• Aquariana

Längtar hem...

Usch, vad jag längtar hem. Nu är ju det bara 2 månader kvar till vi ska hem på semester, så jag får ha nerräkning till dess. Men jag bävar redan för att åka tillbaka hit efter mina 2 månader i Sverige...
    Vad gör man åt sin hemlängtan? När man bara ser allt positivt med gamla Svedala och bara vill gå på Mulleskola med sonen, sitta uppe ljusa sommarkvällar, och se när björkarna slår ut ;)
    Kan ni räkna upp lite nackdelar med Sverige så jag får lite motvikter till min glamoriserade bild av hemlandet?

Kram på er alla expats!

• Svar på tråden Längtar hem...
  • mysig10

tja... 4,5 grader plus och småregnar just nu, =skit kallt.
    Har man osis regnar även hela svenska sommaren bort, eller blir man bort-jagad av myggen
    alltid kallt att bada i svenska havet, sedan kommer ju algblommningen så då kan man inte bada för det..... insjöarna är sunkiga, och det kryllar av halvnakna Danskar och Tyskar överallt som njuter av Allemansrätten (typ i min trädgård! morr)
    Natt tempen överstiger aldrig 15 grader på högsommaren..... massor av snö på vinten, halt och jävligt
    tja ska jag fortsätta??

• Surfinia

Mygg i miljontals, blodsugna fästingar, fulla skräniga fjortisar, du ska inte tro att du är någonting mentaliteten, bingolotto, regn, Kjell Lönnå, kallt brrrr.....Längtar du hem nu?

• Aquariana

Nja, det börjar avta.... ;)

Speciellt detta med halvnakna tyskar och danskar i trädgården blandat med Lönnå...

• Surfinia

Haha förstod att Lönnå skulle göra susen

• Swegirl

I know how u feel. I moved to USA in june 2004 and I havent been home yet. Almost 2 years now :( I just turned a permit resident here in U.S.A. before I couldnt go home with out doing allot of paper work. Now I am pregnant and not fincially avbel to travel home to Sweden.
    So the part by missing Sweden,the family,friends,the life I know exactly how u feel.

I dont know what I can answer on the question about what is bad with sweden. I am in the same situation. Only thing I can say which is bad with sweden is NO STEADY JOBS. Atleast were I lived.
    I just got part time jobs in diffrent daycares.. But I loved the jobs I had.
    Take care girl.
    Hugs Swedenwirrow

• Aquariana

Swegirl: Så du bytte Gällö mot Florida... Och alla hemma undrar förstå HUUUR du kan längta hem. Jag förstår dig precis! Bott i och utanför ÖSD flera år, och det är hem för mig fast jag är uppväxt i dalahästdistriktet.
    Du får hänga med här på tråden och få lite antihemlängtanmedel av medsystrarna.
    Jag har nu börjat tänka på en halvnaken, bingolottospelande, Lönnå i trädgården tillsammans med fjortismygg och skränande tyskar i barnpoolen med algblomning och så lite snöglopp och drivis på det. Jag är nog snart botad...

• mysig10

Hmmm visst det är tidigt...
    men om man nu saknar sitt hemland, och är svensk---varfär skriver man då på engelska?? har den kära svenskan försvunnit ur minnet?

*bara nyfiken*
    Victoria Silverstetd har ju "glömt" svenskan

• Little Pooch 05

Samma här, fast jag har bara varit borta ifrån Sverige ett par månader (den här omgången i alla fall). Men nu när det blir sommar i Sverige, och man sitter här i vinter (nåja, mer som en svensk höst) så blir man ju lätt lite vemodig. Grilla, midsommar, jordgubbar, midnattssol, nypärer, kubb, meta... finns massor att längta till! Sommaren i Sverige är speciell, kanske för att den är så kort?

Är lite avis på aquariana som får en svensk semester!

Kram!

• Aquariana

Little Pooch 05: det är ju det där med sommaren som kommer nu, här är det regnvinter som väntar... Men bara två månader kvar till svi åker tillbaka en sväng ialla fall. STACKARS dig som inte får åka :(

Grilla, midsommar, jordgubbar, midnattssol, nypärer, kubb, meta, långa ljusa kvällar, fågelsång i gryningen (som man känner igen), promenader i vårgrönskan, lommen som ropar över sjön i kvällningen, kräftskiva, sill och nubbe, notdragning och fiskefest.

