laktosfritt???
någon som har bra recept på laktosfria kakor å bullar??
ska iväg i helgen å jag är ansvarig för å baka, å en tjej är laktosintolerant. har letat på nätet men hittar bara recept på mat.
någon som har bra recept på laktosfria kakor å bullar??
ska iväg i helgen å jag är ansvarig för å baka, å en tjej är laktosintolerant. har letat på nätet men hittar bara recept på mat.
Kan du inte bara att byta ut margariner mot laktosfritt och mjölken mot laktosfri?
kan man göra det?
tänkte om man måste ha i nått annat. men det kanske funkar :)
Jag brukar baka mjölkfria mockarutor genom att byta ut smöret mot mjölkfritt margarin och mjölken mot vatten. De blir jättegoda ändå.
En klar favorit hos mina laktointoleranta bekanta är Budapeststubbe där man bara behöver byta ut grädden mot lakosfri sådan.
Laktosfritt är inte särskilt svårt att göra (det är värre med mjölkfritt). Eftersom det finns laktosfri mjölk och grädde och mjölkfritt margarin kan man i princip använda vilket recept som helt och sedan byta ut mot dessa laktosfria alternativ
Här är recepten jag nämnde ovan:
Mockarutor
150 g smält margarin
2 stora ägg
3 dl socker
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
FYLLNING
2 hg florsocker
4 msk smält margarin
4 msk kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt torra ingerdienser tillsammans med mjölk och margarin. Häll smeten i smord lånpanna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min i 175 grader.
Budapeststubbe
Tårtbotten:
2 dl äggvita
4 dl strösocker
150 g sötmandel (ska egentligen vara hasselnötter, men det tål jag inte och jag tycker mandel är godare
)
1 dl vetemjöl
1 ½ msk kakao
1 påse mandelspån
Fyllning:
3 dl vispgrädde
1 liten burk fruktcocktail
dekoration:
florsocker
Klä en panna med bakplåtspapper. Vispa äggvitorna till styvt skum. Blanda ner lite socker i taget och fortsätt att vispa. Hacka hasselnötterna fint. Blanda nöthack, mjöl, och kakao och vänd försiktigt ner det i äggvitemassan. Bred ut smeten i braspannan och strö mandelspån över hela ytan. Grädda i drygt 150 grader ugn i ca 15-20 minuter. Stjälp upp tårtbotten på en bakduk på ett galler och dra försiktigt bort bakplåtspappret. Låt svalna någon minut och lägg sedan pannan över. Låt kallna helt. Vispa grädden och låt frukten rinn av väl. Blanda grädde och frukt och bred ut det över hela tårtbottnen eller skär bottnen i fyra lika stora längder. Rulla ihop som en rulltårta eller lägg längderna ovanpå varandra med fruktgrädde emellan. Ställ tårtan i kylen. Sikta florsocker över tårtan alldeles före serveringen.
Ja, som Fru Indosaurie skrev: använd vanliga recept, men byt ut mjölkprodukterna mot laktosfria mjölkprodukter.
okej.
tack så mycke
Jag är också laktosintolerant och byter bara ut det som innehåller mjölk, det vill säga margarin och mjölk om det handlar om bakning.
Blir ingen skillnad alls =) förutom att det blir laktosfritt då
va bra att det inte blir någon skillnad.
vet en gång när jag skulle hjälpa syrran å göra paj till hennes fest å de va några som va glutenintoleranta, så vi skulle göra pajdeg med glutenfritt mjöl, det va mycke jobbigare att baka än med vanligt mjöl.
japp mjöl utan gluten binder inte lika bra, eftersom det är glutenet som håller ihop brödet
men laktosfria varor finns det som sagt massor av i butik! det enda som skiljer är att vissa märken av mjölk kan smaka lite sötare, beroende på att laktosen omvandlats till fruktos, och grädden är lite mer svårvispad än vanlig. men ska man inte dricka mjölken så känner man ingen skillnad, och grädden är precis likadan som vanlig när man väl fått till vispningen.
lycka till!
Här i finland finns en jättegod ny mjölkdryck från Valio som smakar exakt som vanlig mjölk men ineehåller ingen laktos! Finns på ICA i sverige, åtminstone i Åre!