besviken på Bugaboo
Hej!
Måste skrika av mig lite.
har haft en Bugaboo Gecko sedan oktober 2005 och började använda sittdelen direkt till min då 6-månaders son. Man blev ju förälskad i designen!
Redan dag ett irriterade jag mig avsaknaden av sidoskydd. Armarna hände liksom utanför och killen kunde aldrig koppls av lite - för vitt synfält - man såg ju åt sidorna. Jag sydde egna skydd som jag kunde fästa mot "taket".
De små framhjulen fastnade i varenda gatränna och för oregelbundna kullerstenar. Är tvungen att lyfta framhjulen hela tiden för att komma över sådana små hinder. Och det är inte så lätt eftersom handtaget är så högt och rundat - blir en anstränging varje gång.
Efter två månader började den tippa framåt, nedåt mot framhjulen när den var i liggläge. Funkade fortfarande bra för barnet, men det såg för taskigt ut! Så där försvann skönheten. Skit samma tänkte jag, och fortsätte att köra. Tills jag kom på att det inte blir så roligt när man ska använda liggdelen - om nya bebisen ska tippa nedåt med huvudet och halka mot främre kanten... Så jag ville lämna in den för lagning, men de konstanterade att den var OK, det var tyngden från barnet som påverkade den konstiga vinkeln. (Han vägde 11,5 kg och den mesta kroppstyngden belastar bara främre delen - sittdelen är konstruerad så). Nåväl, jag fortsatte lite till.
Jag märkte ofta att han ville sträcka ut sin kropp, speciellt när han skulle sova - vilket inte går eftersom benen är fixerade i sittvinkel. Smärtsamt att inte kunna erbjuda honom skön sovställning.
Plötslgt ville min son vara mer aktiv i vagnen (hade använt en sulky med bygel under tre veckor i Thailand) men Bugaboon erbjuder bara ett stillasittande, lamnt tillbakalutat sittläge. Finns inga möjligheter att luta sig framåt - det finns ingen bygel, och han skulle då ramla ut. Och i samband med den insikten har han blivit så stor och bred att har armarna helt hamnat utanför, och fötterna når redan ner mot fotfästet. Och han är ett år. Hur skulle det se om två år? Och fem kilo tyngre?
Dessutom funkar inte bromsen för tyngden. Är det nedförsbacke så rullear vagnen gladeligen trots att bromsen är hårt tilldragen.
Nä, nu är jag trött på den och ska sälja den. Ska lämna in den för en sista koll - utnyttja min garanti - först.
Detta är den snyggaste vagnen på marknaden - men för guds skull - köp en annan vagn!
Snart en trehjulings-ägare.