ok här kommer lite tips.nästan alla är sådana som jag hört från andra mammor, så om de är korrekt enl bvc etc vågar jag inte svara på.tala gärna om hur det går, lite nyfiken på hur detta funkar för er.
*Minifom
*Kolik greppet, funkar nästan alltid (bär honom på mage med enhand mellan benen smek magen försiktigt, andra handen mellan armarna i ett "upponer vänt badgrepp" )
* I barnvagnen, körandes över en tröskel.
* Baby massage
* lägg barnet på rygg och för benen upp mot magen (kan lätta på trycket)
* Låt barnet ligga på höger sida, så samlas luften, så när han väl börjar fisa så kommer en hel del, (tips från farmor ) funkar bäst om man lyckats få dem att somna en stund.
* bära barnet mot magen och guppa upp och ner på tårna, har funkat för att få min att rapa.
* Sedan ett gammalt trick (om det är luft i magen) använda en kul termometer i baken för att "släppa ut" luften. Detta har jag dock ej provat .så jag vet inte om det är så bra, men dock ett tips som tydligen funkat för en bekant.
*Bada, kanske inte hjälper så mycket men verkar lugna ner min lilla. vilket kan vara skönt en stund
*När man ammar kan man lägga ett finger på bröstet i början av amningen m ett lätt tryck, så kommer det inte fort och barnet hinner m att svälja ordentligt. dvs inte lika mycket luft slinker med.(dock endast tills första flödet lugnat ner sig)
*Äter han mycket oftare än var 4:e timme, försök uppehålla honom en stund så det går längre tid mellan amningarna,äta lugnar en stund om de har ont men kan bli värre efteråt.
* amma på samma bröst i en period på 3 timmar, då blir det inte samma tryck när han äter.
*sedan är det ju detta m vad man äter, men det vet nog alla mammor om.
lycka till!