• blomman10

HJÄLP ont i magen och jätte mycket gaser

Hjälp
    Vad kan jag göra för min månadsgamla son?

Jag ammar honom och jag har sånt tryck i brösten så han sväljer ohyggligt mycket luft.
    Han är inte särskilt duktig att rapa men vi försöker alltid.

Han skriker mycket och hjärtskärande när han är vaken och verkar ha ont, vill mest ligga på magen.
    Han har väldigt mycket gaser.

Jag använder minifom men det verkar inte hjälpa så bra.
    Hur många droppar ska eller kan man ge och ska man ge före varje måltid???

Kan tillägga att jag är försiktig med vad jag äter.

• Svar på tråden HJÄLP ont i magen och jätte mycket gaser
  • lilyana

Hej, jag har en 2v bebis med samma problem, pratade med bvc o de sa att det var för tidigt för kolik o miniform men att man skulle vara noga med rapning och försöka massera motsols på magen o ryggen när bebisen hade ont samt hjälpa till att trycka ut gaserna genom att hålla upp dens ben mot magen och gunga dem lite
    jag har även gett min kille lite kamomillte och fänkålste (1-2tsk) vid varje matning, det har hjälpt jättemkt
    hoppas det blir bättre snart o lycka till!

• Danyelee

bada honom och massera magen samtidigt...brukar hjälpa! så gör jag när min dotter har ont/gaser i magen...hon är 10 v. LYCKA TILL, hoppas det blir bättre!

• mludvigs

Prova även att lägga honom som ett 'flygplan' på din underarm och vagga honom så. Då blir magen bra masserad och det brukar vara lättare att få ut gaserna.

• Maria R

Fy vad jobbigt! Fråga på apoteket om minifomen, jag har för mig att det är före varje måltid men att det finns någon övre gräns om hur mycket de ska ha per dygn.

Man kan ju försöka utesluta mjölkprodukter ur sin egen kost om man ammar. Parika , lök och kaffe är ju andra gasbildande saker.

Att bebisen får ligga på magen och höger sida en stund efter maten kan underätta att få ut gaser.

Jga har läst om en badbalja som liksom ser ut som en hink där bebisen sitter som från början ska vara uppfunnen för att lindra för skrikiga bebisar. Vet tyvärr inte vad den heter, men det kanske kan vara värt att fråga i någon babybutik.

Och även om det känns som en evighet nu så brukar de allra flesta barn sluta ha magknip runt tre månaders ålder, och det kan succesivt bli bättre innan dess också. Men det är jättejobbigt när dom har ont!

• Niwa78

Hejsan
    har haft samma problem med min nu 8 veckor gamla son.han svalde luft när han ammade.
    Vad gäller minifomen sa man 10 droppar vid varje måltid till mig men då räknar man att de äter var 3:e-4:e timme, Så jag fick rådet att gå efter timmar i stället då han åt Väldigt mycket oftare än var 4:e timme.
    jag la in alla mina "knep" för magknip som jag samlat på mig under en tråd i går som heter Skrik & knip. kolla gärna där. Hittar du inte det så skriv i min dagbok så skriver jag ner det igen här.
    Äter han ofta? jag ammade var o varannan timme eftersom alla sa ge han mat när/om han vill ha. Sedan fick jag höra att det kunde ge mer magknip. Barn med magknip kan äta mer & oftare för det lindrar tillfälligt, sedan får de ofta ännu ondare. jag försökte dra ut tiden så mycket som möjligt efter detta råd. och kan nu säga att jag ofta får sova längre än en timme åt gången. och kan till och med få honom att sova i egen säng vilket var omöjligt innan.

lycka till!

• Niwa78

ok här kommer lite tips.nästan alla är sådana som jag hört från andra mammor, så om de är korrekt enl bvc etc vågar jag inte svara på.tala gärna om hur det går, lite nyfiken på hur detta funkar för er.

*Minifom

*Kolik greppet, funkar nästan alltid (bär honom på mage med enhand mellan benen smek magen försiktigt, andra handen mellan armarna i ett "upponer vänt badgrepp" )

* I barnvagnen, körandes över en tröskel.

* Baby massage

* lägg barnet på rygg och för benen upp mot magen (kan lätta på trycket)

* Låt barnet ligga på höger sida, så samlas luften, så när han väl börjar fisa så kommer en hel del, (tips från farmor ) funkar bäst om man lyckats få dem att somna en stund.

* bära barnet mot magen och guppa upp och ner på tårna, har funkat för att få min att rapa.

* Sedan ett gammalt trick (om det är luft i magen) använda en kul termometer i baken för att "släppa ut" luften. Detta har jag dock ej provat .så jag vet inte om det är så bra, men dock ett tips som tydligen funkat för en bekant.

*Bada, kanske inte hjälper så mycket men verkar lugna ner min lilla. vilket kan vara skönt en stund

*När man ammar kan man lägga ett finger på bröstet i början av amningen m ett lätt tryck, så kommer det inte fort och barnet hinner m att svälja ordentligt. dvs inte lika mycket luft slinker med.(dock endast tills första flödet lugnat ner sig)

*Äter han mycket oftare än var 4:e timme, försök uppehålla honom en stund så det går längre tid mellan amningarna,äta lugnar en stund om de har ont men kan bli värre efteråt.

* amma på samma bröst i en period på 3 timmar, då blir det inte samma tryck när han äter.

*sedan är det ju detta m vad man äter, men det vet nog alla mammor om.

lycka till!

• mye

här kommer ett masage tips!
    minifon ger du 10 droppar före mat... låt honm ligga på mage när du är med..kanske i ditt knä...då kan du gunga lite och det kan ju vara skönt!

• mye

pumpa ur lite ur bröstet inna du ammar

• blomman10

Muppett: nu har det gått några dar och det funkar bättre!
    Använder Minifom, är uthålligare med rapningen och så får han ligga mycket på magen under dagtid.
    Att ligga på msgen verkar väldigt skönt och avslappnande när man har mycket gaser.

Tackar för alla tips de behövs verkligen ibland för en orolig första gångare.

Svar på tråden HJÄLP ont i magen och jätte mycket gaser