• Liten mamma

besviken på Bugaboo

Hej!
    Måste skrika av mig lite.
    har haft en Bugaboo Gecko sedan oktober 2005 och började använda sittdelen direkt till min då 6-månaders son. Man blev ju förälskad i designen!
    Redan dag ett irriterade jag mig avsaknaden av sidoskydd. Armarna hände liksom utanför och killen kunde aldrig koppls av lite - för vitt synfält - man såg ju åt sidorna. Jag sydde egna skydd som jag kunde fästa mot "taket".

De små framhjulen fastnade i varenda gatränna och för oregelbundna kullerstenar. Är tvungen att lyfta framhjulen hela tiden för att komma över sådana små hinder. Och det är inte så lätt eftersom handtaget är så högt och rundat - blir en anstränging varje gång.

Efter två månader började den tippa framåt, nedåt mot framhjulen när den var i liggläge. Funkade fortfarande bra för barnet, men det såg för taskigt ut! Så där försvann skönheten. Skit samma tänkte jag, och fortsätte att köra. Tills jag kom på att det inte blir så roligt när man ska använda liggdelen - om nya bebisen ska tippa nedåt med huvudet och halka mot främre kanten... Så jag ville lämna in den för lagning, men de konstanterade att den var OK, det var tyngden från barnet som påverkade den konstiga vinkeln. (Han vägde 11,5 kg och den mesta kroppstyngden belastar bara främre delen - sittdelen är konstruerad så). Nåväl, jag fortsatte lite till.

Jag märkte ofta att han ville sträcka ut sin kropp, speciellt när han skulle sova - vilket inte går eftersom benen är fixerade i sittvinkel. Smärtsamt att inte kunna erbjuda honom skön sovställning.

Plötslgt ville min son vara mer aktiv i vagnen (hade använt en sulky med bygel under tre veckor i Thailand) men Bugaboon erbjuder bara ett stillasittande, lamnt tillbakalutat sittläge. Finns inga möjligheter att luta sig framåt - det finns ingen bygel, och han skulle då ramla ut. Och i samband med den insikten har han blivit så stor och bred att har armarna helt hamnat utanför, och fötterna når redan ner mot fotfästet. Och han är ett år. Hur skulle det se om två år? Och fem kilo tyngre?

Dessutom funkar inte bromsen för tyngden. Är det nedförsbacke så rullear vagnen gladeligen trots att bromsen är hårt tilldragen.
    Nä, nu är jag trött på den och ska sälja den. Ska lämna in den för en sista koll - utnyttja min garanti - först.

Detta är den snyggaste vagnen på marknaden - men för guds skull - köp en annan vagn!

Snart en trehjulings-ägare.

• Svar på tråden besviken på Bugaboo
  • snart tre

Ok, du är inte nöjd helt klart och det är ju trist, men allvarligt varför köpte du vagnen, om vi bortser från designen? Kollade du inte på vilka funktioner vagnen har? Har själv en BB Frog (som visserligen har en bygel men några jätteskillnader med Geckon är det inte) som jag är supernöjd med på alla sätt och vis. Min son är i sittläge sedan fyra månader tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt. Så det beror nog lite på vad man har för behov.

• Liten mamma

Du har alldeles rätt! Jag skulle förstås inte ha köpt den. Men just där, i affären, så var jag så övertygad! Jag körede runt med den med min son i en kvart på det släta plastgolvet och provade allt, och försäljaren visade och pratade sig varm om den. Min son skrattade och, ja du vet.... Plånboken plockades fram i bara farten.
    Och så var det det här med designen: Så jäkla snygg! Och den gröna färgen! Och jag är designgalen!
    Men hade jag vetat att den skulle tippa framåt efter tag, att bromsen skulle fungera dåligt, att min son ville vara så aktiv och framåtlutat så hade jag defenitivt inte köpt den.

Synd, nu måste jag ha en fulare vagn!

• snart tre

Bromsen är bara att spänna - det får man göra som en service med jämna mellanrum precis som man kollar bromsarna på en bil.

Jag förstår att det är svårt utan båge med en framåtlutande son -ett förslag, om du nu vill ha kvar vagnen, sälj Geckon och köp en begagnad Frog (finns ute från förra året på t ex Blocket och den har bågen). Froggen ska också återlanseras om du vill ha en ny vagn.

Fast det där med tippa kanske inte är så bra - är inte helt säker på vad du menar med det?

• Liten mamma

OK, det med bromsen visste jag inte, det ska jag låta barnaffären fixa. Tack för Frog-förslaget. Är den större och bredare? (Tänkte köpa en Urban Jungle annars)
    Jo ramen (som man använder för både sittdel och liggdel, som är löstagbar) ska i liggläge var helt vinkelrät med marken men i mitt fall lutar dess främre del nedåt backen mot de främre hjulen. Ser nästan ut som den är satt i första sittläget, men bakåt.

