Play-doh-lera och glutenallergi
Min dotter som snart är 3 år har celiaki och äter glutenfritt sen ett halvår. För 2 månader sen fick hon play-doh-lera i present och har lekt med den jättemycket, hon stoppar den i munnen ibland fast hon givetvis inte får lov. För ett par veckor sen började hennes mage krångla och sen en vecka är hon jättelös i magen. Vi har varit hos läkare och lämnat avföringsprov, svaren har inte kommit än. Idag satt jag och kollade på lite papper från sjukhuset och ser ett recept på glutenfri play-doh-lera. VA?!?!? Är det mjöl i leran?? Surfade runt lite och visst är det så...
Det finns ingen innehållsfdeklaration på paketet och jag känner mig skitdum för att jag inte visste eller kunde räknat ut detta. Är det nåt som alla vet utom jag? Jag visste att man gör hemmagjord lera av vetemjöl men trodde att fabriksgjord var helt konstgjort.
Känner mig arg också för att det inte finns någon innehållsdeklaration för dem läser vi jättenoga. Kan hon bli dålig i magen av så lite gluten, vet ni det? För i så fall har vi ju lösningen på problemet!
Känner mig så ledsen...
Har lust att ringa Sverker på Plus och klaga på den dåliga informationen. I alla fall ska jag maila till företaget TopToy som säljer leran.