• Mumin

Play-doh-lera och glutenallergi

Min dotter som snart är 3 år har celiaki och äter glutenfritt sen ett halvår. För 2 månader sen fick hon play-doh-lera i present och har lekt med den jättemycket, hon stoppar den i munnen ibland fast hon givetvis inte får lov. För ett par veckor sen började hennes mage krångla och sen en vecka är hon jättelös i magen. Vi har varit hos läkare och lämnat avföringsprov, svaren har inte kommit än. Idag satt jag och kollade på lite papper från sjukhuset och ser ett recept på glutenfri play-doh-lera. VA?!?!? Är det mjöl i leran?? Surfade runt lite och visst är det så...

Det finns ingen innehållsfdeklaration på paketet och jag känner mig skitdum för att jag inte visste eller kunde räknat ut detta. Är det nåt som alla vet utom jag? Jag visste att man gör hemmagjord lera av vetemjöl men trodde att fabriksgjord var helt konstgjort.

Känner mig arg också för att det inte finns någon innehållsdeklaration för dem läser vi jättenoga. Kan hon bli dålig i magen av så lite gluten, vet ni det? För i så fall har vi ju lösningen på problemet!

Känner mig så ledsen...

Har lust att ringa Sverker på Plus och klaga på den dåliga informationen. I alla fall ska jag maila till företaget TopToy som säljer leran.

***Johanna 3/7-03 *** Viktor 7/3-06***
  • Svar på tråden Play-doh-lera och glutenallergi
  • Mumin

puffar

Ingen som har en reaktion? Är vi dumma som inte visste att Play-doh är gjort av vetemjöl?

• Mumin

51 klick och ingen kommentar?

Hade varit kul med någon respons, var inte rädda för att kritisera, jag tål det!

• Cornette

Jag tycker du har helt rätt! Tycker att alla leksaker som barn kan tänkas råka äta ska ha innehållsförteckning. Speciellt när det innehåller något som är allergent!
    Jag vet precis hur det är att läsa innehållsförteckningar då sambon är väldigt laktosintolerant. Det är mycket han blir dålig av som endå bara innehåller en gnutta laktos.

Stå på dig och hör av dig till tillverkaren och kräv en förklaring och eventuellt också ersättning!

Skadeglädje är den enda sanna glädjen.
  • Nasse liten

Ja ring till Sverre!!!

• Jissa

Nä, du är inte dum som inte förstod det. Vem tänker på det? Skulle inte jag gjort heller.

Tråkigt med dottern, hoppas att hon blir bättre.

• Mumin

Har faktiskt mailat både företaget och min idol Sverker.

After all... tomorrow is another day.
  • Else

Du ska inte känna dig dum. Det är såå mycket att hålla reda på. Min sambos 14 åriga dotter har ätit glutenfritt sen hon var 1,5år och vi måste fortfarande läsa på grejer hela tiden. T.ex så kan hon äta de stora snickers men inte de vanliga eller de minsta. Vissa "finare" glass sorter innehåller också mjöl (för att inte glassen ska kristaliseras tror jag).
    Jag har ju inte varit med sen baby-åldern så jag har inte gått igenom "stoppa allt i munnen åldern" så den kan jag inte så mycket om.
    Det är helt olika hur mycket/lite gluten de tål. Sambons dotter provocerades med gluten för ett par år sen för att kolla om hon hade växt ifrån det. Men det hade hon inte. Vi märkte ingen större skillnad på henne så för hennes del är det de mer långvarariga skadorna vi undviker med glutenfri mat. Men sen har vi en kompis till familjen vars barn är så känslig att han får röda märken på t.ex armen om man äter en vanlig macka och rör hans arm utan att tvätta händerna emellan. Vissa spyr direkt om de får i sig gluten. Och som sagt, sambons dotter som åt en hel sommar utan att visa några större symptom..

• isablo

Jag hade ingen koll på det heller..

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete,
    du visste ju inte..

Huvudsaken är att hon är bättre och att du nu vet
    orsaken till det..

Min mamma är glutenallergisk och det finns så
    mkt som jag inte har nån aning om, har gjort
    många missar ska du veta när jag bjudit henne
    på fika och mat..

Det är bra att du skriver till företaget som har
    gjort leran, de borde absolut finnas en innehållsförteckning!

Hampus & Hugo in my heart..
  • Aros

Det är helt omöjligt att veta, så klandra inte dig själv! Håller med om att det är fruktansvärt dåligt att produkterna inte innehåller en ordentlig innehållsförteckning. Själv har vi haft ett liknande problem nyss. Sonen har rejäl äggallergi. Men han reagerade när han åt fisk. Utslag och jättedålig i magen. Fattade inte varför då vi testat honom och han ska tåla det. Sen kom jag på en sak jag hört för lääänge sedan: fisk som odlas (typ lax) får foder som innehåller ägg bland annat! Har i helgen testat teorin och den stämmer. Gav honom vildfångad fisk och den har han tålt hur bra som helst. Nää det är verkligen inte lätt att hålla reda på allt.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
Svar på tråden Play-doh-lera och glutenallergi