• Snova

Hur ofta kokar du nappar och dyl?

Jag kokar napparna ofta men är lite kluven till det. Ur hygiensynpunkt så är det ju bäst att koka, samtidigt ska napparna inte utsättas för värme som det står bakpå paketen. Min BVC-dam sa att det är bra att koka dem, iaf om de hamnat på marken ute, har man tappat dem hemma kan man bara spola av dem.

Hur gör ni?

♥ ♥ ♥ Kl. 08.45 den 5/4 2006 föddes vår dotter!!! ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Hur ofta kokar du nappar och dyl?
  • MallanFrallan

Ja var duktigare på att koka när ho var mindre nu blir det väl inte såå ofta kanske varje,varrannan vecka men jag byter nappar 1 gång i månaden!

• Snova

Ja, det står ju på paketen att man ska byta en gång/mån men om man drar i dem varje gång och de verkar ok, kan man inte ha dem längre då tro?

♥ ♥ ♥ Kl. 08.45 den 5/4 2006 föddes vår dotter!!! ♥ ♥ ♥
  • Hildis

*puff*

undrar också över kokning och byte varje månad

• Norrbotten

Är jätte dålig på sånt (men min gumma mår bra ändå)
    JA och varför ska nappen va så steril ja min tjej äter på allt, golvet, möbler ja allt som kommer framför henne självklart ska man rengör nappar och flaskor, men inte som de står att man ska göra (tycker jag alltså) ja jag tror och vet att studier visar att har man allt för rent runt ikring sig så utvecklar man alergier mycke lättare och de är inget jah vill ge min dotter.. Kram anna stolt mamma till alva

• sleeping sun

Två gånger i veckan kanske

• alsesani

Hmm.. jag kokar aldrig napparna... Har aldrig gjort det ens.
    Eftersom dom ändå tuggar och slickar på allt spelar det ju ingen roll om nappen är ren om dom slickar på skosulorna. Jodå, det händer :)
    Men mina barn har aldrig varit särskilt sjuka ändå, någon förkylning varje år men inte mer...

• alsesani

Och inte byter jag en gång i månaden heller. Jag drar lite i den lite då och då och ser den ok ut så ger jag pojken den. :)

• Lovisa L

Kokar napparna när vi införskaffat nya, inge mer. Vi byter inte heller varje månad (siliconnapparna är ju fräscha länge!

• Bruden1

Kokar nappar och flaskor nån gång då och då när jag känner för det, extra om hon e förkyld! och napp byter jag en gång per månad.

Silikonnappar är ok att koka men INTE latexnappar! Förvånad de får inte kokas, väldigt värmekänsliga!

• Anna83KD

Kokar varje dag nappar och flaskorna efter varje användning.
    Ska snart dra ner på kokandet.

• Heisan

Jag kokade nappar till flaskor och flaskor varje gång hon ätit tills hon var ca två månader. Nu gör jag det aldrig, bara napparna till flaskan när de är helt nya....

• sleeping sun

Jag måste koka napparna så ofta som jag gör och egentligen oftare eftersom min son har problem med svamp på tungan annars hade jag nog inte heller gjort det så ofta.

• Elhu

Jag har kokat mina latexnappar och det gick hur bra som helst!

• Bruden1

Elhu: ja, det kanske går bra, men jag hade iaf aldrig vågat chansa på det när jag vet hur värmekänsligt latex är! De blir jättelätt sprickor i dem i exempelvis solljus, och då även givetvis kokande vatten!!
    Tänk om bebis kvävs!

• Doriath

Kokar flaskan några gånger i veckan, samtidigt som bitringen (som brukar hamna i kissen på skötbordet av någon anledning).
    Nappar kokar jag om de hamnat på backen på stan. Fast nu när tjejen är snart halvåret vet jag inte om det behövs egentligen.
    Drar i nappen när jag kommer ihåg det. Byter inte varje månad.

• tinna

Kokar nästan aldrig napar. Händer när jag haft storstädning och hittat en massa nappar som varit borta nån månad eller så. Då kokar jag dom fräscha igen. Har bara silikonnappar nästan. Nappflaskor kokar jag aldrig, har bara sånna med stor öppning och dom går ju alldeles utmärkt att köra i diskmaskinen. Båda mina barn mår prima, tror inte heller på att ha det alldeled för rent omkring dem. Nu när Alma äter blomjord och sten, kattmat och damm, vad spelar det för roll om jag då bara sköljer av nappen när den hamnat på golvet?

tinna med Jakob f 03 och Alma f 05
Svar på tråden Hur ofta kokar du nappar och dyl?