• busfisk

Ingen mens

Hej! Mitt problem är följande... Jag slutade med p-piller i januari 2005. Hade ätit i ca 10 år. mensen kom inte och jag kontaktade gyn under våren. Rådet var att vänta, vilket jag gjorde till hösten. Kom in på gynundersökning och gjorde ultraljud på livmodern. Allt såg ok ut, "mogna" äggblåsor fanns. Tog blodprov som visade på högt prolaktinvärde (hade även vätska i brösten) och jag fick Norprolac utskrivet runt jul. prolactinvärdet blev normalt nästan direkt. Men ingen mens. Gyn bad mig återigen att vänta och här sitter jag nu snart ett halvår efter normalt prolaktinvärde och bara väntar. Har någon där ute varit i samma situation eller vet någon om det finns något man kan göra? Behandlingar? Äter just nu mina norprolac (+ apiforce)och känner mig mer och mer frustrerad för var dag.
    Snälla skriv!

• Svar på tråden Ingen mens
  • sunny79

ojojojojj vad jag känner igen mig....inte allt men delvist... Slutade med piller för typ ett år sedan...ingen mens...fick rådet att *VÄNTA* gjorde så i ett halvår sen dök den upp lite....och sen vipps bort igen!!! *suckar* Har varit och gjort VUL allt bara bra, hormonprover bara bra så nu ligger bollen hos gyn ...*suckar* blir helt galen av allt väntande och kämpande och tjötande!!!! Så jag förstår dig och oron fullt ut!!!!
    *miljontals kramar*

• busfisk

Kram tillbaka!!! Jag önskar ju egentligen inte att fler ska ha samma problem som jag men det känns ju ändå skönt att man inte är ensam om det. Håller tummarna för dig.

• LiselottePCOS

Busfisk: finn det fler gynekologer på orten där du bor ? kanske är det läge att byta till en annan läkare. Ingen mens är ett tecken på att något fortfarnde är galet med dina hormoner. Är fallet så finns det andra behandlingar att tillgå som, gulkroppshormon, getapuran och  klomvid tabletter ( pergotime) mm.

• busfisk

Tack LiselottPCOS för ditt råd. Ringde precis gyn för att få en tid. Då säger de augusti! En evighet.... Men hon hörde kanske på min röst hur ledsen jag blev för jag fick till slut en tid i början av juli. Något bättre.

• sunny79

Busfisk.............önskar dig massa lycka till.....förstår din töttnad på att vänta...... Lycka tilll på besöket...

• Spökboll

hej!!

här är en till med helt psyko mens... La av med p-pillren i april förra året och min mens har varit jättekonstig. De sista gångerna har det varat i 1½ dag.. Äter pergotime efter att ha varit hos gyn. Min ägg mognade inte riktigt och jag tros ha glesa ägglossningar... Är inne på min fjärde månad av pergo, och förstås inte gravid... Känner lite oro för att mensen är så konstig, får väl ringa gyn men drar mig lite för det. Kör "stuts-metoden" och sticker huvudet i sanden ett tag...

• Nokkan

Hej!
    Jag har alltid haft mens men däremot ingen ägglossning och när jag gjorde en fertilitetsutredning så kom de fram till att jag också har för hög prolaktin. Men jag fick Dostinex och väntar nu på remiss till sjukhus för att göra skallröntgen, pga mina höga värden av prolaktin som kan bero på att jag har en hjärntumör i hyposfysen. Det kan dröja ett tag innan allt blir normalt igen sa min läkare, ibland kanske man också måste ta bort tumören för att det ska bli bra.
    Jag ska kopiera in lite text här om det hela så kanske du känner igen dig:

Anovulation betyder alltså utebliven ovulation eller ägglossning och amenorré är utebliven menstruation. Kvinnor som lider av anovulation kan emellertid ha menstruation då och då. 20 - 25 procent av alla par som försöker skaffa barn diagnostiseras med anovulation.

symtom
    orsak
    behandling
    symtom
    I regel yttrar sig anovulation i cykelstörningar som exempelvis amenorré (utebliven menstruation) eller oligomenorré.

orsak
    Anovulation kan ha flera olika orsaker, bland annat hormonrubbningar, ålder och för tidig menopaus.

Orsakerna delas ofta in i tre olika kategorier:

Orsaken finns på central nivå i hjärnan (hypotalamus, hypofysen).
    Balansen mellan hypofysen och äggstockarna är rubbad (exempelvis PCO).
    Orsaken ligger i äggstockarna (exempelvis för tidig menopaus).
    En förhöjd prolaktinnivå kan både höra till kategori 1 och 2.

hyperprolaktinemi
    Hyperprolaktinemi är hypofysens överproduktion av hormonet prolaktin (ett mjölkproducerande hormon). Hyperprolaktinemi hämmar ägglossningen.

symtom
    orsaker
    behandling
    symtom
    Hos kvinnor innefattar symtomen av denna åkomma bland annat galaktorré (så kallad mjölkutsöndring: produktion av mjölk hos ickeammande kvinnor) och anovulation (när kvinnan inte har ägglossning).

Tillbaka upp

orsaker
    Hyperprolaktinemi kan orsakas av olika faktorer, exempelvis:

Godartad tumör i hypofysen, så kallad prolaktinom.
    Sköldkörtelåkommor.
    Vissa lugnande medel, läkemedel mot högt blodtryck och läkemedel mot åksjuka.
    Orala preventivmedel och droger, exempelvis marijuana.

.................................................................
    Det finns massa mer info på
    www.fertilitetsguiden.nu där du kan läsa mera.
    Hälsningar

• sunny79

.....spöboll... Upp med huvudet ur sanden igen!!!! Kämpa på vet att det e tungt och lite segdraget men göm dig inte ring till gyn bara...*s*

pergotime...fick du det pga utebliven mens eller vad??? Väntar och väntar coh väntar på att min gyn läkare ska komma med uppföljningen av vad vi ska göra.....hon pratade om hormonbeh kankse...kan det vara pergtime då kanske??? *funderar*

• Spökboll

Sunny 79

Stack upp huvudet lite snabbt och ringde till gyn, självklart var det inte på telefontid och måste nu få tummen ur igen, då ingen svarade...

Äter pergotime då min gyn sa att min äggproduktion behöver lite hjälp. Hade dels glest mellan ägglossningarna och han trodde också att de inte blev rikigt mogna.

Innan första pergotime-intaget åt jag provera för att styra mensen och att få igång den. Kollade i kalendern, de sista 4 gångerna har varat typ 3 dagar förutom sista som var i 1- 1½ dag.

Vad jag har förstått så är pergotime vanligt!! det verkar som de väldigt många här på fl knaprar pergo..

Tack för pushningen!!

• Spökboll

Sunny 79

fortsättning...

Lite skönt att höra att det inte bara är min mens som verkar pucko!!

Tog också en massa prover, hormoner och grejer men allt ser bra ut där också!! Min hopp står till en kompis som inte har någon mens alls sedan hon la av med p-piller men har barn idag!! Hade ändå ägglossning!! Kanske är det så du och jag fungerar också :)

Svar på tråden Ingen mens