Eurovision Song Contest-tråden!!
Nej Serbien var ju inte med i år. Och Turkiet ("Superstar") gick vidare, så det var nog inte dem ni tänkte på heller. Jag misstänker att ni tänker på Slovenien, kan det stämma?
Nej Serbien var ju inte med i år. Och Turkiet ("Superstar") gick vidare, så det var nog inte dem ni tänkte på heller. Jag misstänker att ni tänker på Slovenien, kan det stämma?
Ok, nu är jag trött, ser att ni var chockade över de som GICK vidare, så då kan det ju ha varit Turkiet i alla fall. Sorry.
xxmeyaxx: Håller med, jag var oxå förvånad över att Turkiet gick vidare. Trodde absolut att Belgien skulle göra det (i stället för t ex Turkiet)!
Men Bosnien tyckte jag var bra.
Och även Armenien, i alla fall refrängen.
... och Ukraina gillade jag oxå, så egentligen var det många av mina favoriter som gick vidare. (Fast det från början kändes som att det var massa konstiga låtar som gick till final.
)
Nej, det kändes väldigt fel med buandet.
Spelar ingen roll om hon hade betett sig dåligt på plats, så gör man inte...
Jennie med ie: Jag håller med helt o hållet att man inte måste heja på sitt eget lands låt.
Jag hejade inte på Lena Ph för 2 år sedan, tyckte att den låten var värdelös.
Då hejade jag på Ukraina, som oxå vann.
I år känner jag likadant som då; dvs hoppas att Carola kommer tillräckligt högt upp för att vi skall slippa kvala nästa år. I svenska uttagningen hejade jag på BWO i år... Har inte riktigt bestämt vem jag skall heja på i kväll, Finland kanske?
Får gå in på SVT's sida och lyssna på de direktkvalificerade bidragen tror jag.
Missisola: Jag har ungefär samma favoriter som du i din lista.
(Fast dessutom Bosninen och kanske inte Sverige.
)
Och jag kan inte stava märker jag, så klart vet jag att det heter Bosnien.
Nötkaka: Jag tänker på Poison med Alice Cooper när jag hör Finlands låt.
Men absolut inte att den är så lik att det känns som en kopia, bara att den påminner mig om den låten. Det är nog speciellt aaaah:andet i bakgrundskören (i refrängen) som påminner mig om den låten. Någon som håller med?
Vink tillbaka till Busan75.
Nötkaka: Ja så kanske det är.
Nej, nu får jag nog lämna dator och börja plocka fram lite tv-godis. Vill ju inte missa början.
Oj då, det var visst fler som höll med mig ang Poison.
Åh vad roligt att rätt låt vann!
Grattis Finland!
Jag röstade alltså på Finland, utan att vara hårdrockare och är helsvensk. Och det var inte pga deras kostymer jag röstade på dem, utan för att jag tycker att låten är bra! (Ville bara säga det till er som tror att det bara är finländare eller hårdrockare som har röstat på Finland, alternativt att man bara röstade på dem för kostymernas skull.
)
Med tanke på att de fick 12 poäng från Sverige var det nog många som liksom jag röstade på Finland för att man helt enkelt gillade låten!
Sedan tycker jag INTE att man måste heja på sitt eget hemland i ESC. Jag ser det som en meloditävling, och om jag inte tycker att Sverige är bäst hejar jag inte på Sverige... Givetvis blir jag ändå glad om Sverige vinner, eller i alla fall kommer högt upp, men jag måste ju ha rätt att heja på ett annat land om de har en bättre låt.
Dessutom kan man ju bara rösta på andra länder än sitt eget, så tanken är ju att man skall fundera ut vilken låt man gillar bäst av de andra ländernas.
Annemone: Jag fick oxå ett sånt felmeddelande första gången jag ringde, men det var för att jag ringde innan de hade vänt på timglaset.
Jag trodde att man kunde ringa när de visade alla numren i TV, men det var tydligen för tidigt. Fick du det meddelandet under själva röstningen, när timglaset var vänt?
suzolina: Ja, jag tror att du har rätt i det, att det är lite olika i olika länder. Sverige brukar inte ge de högsta poängen till sina grannländer, som många andra gör... (T ex har Sverige ofta fått höga poäng av de andra nordiska länderna, men vi har inte gett höga tillbaka.
) Så jag tycker inte att vi skall vara arga på Finland som "bara" gav oss 7 poäng. Om vi räknar ihop antalet poäng vi har fått från Finland genom åren är de säkerligen VÄLDIGT mycket högre än de poäng Sverige har gett Finlnad...
Som det har stått om tidigare i tråden så ger ju Cypern alltid 12 poäng till Grekland, t ex... Men jag tror att det ofta beror på att man förstår grannländernas musik bättre, att det är samma eller liknande språk, artisterna är populära även i grannländerna osv.
LillaLulla: Det är nog fullt möjligt att Aftonbladet har förstorat upp det till något annat än det är tror jag.
xxmeyaxx: Ja det tror jag med.
Såg en intervju med henne (live) direkt efter att hon vann svenska finalen (på SVT24 eller någon sån kanal). Då hade hon ingen aning om att hon skulle vara tvungen att kvala i Aten.
Fattar inte hur hon hade kunnat missa det.
Jag håller med RD angående klädsel osv. Jag tycker inte att det passar i ett familjeprogram (om det nu är det, med tanke på att det håller på kl 21-00?) att klänningarna blir kortare och kortare och kortare och nu är i stort sett obefintliga, och en juckande kille i häcken som RD skrev. Det är ju skrämmande att se att tjejen i en duo går runt i minimal bikini medan killen har långbyxor, tröja + långärmad skjorta. Vad lär sig barnen av det?...
Angående Litauens bidrag var jag oxå väldigt förvånad över att det fick en så bra placering. Men nu har jag stött på fler och fler som verkligen gillar den låten, och hade den som favorit, så det är bara för mig att acceptera att den uppenbarligen är populär.
Alla har ju inte samma smak... Och jag tycker verkligen inte att någon behöver skämmas för sitt bidrag. Grattis Finland än en gång, som enligt min smak hade årets allra bästa bidrag!
Ja visst var det ett entydigt svar.
Om jag inte minns helt fel fick de väl högst poäng någonsin? (Dvs ingen vinnare tidigare har fått lika mycket poäng, var det inte så?)