• Rockis

Intensivkurs körkort?

I sommar ska jag antagligen ta körkort. Tänkte mig en intensivkurs.
    Kan ni rekomendera nån bra och billig. Gärna i närheten av Sthlm.
    Jag undrar också om man klarar av att ta körkort på en intensivkurs om man inte har kört mycket alls innan.

• Svar på tråden Intensivkurs körkort?
  • Mamma T

Hejsan!!

Kan först och främst tipsa dig om ENGSTRÖMS TRAFIKSKOLA I Eskilstuna. Dom har väldigt många intensivkurs elev hos sig från bla stockholm och Uppsala.

Jag vet inte hur det är,men jag tror att om du ska ha chans att klara körkortet på 2 veckor som garantin ska vara... så ska du ha baskunskaperna.Dvs att du ska kunna hantera bilen osv...annars kan d bli svårt tror jag.

• loves

ja, de blir nog svårt att ta ett körkort på 2 veckor utan att ha kört ngt innan.
    men de är ju individuellt. Jag fick ta (vanliga lektioner) ca 25 st...och dessutom halka osv....så de kan bli tufft...
    har du inte ngn möjlighet att köra lite innan?

ja har en vän som gick intensiv kurs men sen fick han köra upp 7 gånger innan han fick körkortet!! Så...de är nog bra om du kör lite innan.

• Rockis

jodå, lite kan jag köra innan. Men jag kommer ju ändå inte att ha kört i mer än ca 1 månad, och det är med automatväxlad... Men jag ska ta och försöka köra så mkt som möjligt nu.

• loves

a, men de är inte att jämföra. att köra med växel och med automat!
    har du ingen du kan låna växel-bil av?

• Cuthalion

Jag tog det på två veckor. Eller rättare sagt jag åkte upp till trafikskolan, gick en intensivkurs i två veckor och klarade halkan och teorin. Sedan återvände jag ett par veckor senare och körde upp. Körde dock inget hemma. Var inga problem

• Rockis

Jo, kan nog köra m en kompis som har växel. Men man blir väl körvan iaf? Det måste ju vara bättre med automat än inte alls?

• Mamma T

Hmm att köra automat är ju inte så bra om man ska lära sig köra med växlad-bil... D tar en stund att lära sig växlarna när man är nybörjare...tyvärr. Men det är ju indviduellt.

• Cuthalion

Fördelen om Du kört med automat är ju att Du fått tillfälle att lära Dig läsa trafken utan att bry Dig om växlar. Under intensivkursen kommer Du få lära Dig manuell låda.

• Mamma T

Jo visst körvana kanske du får.. trafikregler och så.
    Men att köra med automat och med växel...det går inte att jämföra.Två helt skilda saker.

• loves

nja...alltså de är ju lite de det handlar om. Att kunna lära sej växla rätt osv...de är inte så lätt som man tror i början..
    Visst är de bättre än inget alls. Du får ju lite trafikvana osv...men , tycker att du bör försöka att köra en växelbil...annars kan du ju föröska plugga på de där lite så du kkan de ordentligt i teorin...

• Cuthalion

Personligen tycker jag det är värre att gå från manuell till automat än tvärtom så det borde inte vara några problem

• Rockis

Jag har ju kört manuell kanske två gånger, och det har väl gått någorlunda.
    Men jag får väl ta och köra med min kompis. Känns lite konstigt bara att köra med en kompis. Hon är iofs väldigt bra på att förklara, så det går nog bra.

• Cuthalion

Rockis

Skall Ni köra glöm inte se till att hon har handledartillstånd. Blir Ni stoppade kan Din lämpa ryka och Du får vänta bra mycket längre med att ta körkort.

• loves

ta alla tillfällen du kan till att köra...särskilt med växel, eftersom du inte gjort de så mkt innan..

lycka till på kursen

• ariel77

vad kostar intensiv kurs???finns det i östergötland?

Svar på tråden Intensivkurs körkort?