• SandraJ

e-upplysning

Tycker det känns otäckt att vem som helst kan gå in och få reda på i stort sätt ALLT om mig, för ynka 50 spänn!!

Detta kan de få reda på

Personnummer, namn, adress, postadress, kreditvärdighet, scoring, inkomst, antal, summa och typ av anmärkningar, utmätning, skuldsanering, antal och summa restförda skatter/avgifter, summan och typ av skuldsaldo

Jag tycker det är obehagligt, vad tycker ni??

• Svar på tråden e-upplysning
  • piffan

Upptäckte oxå det idag,känns inget vidare alls,har inte mycket o dölja men bara tanken påbatt vem som helst kan snoka upp vad osm helst om mig är obehaglig.

• SandraJ

Kan man inte skriva och be dom ta bort en? Det kan man ju på eniro...

• Karisma

Va, har jag aldrig hört talas om, var kan folk gå in och kolla upp mig då?? