Inlägg från: elliot |Visa alla inlägg
  • elliot

Första löpet

Hej!
    Nu har vår tik börjat löpa, hon har precis blivit 8 mån. Hon slickar inte upp efter sig, vi försöker visa, utan att tvinga såklart, men hon vill inte. Hon har bara droppat i två dagar iofs, så det kanske kommer.
    Hon slickar mycket på sig själv och då berömmer vi. Jag kopplar samman hennes pipande och gnyende med löpet, men ska vi säga åt henne att vara tyst då? Eller bara låta henne hållas?
    Ni som är så duktiga här, har ni några tips till mig?
    Vad vi bör tänka på osv. Självklart har vi stenhård koll på henne när vi är ute.
    Ska kolla upp fakta själv på nätet nu, böcker har vi hemma men nu är jag på jobbet så jag kan inte läsa till mig nåt nu.

Mvh E.

• Svar på tråden Första löpet
  • elliot

Tack för era svar!
    jag vet att det finns tikskydd, men jag ville ge henne chansen att ta upp det själv först. Vill inte att hon ska känna sig dum med skyddet på ju :(
    Vi står ut med att hon piper, undrade mer för HENNES skull, om man ska korrigera eller låta henne hållas, vilket som är bäst för henne.

Tack!

Mvh E.

• elliot

Vargtass; bra tips!
    Hely; jag tänkte på det imorse, "undra om de har mensvärk". Hon verkar inte ha ont, men jag håller extra uppsikt på henne så jag märker det isåfall.
    Jag trodde att om man använde tikskydd så vänjer de sig vid det och bryr sig inte om att städa vid kommande löp.

Visst pysslar vi om henne extra nu, lillstumpan som helt plötsigt ska bli stooor.

Tack för hjälpen.
    Mvh E.

• elliot

Tack för alla tips och massa bra information.
    Vi kommer att låta henne gå utan tikskydd, inga problem med att torka upp då och då. Soffan har numera en handduk där Stella ligger. Ska inte dalta med henne, vet att man inte ska göra det, som ni säger wolfhound och babytrin.
    Wolfhound...ALLA jag har pratat med verkar tro att det är under blödningen de är brunstiga. Jag har själv tyckt att det är jäkligt märkligt eftersom det är helt tvärtom med oss människor. Så tack för den informationen :)
    Ang magnecyl så hade jag inte gett henne det, hon verkar som sagt inte ha ont, bara vara gnällig.

På FL lär man sig nåt nytt varje dag :)

E.

• elliot

Det är bara kul att ni utbyter erfarenheter och kunskap så OT är helt ok :)

E.

Svar på tråden Första löpet