Hej!
Jag har alltid haft mens men däremot ingen ägglossning och när jag gjorde en fertilitetsutredning så kom de fram till att jag också har för hög prolaktin. Men jag fick Dostinex och väntar nu på remiss till sjukhus för att göra skallröntgen, pga mina höga värden av prolaktin som kan bero på att jag har en hjärntumör i hyposfysen. Det kan dröja ett tag innan allt blir normalt igen sa min läkare, ibland kanske man också måste ta bort tumören för att det ska bli bra.
Jag ska kopiera in lite text här om det hela så kanske du känner igen dig:
Anovulation betyder alltså utebliven ovulation eller ägglossning och amenorré är utebliven menstruation. Kvinnor som lider av anovulation kan emellertid ha menstruation då och då. 20 - 25 procent av alla par som försöker skaffa barn diagnostiseras med anovulation.
symtom
orsak
behandling
symtom
I regel yttrar sig anovulation i cykelstörningar som exempelvis amenorré (utebliven menstruation) eller oligomenorré.
orsak
Anovulation kan ha flera olika orsaker, bland annat hormonrubbningar, ålder och för tidig menopaus.
Orsakerna delas ofta in i tre olika kategorier:
Orsaken finns på central nivå i hjärnan (hypotalamus, hypofysen).
Balansen mellan hypofysen och äggstockarna är rubbad (exempelvis PCO).
Orsaken ligger i äggstockarna (exempelvis för tidig menopaus).
En förhöjd prolaktinnivå kan både höra till kategori 1 och 2.
hyperprolaktinemi
Hyperprolaktinemi är hypofysens överproduktion av hormonet prolaktin (ett mjölkproducerande hormon). Hyperprolaktinemi hämmar ägglossningen.
symtom
orsaker
behandling
symtom
Hos kvinnor innefattar symtomen av denna åkomma bland annat galaktorré (så kallad mjölkutsöndring: produktion av mjölk hos ickeammande kvinnor) och anovulation (när kvinnan inte har ägglossning).
Tillbaka upp
orsaker
Hyperprolaktinemi kan orsakas av olika faktorer, exempelvis:
Godartad tumör i hypofysen, så kallad prolaktinom.
Sköldkörtelåkommor.
Vissa lugnande medel, läkemedel mot högt blodtryck och läkemedel mot åksjuka.
Orala preventivmedel och droger, exempelvis marijuana.
.................................................................
Det finns massa mer info på
www.fertilitetsguiden.nu där du kan läsa mera.
Hälsningar