Little Pooch 05: det är ju det där med sommaren som kommer nu, här är det regnvinter som väntar... Men bara två månader kvar till svi åker tillbaka en sväng ialla fall. STACKARS dig som inte får åka :(
Grilla, midsommar, jordgubbar, midnattssol, nypärer, kubb, meta, långa ljusa kvällar, fågelsång i gryningen (som man känner igen), promenader i vårgrönskan, lommen som ropar över sjön i kvällningen, kräftskiva, sill och nubbe, notdragning och fiskefest.
Det som gör sommaren speciell i Sverige är nog för att den är kort och sååå efterlängtad. Alla kryper ut ur sina iden och bara njuuuter och är glada. (Ja, inte alla allergker då, stackars er :( ) En soldag efter regn och ALLA är ute och äter glass och ler :)
Här uppskattar de inte sommaren lika mycket känns det som, det blir badvarmt i mitten på november till slutet på mars, och 25-35 grader varmt då, så den är inte så mycket längre, men det är ju nästan lika med ljuset året om. Solen går ner vid 9 mitt i sommaren och vi 6 på vintern.
Och det kanske är det som gör en del skillnad också, mörkret under vintern i sverige gör att alla längtar ännu mer till sommaren. Själv gillar jag årstidsväxlingarna och när det blir mörkare på hösten så kommer en period av eftertanke och vila efter sommaren ljus för mig. Höstens alla färger, fjällen som lyser i rött och orange, flyttfågelstrecken på himlen... Vintern kommer med snö och nytt ljus, lucia, jul, nyår och så börjar vägen mot våren. Solen börjar värma, en tur på isen med skidorna, fika vid en eld... Men vintern kan bli för lång och mörk vissa år, och när våren kommer, är det som en islossning i själen också. Och när knopparna slår ut och gräset börjar växa och allt börjar leva igen, åh vad det är härligt! Syrendoft, sädessärlor, böndernas traktorer surrar på, korna skuttar omkring och allt blir plötsligt så enkelt och lätt! Och sommarens tunga, mätta grönska, fika på bryggan, slöa och slappa och läsa en deckare i hängmattan, och spela spel när det regnar.... ojojoj, nu längtar jag ju bara ännu mer hem ;) Sverige, sverige fosterland! ;)
Det enda folk vet om sverige här är att det är kallt, det är svårt at förklara tjusningen med vintern när de sätter KALLT före varje ord jag säger ;) Men de blir fascinerade när man berättar om ljuset på sommaren.
Brassarna frågar hur länge man varit här och man svarar som det är drygt ett år, -ja, då är du snart brasilianare säger de då. Sen frågar de vilket land jag tycker är bäst -Sverige eller Brasilien, och vilket lag jag hejar på i fotbollsVM.
Jag kommer alltid att vara svensk, även om jag skulle komma att bo resten av mitt liv utanför Sverige. Och jag brukar svara att alla länder har bra och dåliga saker, dipomatiskt va !? Men jag tycker nog Sverige är bra, riktigt bra i jämförelse på många områden. (Inte bara är jag längtar hem ;) Man får lite perspektiv på mångt och mycket som man tagit för givet hemma. Och jag hejar på Sverige i VM, men om Sverige åker ut ska jag heja på Brasilien, det har jag lovat sonens dagisfröken ;) Jag som inte är ett dugg fotbollsintresserad...
Vilken fotbollsyra det skulle bli här om Brasilien vann... Bara hemmalaget i stan vinner är det fest på gatorna, alla har lagtröjor och åker runt med flaggor och tutar med bilarna. (Det gäller att hålla på rätt lag, om Sverige skulle slå Brasilien i en match så kommer jag nog inte att skylta med att jag är svensk ;)
Hoppsan, det blev långt det här, Sverige nostalgin blommar för fullt ;)