Det som gör sommaren speciell i Sverige är nog för att den är kort och sååå efterlängtad. Alla kryper ut ur sina iden och bara njuuuter och är glada. (Ja, inte alla allergker då, stackars er :( ) En soldag efter regn och ALLA är ute och äter glass och ler :)

Här uppskattar de inte sommaren lika mycket känns det som, det blir badvarmt i mitten på november till slutet på mars, och 25-35 grader varmt då, så den är inte så mycket längre, men det är ju nästan lika med ljuset året om. Solen går ner vid 9 mitt i sommaren och vi 6 på vintern.
    Och det kanske är det som gör en del skillnad också, mörkret under vintern i sverige gör att alla längtar ännu mer till sommaren. Själv gillar jag årstidsväxlingarna och när det blir mörkare på hösten så kommer en period av eftertanke och vila efter sommaren ljus för mig. Höstens alla färger, fjällen som lyser i rött och orange, flyttfågelstrecken på himlen... Vintern kommer med snö och nytt ljus, lucia, jul, nyår och så börjar vägen mot våren. Solen börjar värma, en tur på isen med skidorna, fika vid en eld... Men vintern kan bli för lång och mörk vissa år, och när våren kommer, är det som en islossning i själen också. Och när knopparna slår ut och gräset börjar växa och allt börjar leva igen, åh vad det är härligt! Syrendoft, sädessärlor, böndernas traktorer surrar på, korna skuttar omkring och allt blir plötsligt så enkelt och lätt! Och sommarens tunga, mätta grönska, fika på bryggan, slöa och slappa och läsa en deckare i hängmattan, och spela spel när det regnar.... ojojoj, nu längtar jag ju bara ännu mer hem ;) Sverige, sverige fosterland! ;)

Det enda folk vet om sverige här är att det är kallt, det är svårt at förklara tjusningen med vintern när de sätter KALLT före varje ord jag säger ;) Men de blir fascinerade när man berättar om ljuset på sommaren.

Brassarna frågar hur länge man varit här och man svarar som det är drygt ett år, -ja, då är du snart brasilianare säger de då. Sen frågar de vilket land jag tycker är bäst -Sverige eller Brasilien, och vilket lag jag hejar på i fotbollsVM.
    Jag kommer alltid att vara svensk, även om jag skulle komma att bo resten av mitt liv utanför Sverige. Och jag brukar svara att alla länder har bra och dåliga saker, dipomatiskt va !? Men jag tycker nog Sverige är bra, riktigt bra i jämförelse på många områden. (Inte bara är jag längtar hem ;) Man får lite perspektiv på mångt och mycket som man tagit för givet hemma. Och jag hejar på Sverige i VM, men om Sverige åker ut ska jag heja på Brasilien, det har jag lovat sonens dagisfröken ;) Jag som inte är ett dugg fotbollsintresserad...
    Vilken fotbollsyra det skulle bli här om Brasilien vann... Bara hemmalaget i stan vinner är det fest på gatorna, alla har lagtröjor och åker runt med flaggor och tutar med bilarna. (Det gäller att hålla på rätt lag, om Sverige skulle slå Brasilien i en match så kommer jag nog inte att skylta med att jag är svensk ;)

Hoppsan, det blev långt det här, Sverige nostalgin blommar för fullt ;)

• amnai

Det där med hemlängtan... jag har faktiskt aldrig längtat till Sverige, har bott uomlands i snart 10 år (om en månad!). kanske för att jag hälsat på varje sommar och nån vintervecka ibland och då fått min dos, så det räcker och blir över...

Men det beror också mycket på hur livet ser ut där man bor. Om man har bra vänner där man bor. Om man kan språket bra.

Vi bodde 5 år i Sao Paulo och trivdes jättebra. var i Brasilien bor ni? hur länge planerar ni stanna? Eller är du fast bosatt?

• katinka1

Kan väl trösta dig med att jag ocksa gör det mellan varven - mest när jag just varit hemma. Jag försöker tänka pa att jag tyckte det var langtrakigt att vara i Skövde och att varje plats pa jorden blir vardag med tiden och att semestrar alltid är för korta.

Dessutom är det jättedyrt i Sverige, det är hur mörkt som helst pa vintern, myggen bara sticker en pa sommaren och man far stora kliande myggbett. Till raga pa allt maste man akta sig rejält för fästingar och vattnet är jättekallt - även pa sommaren.....fast för övrigt är det ju egnentligen ett underbart land

• Pallas

Tänk dig Sverige i februari... Regn på tvären, slaskiga gator, blöta och frusna barn, overaller, vantar, mössor, snuskigt dyra vinterskor, mörker...

