• Tilde 04

Hur får vi henne att använda sin astmaspray/ Nebunette??

Har en 2-åring som har fått diagnosen förkylningsastma.
    Men hur får vi henne att använda sin Nebunette, hon ska ju andas i den ca 8-10 ggr.
    Hon total vägrar och tycker att det smakar illa efter ett andetag.

• Svar på tråden Hur får vi henne att använda sin astmaspray/ Nebunette??
  • Depsin1

Ja, det är en fajt i början. Men vi gjorde så att barnet fick sitta och leka med Nebunetten själv och undersöka. Sen har vi gjort så att barnet sitter i vårt knä, håller fast armarna löst men ändå bestämt med din ena arm, räknar andetagen så att han vet när det tar slut. Pratar lugnt och smeker över håret.

I början fick vi tjuvhålla hårt och bestämt under stora protester, men nu går det jättebra. Man får inte göra en sån stor grej av det utan lek fram detta.

Båda mina barn har förkylningsastma och när stora killen andas så kommer den lilla killen fram och vill andas han med. Men sen när han märker att det är äckligt försöker han förstås ta bort masken.

Ett tips är att ta den mask som är rund - inte den som är formad efter näsan. Den runda är lättare att få tät och mjukare.

Airomir är äckligare än Pulmicort om hon har båda medicinerna. Hon kan kanske få välja vilken hon vill ha först.

hoppas att det går bra för er snart!

• mammagbg

Vår son behöver också andas i Nebunetten ibland och i början var det fajt men nu tycker han det är ok, vet inte varför riktigt, han fick sitta o pilla med den själv, och så provade pappa o jag att andas i den också och se JÄTTEGLADA ut Nu är han 2½.

• Ina81

Det räcker väl med 5 andetag i nebunetten efter att dom blivit 18 månader.Det blrv min son ordinerat. Den runda masken är bättre än den som är formad efter näsan.

• mammao

Vi kör fortfarande med 10 andetag, även om han andas in allt på 5 så försäkerhets skull...
    Vi har oxå den runda masken.
    Jag brukar skaka och trycka, sedan över lillens mun/näsa och ber honom trycka. Det blir lite tids fördriv och han har hunnit andas in allt innan han får till det med trycket;) Lite svinn får man räkna med.
    Vi brukar oxå sjunga, en kort snabb visa. När sången är slut är det över. Sitter så inpräntat.

• Ejje

Min flicka var också lite tveksam först men vi köpte en Fisk och sen gick det lättare efter att hon fått leka med den ett tag. Älsklingsnallen fick alltid puffa först också. Vi har kvar Fisken än fast hon är 4 år nu .

www.astma.com/templates/Page____15057.aspx

• Julia85

Min dotter har också förkylningsastma. Det var en riktig fajt i början. Men sen när hon skulle börja med den innan vilan på dagis, så blev hon så stolt över att bara hon fick andas i den. Det är ju hennes och alla andra är avendsjuka. Det kännde hon.
    Så nu säger vi hemma att hon ska andas lika bra som hon gör på dagis och det går jättebra.

Försök få barnen att förstå att det är deras speciella sak. Som andra inte får använda! Få något lite större barn "avundsjukt" på det ditt barn andas i.

• Tilde 04

Hej

Tack för alla goda råd.
    Vi har både Pulmicort och Airomir.
    Efter 2dgr går det jättebra nu. Det som funkade för henne var mutor Hon får en aprikos efter att hon har tagit sin medicin och eftersom hon älskar frukt går det jättebra, nuförtiden så springer hon själv fram till medicinen när hon blir hostig. Ska försöka ta bort mutorna snart men änsålänge känns det bra.

• Julia85

Ja här fick vi köra med mutor i början också. Men det funkade inte förrän vi införde den på dagis. Hon får också Airomir. Och jag tycker den luktar blä rent ut sakt!

• Ina79

Vi kör också med detta fast med Bricanyl och Pulmicort. Först var det hemskt. Sen efter en helg med pappa funkade det och han är snäll. Men nu om kvällarna när jag är själv med honom totalvägrar han, busar, vägrar sova, jag får omöjligt i honom medicinen. Undrar hur det här ska gå?

• mammao

Kanske skulle berätta att när det var som sämst, ville inte men behövde verkligen, fick vi låna en albatross.(har en egen nu till ventolin) Den har alltid funkat bättre, låter och avger ånga.

Svar på tråden Hur får vi henne att använda sin astmaspray/ Nebunette??