• snart tre

Hm, vad konstigt. Det låter supermärkligt att den ser ut så i liggläge, som om den är felkonstruerad.

Froggen är inte bredare än Geckon, tror den är lite längre. Men den har större suflett, båge och större varukorg. Kan finnas andra olikheter som jag inte vet om - det bästa är att kolla med någon återförsäljare som kan berätta alla skillnaderna/likheterna mellan Gecko, Frog och Cameleonen.

Vi valde mellan Urban Jungle och BB Frog när vi köpte vagn förra våren men UJ föll på att sittdelen bara kan köras framåt. Antar att det inte är ett problem för dig, annars tycker jag UJ är kanon (min syster har en och min kompis har en syskon-UJ som båda är jättenöjda med).

• mary04

Min Gecko lutar också framåt Gick och reklamerade och fick chassit utbytt, men den lutar fortfarande. Testade sammanlagt med tre olika chassin och även ramar, men alla lutade. Det verkar vara ett problem hos Geckon. Stör mig också på det! Annars är jag nöjd, förutom att den knarrar fram, fastän jag har smörjt med silikonspray. Min kille är ju inte så stor än så att han vill luta sig framåt, så vi får väl se hur det blir med den saken.

• mary04

Förresten ramen är lika stor på Froggen och Geckon.

• Liten mamma

Herregud, då är man inte ensam om problemet! I affären hittade de inga fel, vi provade ju med nya underdelar i affären, och det blev samma, om än lite, lite mindre lutning.
    Det verkar handla om ojämn belastning från barnet så som det sitter i sittdelen. Du verkar ha provat allt, ingen idé att jag försöker med det då. Det får vara som det är. Vi får skaffa oss supersmå och lätta barn.:) Eller en ny vagn...

• Moonis

Liten mamma: Mutsy har ju en liknande fast med vanlig sits, kanske skulle vara något

• Sabri

Liten Mamma: Jag har haft samma problem med lutningen fast med min Cameleon. Om jag förstår dig rätt och det lutar åt huvudändan till (har en bild på min vagn i galleriet.) Var precis lika sur som du då det snygga med vagnen vart som bortblåst. JAg fick kontakt med Natali på Bugaboo som- kom hem till mig (!!) och bytte både chassi och ram. Det blev bättre men inte 100%, men jag har konstaterat att så som vagnen är konstruerad- att den ska vara rörlig i ramen för att barnet ska få lite extra rörelse, så kan de ju omöjligtvis hålla sig i stabil i horisontellt läge...eller hur? Synd på en i mitt tycke annars suverän vagn.

• Mamma2001

har en gecko och har inte upplevt de problemen... Min kille har massor med ro i vagnen och när han är vaken älskar han att kika ut så jag är jättenöjd... får väl se framöver då hur den blir med mera tygnd...hmm

Hugo 20010806 - Oliver 20051224
  • Emmizgullet

Köp en uj i den härliga gröna färgen som geckon har det finns ju.. och nu är väl killen så stor att han kan sitta frammåt?? Jag älskar min uj.. men det kanske blir en Cam nästa gång...bb är ju så snygga.. Lycka till i allafall..

• Liten mamma

Ja, den gröna färgen är helt oslagbar, den vill jag ju helst inte skiljas ifrån. Har spanat in den i UJ men vill inte vänta tio veckor på beställning... Det får bli vad de har inne.

• Mamma Mio

Oj...men du det finns säkert ngn som vill köpa den second hand....marknaden är törstande efter en bugaboo....

Jag har inga problem med min Frog, upplever absolut inte ett den endastinbjuder till lama ensidiga sitt positoner....

Trist med lutningarna....ser märkligt ut!

• Sabri

Mamma 2001: ja...nåt så överj*****! Men efter ett byte av ram (Barnbutiken) och ett till av både ram och chassi (hemma hos service av BB) så lutar den bara lite. Ska tilläggas att när jag uppmärksammade detta på min vagn så började jag spana på andra vagnar och noterade att de flesta tenderar att slutta lite ned mot huvudet. SOm jag sa tidigare så kan man ju knappast påverka tyngdlagen och ramen är ju faktiskt rörlig. Hursom så är jag glad att jag har en BB- tror inte att jag fått samma service av ngn annan barnvagnstillverkare!!

• Mamma2001

sabri

är urglad att ha en bb med...visst lutar de flesta BB vagnara LITE? alltså minilite..
    vr lilla trivs iaf som fisken i vattnet

Hugo 20010806 - Oliver 20051224
  • isagu

Liten mamma

Tråkigt att du upplever vagnen så , har haft alla tre modellerna och har nu en camelion som jag är mer än nöjd med.

Har aldrig haft problem heller att köra på kullersten,går ju att köra med dom stora hjulen fram oxå

Båda mina barn åker & sitter tusen gr bättre i bugaboo och uj än i Brio, teutonia.

Svar på tråden besviken på Bugaboo