Jag bor i södra Kalifornien och längtar också hem. Vi ska flytt hem i januari är det tänkt, men när jag tänker på det får jag nästan rysningar! Jag vill INTE hem till mörker och kyla och barn som inte vill klä på sig. Här är det ju ok att ta ut dem i t-shirt och shorts även i januari så det blir inte så mycket konflikter. Å andra sidan romatiserar jag också om de där få stunderna på året som bara är så överjävligt vackra - nysnö, sol och tio grader kallt; vitsippsbackar; gula höstlöv och svampplockning i en fuktluktande barrskog, ja du hajar.

Vi har inte råd att åka hem på semester, så du får väl glädja dig med att du kan det i allafall och det under den bästa perioden. Förhoppningsvis kan min tonåring som bor kvar i Sverige hos sin pappa komma hit i sommar i allafall.

• Kornblume

OK, här ska jag medvetet försöka nämna nagra grejer jag inte gillar med Sverige. Det är ju för att bota hemlängtan och jag ser det inte alltid sa negativt som jag skriver nu..

Jag har en ofantlig hemlängtan ocksa titt som tätt och brukar kunna organisera en resa hem ganska snabbt vid dessa attacker efter som jag "bara" bor i Tyskland. Nästan varje gang trakar jag i hjäl mig efter en vecka ungefär. Det händer ju INGENTING.

Och i staden jag ursprungligen kommer ifran funkar allt fortfarande precis pa samma vis även om jag redan har bott utomlands i tio ar.

De flesta jag känner är ganska konservativa och konsumorienterade i mina ögon och har som livsmal: hus, barn, bil (allt i snygg design, har man inte rad med det dyra orginalet köper man HM o IKEA) och en ok inkomst med nara veckors semester om aret.(OK, ganska avskalat, men ungefär det hallet iaf). Alla har samma smak i inredning och alla ser likadana ut. Snygga och rena hem och snygga och rena människor. Genomorganisierade.

Eftersom jag har en annan ide om hur jag vill gestalta mitt liv och inte klär mig som en HM-reklam och kör en gammal bil blir jag ansedd vara nagon slags hippie eller "väldigt alternativ", "speciell" eller bara lite märklig och konstig. SUCK! Det finns liv utanför Sverige.

Kommer sa väl ihag när jag ville bjuda in mig själv och min kille pa en fest hos bekannta fran den gamla goa tiden (samma kväll som jag ringde eftersom vi kom hem lite spontant och oplanerat som vanligt). Jag hade hört av en annan kompis att jättemanga som jag kände sedan tidigare skulle komma och jag tänkte i min naivitet att det tycker väl alla är roligt att ses igen, det var ju ända ett ar sedan senast... Under min vänskapskrets i Berlin är mottot "the more the merrier" och jag har väl bott här lite väl länge för jag blev uppriktigt förvanad när jag fick höra att pga oss tva skulle det bli för manga pa festen?

Sen kom jag ihag att sadär kan man egentligen inte bete sig i Sverige. Man kan ju inte bjuda in sig själv pa en fest där det redan är planerat för 24 personer och INTE 26. Dessutom är det väl ända lite väl fräckt att vilja bjuda in sig själv hos bekannta!

Kvävs nästan av det superorganiserade trevliga samhället. Mellanmjölkens land. Allting är sa lagom och langtrakigt att jag far tuppjuck!

• lilla mej

ja jag drar mig oxa for att flytta hem, vad ska man gora tillexempel haka sig fram pa dletidsjobb.... nej stannar dar jag ar ett tag till, och det varsta ar att ju langre tiden gar detso mer antiflytta hem blir jag for livet ar sa mycket enklare och lattare och ledigar har.... allt jag tanker pa i sverige ar stress, planer och organisera, mera stress och ordning och reda pengar pa fredag och lite stress till

• utlandssvenskan

Jag längtar ocksa hem, men jag ska faktiskt tillbringa 2 manader i Sverige i sommar eftersom jag är mammaledig. Svenska sommaren när den är som bäst... (hoppas jag)
    Jag gar fortfarande i tron att jag ska flytta hem nagongang. Sa har jag tänkt i 8 ar nu, men vad ska man göra i sverige? Man kan ju inte säga upp sig fran ett fast jobb härnere och flytta hem och fa en projektanställning pa sin höjd pa ett halvar. Sedan alla goa vänner man har här..
    Haller med om att det inte är sa spontant i sverige. Kanske blir jag lite mer avskräckt när jag blir hemma sa länge och solen kanske inte alltid skiner och alla kanske inte alltid är glada och har hur mycket tid som helst att träffas...

• lijepa

jag längtar också hem... obeskrivligt mycket. försöker sjunga svenska sånger för bebisen i magen men det går inte för jag börjar alltid gråta.

ja, vad gör man? i synnerhet när man inte kan åka hem av en eller annan anledning.

Svar på tråden Längtar hem...