Inlägg från: jacklin |Visa alla inlägg
  • jacklin

stora muffins.. hur? hjälp! panik!!!

Jag har hört att man får inte vispa äggen, utan röra ihop allt. Då blir de höga. En kompis testade och det blev så. Om man vispar som jag har gjort så blir de bara platta. Testa att bara röra ihop allt försiktigt.

Lycka tillGlad

• jacklin

Seroc:  Jag hörde det av en stor TV-kock som sa att man inte får vispa äggen med elvisp, utan bara röra om de, en kompis hade samma problem som jag med att de blev platta, så hon testade och det funkade, har inte själv hunnit testa det ännu. Tänkte göra det i helgen, så vi får väl se hur det blir, eller om hon bara hade tur.Glad

• jacklin

Crazyone: Kan jag få ditt recept på muffinsen, för det måste vara något konstigt med mitt, eftersom de bara blir platta.Fundersam

• jacklin
    CrazyOne skrev 2006-05-19 00:43:02 följande:
    Receptet kommer här.. Hoppas ni lyckas ni med.. Break a leg som man säger.. CHOKLADMUFFINS À XXLSätt ugnen på 175-200 grader. (alla ugnar är olika så ni märker vilket som passar er..)* 2 ägg* 2½ dl strösockerVispa ihop. Antingen med elvisp eller för hand.. * 4½ dl vetemjöl* 2 tsk bakpulver* Allt från några matskedar till ½ dl kakao. Jag gillar ej stark chokladsmak och tar ½ dl kakao till en dubbel sats... Ni får testa er fram.. 2 dl mjölk125 gram smält smör eller margarin. Låt det svalna innan det hälls i..Rör om allt till en fin smet och sist av allt så häll i 200 gram hackad ljus eller mörk blockchoklad. (ta det DU gillar) Hacka i ganska stora bitar så det ej smälter i ugnen. Ställ sedan i mitten av ugnen och låt grädda under ca 30 min.. Hoppas ni lyckas nu då. Förresten, det blev 44 st muffins idag.. Nu har man så man klarar sig ett litet tag.. *MUMS*
    Tusen tack för denna recept, de blev mycket finare, större och godare än mina med mitt recept.   Ska radera mitt gamla
Svar på tråden stora muffins.. hur? hjälp! panik!!!