• Lindut

Fondvägg-hur målar man???

Jo, jag tänkte måla om i rummet som Marcus ska få och undrar rent praktiskt om fondväggar. Om jag tex vill ha en vit vägg i ett rum där resten är blått. Hur får man till hörnen? Kan man sätta maskeringstejp på målade väggar, eller hur gör man för att få det snyggt?

Tack för hjälpen.

Kramar från Linda och Marcus (som snart ska få eget rum)

• Svar på tråden Fondvägg-hur målar man???
  • ÄngelBängel

Man kan sätta en maskeringstape men efter att ha tittat på Roomservice (Jonny är gud ) och mixtrat hemma så har vi konstaterat att om man har en bra pensel som inte spretar och är lite stadig på handen är det snyggare att göra kanterna på fri hand. Vi har haft mycket problem med att det kryper färg under tejpen och att tejpen tar med sig färg när man tar bort den, även om den bara suttit en timme.

Eftersom blått täcker mer än vitt är det nog bra att måla vitt först och sedan göra en snygg kant med det blå.

• Pluttis80

Hade precis samma problem när vi målade en fondvägg i v-rummet. Försökte tejpa men var svårt ändå, har strukturtapet så det blev liksom inte riktigt "tätt" under tejpen. Slutade med att jag stod med en pytteliten pensel och försökte måla rakt... Jättesvårt...

• Jennelii

Jag ska måla en röd väg...resten ska vara vitt eller ljusljusgrått....bara nån kunde komma o sparka på mig så jag kunde sätta igång... fast först måste jag spackla o det har jag aldrig gjort...=(

• kobra

Sätt en smal list i hörnen och måla den lika färg som den ljusa, så gjorde vi och det blev super.

• Lindut

Tack för alla svar. Det blir nog till att försöka sig på att måla på fri hand. Blir det fult får vi väl köpa lister.

Kramar från Linda

• Miss S

Jag målade fondvägg i vårt sovrum för ett par veckor sedan och då använde jag mig av en "platta" för att få bra kanter. "plattan" ser ut som en rektangel men på ena sidan är det två små hjul som rullar längs den andra väggen (eller taket). Det gör att det blir att färgen inte går riktigt enda in i hörnet men hjulen är så små att det bara blir ett par milimeters skillnad. Själva penseln tar upp mycket färg och det går nästan att måla en hel sida på ett drag..... Jag köpte "plattan" på coop men har även sett den på bauhaus... kommer tyvärr inte ihåg vad den hette

Lycka till med fondväggen! Jag e såååå nöjd med vår, det blir verkligen dösnyggt!

• Kamilla

Ett tips när man använder maskeringstejp:

Måla först med samma färg som den du försöker skydda, bredvid tejpen så att färgen täcker alla "springor" där det kan läcka under tejpen...

eeehh.. nån som fattar vad jag menar?

• Isolde

Jag fattar, och det var precis det råd som jag tänkte ge!

• Alfrida

Har precis målat en fondvägg och upptäckte att det var lättare att måla på fri hand. tyvärr hann jag måla halva med maskeringstejp och det blev inte snyggt.

• FruSöderström

det finns en speciell roller (kan vara samma sak som miss s beskriver) med två små rollers och sedan en platta som gör att man kan måla en rak kant, sedan ställer man in avståndet till väggen som man vill ha, och det är bara att hållad en mot kanten så blir det helt rakt, vitigt är bara att se till så att det inte kommer färg på hjulen som sitter där. Det kan vara snyggt att låta den färgen som inte är fondväggen gå in ett par centimeter på väggen där fondväggen ska vara. Denna fiffaga uppfinning hade vi inte klarat oss utan när vi målade om.

Maskeringstejp är värdelöst så sådana här sammanhang.

Svar på tråden Fondvägg-hur målar man???