• Anonym

Atarax?

Någon här som äter det mot PÅ?

Hur ofta tar ni den? Kan man ta den enbart vid behov? Låt oss säga att jag har några "bra" dagar...kan jag då låta bli att ta medicinen de dagar, för att sedan ta den de dagar ångesten är värre?

Vill egentligen inte medicinera alls, men det vore skönt att ha något piller med sig som man kunde ta i krisfall. För som det är nu vågar jag inte lämna hemmet. Men om jag visste att jag faktiskt kan ta ett piller om jag får värta PÅ så kanske jag skulle våga lämna hemmet...

• Svar på tråden Atarax?
  • milla122

jag tar en halv till en när jag får ångest , hjälper bra, men man blir lite slö

• Pirran

Japp, det är en "akut"-medicin du kan ta när du känner att en PÅ-attack är på väg. Det går alldeles utmärkt att låta bli de dagar du känner att du klarar dig utan.
    Egentligen är det en allergimedicin som har en bieffekt; man blir trött och slö. Se upp med bilkörning och alkohol när du tagit den alltså.

• Anonym (Ataraxx)

Nej, man behöver inte ta det kontinuerligt, det räcker att man ta det när man käner att ångesten är på gång. Jag tar den enbart när jag har dåliga dagar

• SpecialK

Oj, Atarax, det skrev ju min läkare ut förut för mina allergisymptom! Que?

• Anna och två

Hallå!
    Jag äter atarax vid behov mot PÅ. Jag tar två tabletter. Känner inte att det har så jättestor effekt för mig personligen och har nu (på läkares inrådan så klart!) börjat med en medicin som heter oxascand.
    Den fungerar helt klart bättre för mig.

Hoppas du kommer att uppleva att ataraxen gör att allt blir lite lättare att hantera!
    Kram / Anna

• Anonym (hej)

Jag har också PÅ och provade Atarax men för mig var den helt värdeös, hjälpte inte alls.
    Om du vill ha något som är mer säkert att den ska funka/hjälpa så hade jag rekommenderat någon benzo (exempelvis Sobril), för många så hjälper tyvärr inte Ataraxen.

• Anonym

Anonym (hej)

Jag vill inte ta några mediciner som är vanebildande, så därför är Sobril och liknande mediciner uteslutande...

• tokfia

Fördelen med Atarax, jämfört med benzo, är ju att den inte är beroendeframkallande. Blir du läkemedelsberoende har du inte löst några problem, bara skaffat nya...
    (hur stor risk det är för beroende om man följer angiven dosering vet jag inte...)

• Anonym (hej)

Okej då förstår jag. Nej,känns det inte rätt att ta dom (benzo) så ska man ju inte göra det heller! Fast här måste jag bara säga att jag har tagit Sobril vid vissa tillfällen i flera år och har aldrig varit i närheten av att bli beroende.

Har du funderat något på antidepressiva? För de är ju inte heller beroendeframkallande och är till stor hjälp för många.

• penapöna

Ja du kan ta atarax bara ibland, jag har gjort så och tycker att det har fungerat bra. Vissa perioder har jag tagit 6 om dagen andra perioder har jag varit helt utan, fast jag har inte tagit den mot PÅ utan mot depressionssymtom o "vanlig" ångest.

Jag har alltid med mig en karta med piller i plånboken, känns tryggt.

• Nattsaga

Ja atarax ska man bara ta vid behov. Det funkar ibland för mig, ibland inte. Den kan ibland ha motsatt effekt på mig så jag får ännu mer ångest istället och då kan jag må skitdåligt ett par dagar.

Vissa gånger känner jag mig helt "hög" på tabletten, vilket kanske inte känns så himla bra egentligen. Jag tror att atarax kan va psykiskt vanebildande eftersom endel mår jättebra av den och den funkar så bra.

• koninen

Atarax tar jag 50 mg till natten, funkar jätte bra till det för mig, fast vissa nätter funkar den inte alls... började äta den mot just PÅ & panikattacker, men den slutade funka ganska fort....

Å du kan ta den när du känner dig dålig å inte varje dag...

Så nu har jag börjat äta zoloft å har oxascand som hjälp till den....

Jag kan alltså ta oxascand om jag känner en panikattack är på gång!!Har än så länge inte behövt den å det känns bra, menskönt å veta att man har den iaf!!

Lycka till å hoppas att atarax funakar för dig!!

• FriSjäl

Risk finns att fostret påverkas. Atarax bör därför inte användas under graviditet. Rådgör alltid med läkare före användning av Atarax under graviditet.
    Källa www.fass.se

• Julia77

Jag äter Atarax, brukar ta en när jag vet att jag ska göra ngt som jag har svårt för tex att åka spårvagn funkar bra för mig, men vi är ju alla olika Hoppas su hittar ngt som passar dig kram

• Mamma till AO

Atarax fick vi ge till vår hund.. hon var dammkvalsterallergiker och var tvungen att ta 9 st per dag.. Miste henne för 2 år sedan och saknar henne så jag dör..

Tänk att man kan medicinera djur och människor med samma medicin.
    Tänk ni som tar en halv- en stycken och bli dåsiga.. Hon fick ta 9 stycken dagligen..

*saknar min Ronya så..*
  • mamanorrland

atarax skrev dr ut till min dotter då hon hse klåda i händerna o fötterna.

• Nattsaga

minty, hade jag tagit 9 st. hade jag nog legat däckad ett par dagar

• Mamma till AO

Precis! Helt otroligt vad hon klarade mycket. Har skrivit om henne i min blogg. Kund inte låta bli

• Nattsaga

minty, fint skrivit *torkar en tår*

Svar på tråden Atarax?