• FruPuffen

Dilemma: Kan man bo i ett jättecharmigt hus som är granne med järnvägen?

Var och tittade på ett hus idag som vi båda blev jätteförtjusta i. Charmigt 20-talshus utan behov av enorma renoveringsprojekt. Stor härlig tomt med äppelträd och fin altan. Bra skolor och dagis i närheten. Nära stan men ändå "lantlig" känsla. Precis som vi har letat efter! Dessutom var priset överkomligt!

MEN... Huset låg granne med järnvägen.... Alltså vi snackar ca 20 meter! Tågen dundrar förbi utanför knuten minst en gång i timmen. Därav det låga priset. Nu undrar jag:
    Ni som bor nära en järnväg, hur upplever ni ljudet? Och ni som dessutom har småbarn, hur jobbigt är det att ha järnvägen så nära med hänsyn till barnen?

Vi har verkligen hamnat i ett dilemma känner vi. Behöver råd! Vad tycker ni? Ska vi slå till? Eller blir vi galna av ljudet?

• Svar på tråden Dilemma: Kan man bo i ett jättecharmigt hus som är granne med järnvägen?
  • helhed

Vi har väl ca 100 meter till järnvägen och vi märker knappt av den alls, visst man hör ju när tågen kommer, men det stör inte. Men hur ni upplever det beror ju på en hel massa saker.

Vi har två hus till nedanför oss innan järnvägen och sedan är det ganska mycket buskar runt själva rälsen, det är ett tätbebyggt område så tågen kör mycket långsamt och det går inga tåg efter tio på kvällen. Det låter ju som om ni kommer att störas mer tycker jag, men det är svårt att säga som sagt. Om det är ett hus ni verkligen gillar kanske ni kan stå ut med ljudet???

• Fille Fjonkan

Vi bodde nära ett tågspår förut. Där pendeln drog förbi åt båda håll minst 4 ggr/timme. När balkongdörren var öppen och man såg på nyheterna (eller annat icke textat program) kunde det vara störande, annars hörde vi det inte alls efter första veckan.

• Diwa

man vänjer sig vid oljudet iofs..

men jag störs efter 7 år fortfarande av tåget...man kan tex inte prata i tel ute när tågen kommer...

Man är alltid lite orolig för barnen...tåget kan ju inte stanna om de av nån anledning irrar upp på spåret...

vi hyr vårt hus...skulle aldrig köpa ett hus nära järnväg...

• helhed

Jag måste säga att lilltjejen tycker att det är jätteroligt när hon hör ett tåg, hon tittar ut genom fönstret och säger "tåå" Jättesött

Vi störs inte alls av ljudet, det är lite trevligt tycker jag och inte speciellt högt hos oss. Det är absolut inte så att vi inte hör vad någon säger på teven eller i verkligheten.

• Ariane

Jag var och på väg att köpa en lägenhet en gång som låg alldeles invid en järnväg men jag vågade inte. Dels tror jag att det är svårare att sälja om man vill flytta och sedan skulle jag bli störd av tågen på sommaren då man kanske vill sova med öppet fönster.

• kobra

nä, jag skulle aldrig köpa ett hus nära en järnväg.

• Thisla

nej skulle aldrig köpa ett hus så nära en järnväg. Inte enbart  pga oljudet utan pga den ständiga skräcken "tänk om" ungen tar sig ut på spåret..

• DRÖMMIS

Jag o mannen var o tittade på ett fint hus som oxå låg precis brevid tågspåret. Och fy dundran vad det lät när tåget kom när vi stod där med mäklaren. Sen var det inget stängsel runt spåret heller så vi tackade nej. Priset var ju jätte billigt, men nej tack.
    Visst vi alla är olika, man jag kan säga att jag är glad att vi inte köpte huset. Hela somrarna vill vi ju ha fönstret öppet när vi sover, och jag är extremt lättväckt så det hade ju inte gått. Sen hade jag aldrig kunnat koppla av att vara ute på tomten med barnen. Tänk om den ena vill titta närmare på tåget just när du vänder ryggen till...
    Nä vi tog ett större lån o pustar ut o låter barnen springa på tomten o leka.

• FruPuffen

Apropå oron för barnen: Är man mer orolig för att de ska springa ut på järnvägen än på en vanlig väg, tror ni?

• Diwa

fru puffen

ja det måste jag säga...

dels kör bilar saktare, dels finns inga spår att fastna i och inga strömförande ledningar som kan blåsa ner

Svar på tråden Dilemma: Kan man bo i ett jättecharmigt hus som är granne med järnvägen?