• Lovisa L

Turkisk yoghurt eller yoghurt naturell 3%

Hej!

Jag har sett att en del rekommenderar turkisk yoghurt 10% till små barn (dottern är 7½ mån), men går det inte lika bra med yoghurt naturell 3%?

Visst, de ska ha i sig fett, men är det inte tillräckligt med 3% och sedan får hon ju i sig nyttigare fett (rapsolja bland annat) genom gröt och vanlig mat. Har tänkt ha yoghurt som mellanmål eller ibland frukost.

Någon som vet?

• Svar på tråden Turkisk yoghurt eller yoghurt naturell 3%
  • Yrslan

Så länge de inte är light så går det bra!!!

• Ankan217

Visst räcker det med den 3%:iga. Men samtidigt gör det inget om de får i sig lite mer fett. Jag lovar hon kommer springa av sig det.

Jag fick tipset att blanda turkisk youghurt med tex mannakvick. Då blir det mindre fett och mindre sött ju.

Det är mitt svar iallafall.
    Ha det så bra!

• Jezza

Nån som vet när det är ok att börja med yoghurt?
    Det står så olika om kosten i alla böcker man läser..

• Lovisa L

Tack för era svar!

Jag tänkte att det är lättare att ha vanlig yoghurt hemma, det äter ju vi. Ibland har vi turkisk yoghurt hemma, då kan man ju ge det.

Jezza: De säger ju att man ska vara försiktig med mjölkprodukter upp till 1 års ålder, att inte ge det i samband med alla måltider eftersom det hindrar upptaget av järn. Men som mellanmål eller ett mål om dagen gör ingenting. Jag vet inte säkert med det borde ju gå bra att ge det til barnet om det har provat på en del mat och inte verkar överkänslig. 

• Dino78

Är det "farligt" att ge yoggis sockerfria till barn? För det är den som jag själv äter och hon smakar de gånger jag äter det. Älskar nämligen den med hallon melon.

• Ankan217

Det är inte bra att ge småbarn aspartam, för det är cancerframkallande. Så man bör undvika lightprodukter med det i.

• Jezza

Å tack! Va bra, då ska min lille få det som mellanmål med lite fruktpuré i.

• Linda1976

Det är inte aspartam i Yoggi mini utan socker, utan sucralos - utvunnet ur sockerbeta, men det är ju fortfarande ett onaturligt sötningmedel, så Dino: jag hade nog låtit bli!

Barn under ett år ska inte äta fil/yoghurt/mjölk som huvudbeståndsdelen av ett mål, och inte varje dag. Däremot en klutt yoghurt till en mosad banan är ok tex!

Från ett år kan man börja ge mjölk att dricka!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
Svar på tråden Turkisk yoghurt eller yoghurt naturell 3%