• Pyssel

Canesten och svamp mardröm

Åkte på en svampinfektion i underlivet. Så jag köpte Canestensalva. Höll på att bli galen. Kändes bättre redan första dagen och jag tänkte att nu är det lugna gatan.
    Jo, men visst. Tredje dagen kliade det ännu mer och sved och hade sig. Så i vild panik och ångest så tog jag till i princip vilken salva som helst. Provade till slut Hydrokortisonsalva och äntligen började det ge sig. Hade tydligen gått och blivit allergisk mot ett eller annat ämne i Canesten. Riktigt muntert. Vad gör jag nästa gång då?
    Se om jag hittar ett bra husmorsrecept. Ni får gärna dela med er om ni har något på lur.
    Kram!

• Svar på tråden Canesten och svamp mardröm
  • Wyrm

Har du provat Pevaryl?
    Prata med de på Apoteket, tycker jag.

Hoppas det blir bättre.
    Svamp är en mardröm.

• Nervis

Har du provat pevaryl? Jag har använt mig av pevaryl tidigare som funkat bra men efetr ett tag avtog effekten. SÅ BM rek ett annat märke. Väl på apoteket så hade jag ju glömt vilket det var så jag köpte canesten och jag tycker den svider! Så jag gick tillbaka till pevaryl.

Sedan finns det en jättebra serie på apoteket som heter Intim. Med salva, tvål och olja som jag har använt alla tre. Ded gör att det är lättare att hålla rent utan att torka ut. Salvan använder jag när jag har använt pevaryl så att besvären är borta men fortfarande vill smörja för mjukheten. Innehåller inga mediciner heller.

Ett annat tips är att se till att maken oxå smörjer in sig med svampsalva när du gör det, om ni fortfrande myser. annars kan ni smitta varandra och eländet tar aldrig slut.

Några huskurer har jag aldrig provat, jag känner inte för att sätta mig i badkaret med yoghurt och så men det kan ju funka!

• mojkan

Har provat att tvätta med filmjölk när symptomen är lindriga i början och det har funkat. Kanske inte så roligt men bättre än att köpa dyra produkter från Apoteket som ändå bara svider. Sen brukar jag bara tvätta mig med vatten och lite barnolja, har fått mindre besvär sen jag började med det.

• Peach

Candida (svampinfektion) är en svamp som lever i kroppen, inte bara i underlivet eller var man nu än märker den. för att bli av med symtomen för gott måste man behandla hela kroppen inte bara punktbehandla.

På recept kan man få en engångstablett som man sväljer som heter Diflucan. Tar bort besvären helt efter ett dygn men är tyvärr oftast bara tillfälligt.

Hälsokosten säljer ett preparat som heter Citroseed som är baserat på grapekärnefruktextrakt. ( Vi som är gravida får dock inte äta detta). Fungerar i alla fall kanon!! Har själv ätit en kur för fem år sen o inte haft en enda svampinfektion sen dess!! Innan fick jag känningar innan mens varje månad i ca tio års tid!!!!

Jobbar med hälsokost o har rekomenderat preparatet till flera kunder o vänner o hittills har alla blivit av med sina symtom för gott eller för en väldigt lång tid (år).
    Candidia är hör också ihop med kosten, för mycket socker så växeer svampen så det knakar, tänk på att undvika sötsaker samt produkter med högt GI då ni lider av infektionen.

• Jolanta

Jag har ofta svamp i underlivet,o jag använder Pevaryl vagitorier.
    Har aldrig haft det när jag varit gravid, (peppar, peppar) så jag vet inte om man kan ta det men kolla med apoteket, för det rekommenderar jag varmt.

• Rusty

Alla receptfria krämer mot svamp innehåller konserveringsmedel som sliter på slemhinnorna. Mitt tips är att det är därför du fick besvär av Canesten.

Gå till en gynekolog eller barnmorska och se till att få diflucan istället. Och använd för jösse namn ingen tvål i underlivet! Tvätta med vatten eller med apotekets intimtvättolja. Den kan du också låta bli att skölja bort så fungerar den som skydd och tröst åt dina ledsna slemhinnor!

Annars är det bara alla de gamla vanliga förebyggande grejerna:

Använd inga trosskydd
    Använd bara bomullstrosor och tvätta dem i minst 60 grader
    Undvik tighta byxor och lufta så mycket som möjligt, sov gärna naken och gå i kjol utan trosor om du kan
    Rakar du dig? Kan hända att det blir bättre om du slutar.

• Ingefära

Är du gravid ska du vara försiktig med vissa av nedanstående tips (*), men här kommer lite tips i alla fall:

* Tea treeolja - gör ett sittbad (i en balja t ex) med ljummet vatten och några droppar ren koncentrerad tea treeolja och lite olivolja

* Smörj med lite tea tree-hudlotion utvärtes

Smörj med ren olivolja - lindrar när det svider och känns torrt

* citroseed, ett grapefruktskärnspreparat som man tar några droppar i ett glas juice och dricker mot svamp och virusinfektioner m.m. Finns i hälsokost. De kan berätta mer.

* candida homeoplex - homeopatiskt preparat. kan köpas t ex på norrtullsgatan i Stockholm på Homeopatica. kontakta annars en homeopat där du bor.

probiotika - acidofilus/bifidus-bakterier hjälper till att få ordning på floran. Ta starka preparat, vanlig fil hjälper inte långt. Gå till hälsokost och fråga vad de har. T ex Probion Bifido, Symbioplex eller liknande.

lactal - på apoteket - (och ELLEN tamponger) Mjölksyrebakterier som används lokalt

* pau darco - ett te som är svampdödande m.m. Kallas även lapacho. kan både drickas och användas lokalt som sittbad eller baddning.

Undvik sötsaker, men även kolhydratrika saker som bröd, pasta, ris mm och jästa saker. Ät mer av proteiner och grönsaker. undvik även mjölkprodukter under en tid.

Vitaminer som är bra är A, B-komplex, Biotin, C samt mineralet Zink.

Testa inte allt på en gång, men kombinera gärna mat och nån lokal behandling. Lycka till!

Svar på tråden Canesten och svamp mardröm