodersjukhusets gynakut. Jattebra.
    Ett tips som en av deras lakare gav mig: be att bli kopplad direkt till gynakuten eller ak in direkt, utan att ringa! Min doktor sa att de har skoterskorna som svarar i telefon ar bra pa mycket, men gravida med komplikationer/blodningar etc vet de ingenting om och de ar inte kapabla att "fanga upp" riskfall... de sager bara at alla att det inte ar nagon fara...sa enligt min doktor ska gravida med komplikationer vanda sig direkt till gynakuten for att ha en chans att fa vettig hjalp!

• Leniz77

Jag har precis ringt och pratat med en sköterska på KS gynakut. Jättegullig var hon Hon sa att sålänge jag inte mår dåligt på något vis och att det inte "störtblöder" så ska jag inte oroa mig. Det är tydligen rätt så normalt att man blöder i början av en graviditet. Tipset hon gav mig var att vila, så det är ju en nedrans tur att det snart är helg då. Givetvis var jag välkommen att ringa igen om det skulle bli värre. Förstår inte varför inte tanten på rådgivningen kunde ha givit mig numret dit på en gång så skulle jag sluppit bli arg och ännu mer orolig.

Känner mig lite lugnare men kommer nog inte vara helt lugn förrän jag varit hos läkaren på måndag.

Tack för alla braiga svar jag fått

• TessanW

Leniz77: Skönt att det löste sig! Hoppas verkligen att det inte händer nåt mera! =)

• TessanW

Leniz77: Måste bara få fråga, kom du till vårdguiden eller till sjukvårdsupplysningen?

• Leniz77

Gulltessan: Jag ringde 08-320 100 och knappade mig vidare därifrån. Står att det är Vårdguiden på telefon.

• Rosmarine

Jag har haft exakt samma problem. Är i v.9+5 nu och har haft blödningar och kraftigt illamående. Har ringt sjukvårdsupplysningen och de har sagt att jag ska vända mig till KS gyn-akut. Jag har ringt de 3 gånger och varje gång har de varit lika otrevliga (trots att jag är uttorkad och blöder och har verkligen behövt hjälp). Senaste gången jag ringde de så sa de bara att jag skulle dricka (trots att jag förklarade att allting kommer upp med detsamma och jag har gått ner 7 kg) och vänta tills "klumpen" kommer ut (med det uttrycket syftade de på missfallet). Nu kom jag precis hem från Sös och de var verkligen jättetrevliga och kunniga och jag fick dropp och hjälp med en gång. Och lilla pyret mådde bra och det var inga tecken på missfall. Så olika kan det vara, Ks är säkert bra också -jag har bara haft otur med personalen. Hoppas du får hjälp snart!

• Leniz77

Rosmarine: Okej ja till dig sa dom i alla fall att du skulle vända dig till en gynakut. Kvinnan jag pratade med sa i princip bara att nej det finns inget sånt ställe och att jag skulle vara nöjd med den läkartid jag har och att om jag hade problem så skulle jag vända mig till min BM. Blääääää!

Ringde ju senare till KS gynakut och pratade med en sköterska där och hon sa att jag inte skulle oroa mig, blev det inte värre och jag fick ont och feber så kunde jag absolut vänta tills på måndag när jag ska till läkaren. Det är tydligen vanligt att det blöder i början av graviditeten.

Det jag bara inte förstår är vad dom på vårdguiden/sjukvårdsupplysningen tror att dom tjänar på att vara så otrevliga och nonchalanta. Vi ringer ju dit för att vi är oroliga och det sista man behöver är bli bemött av en sån person.

Hoppas att allt går bra för dig

Svar på tråden Gynakut i sthlm??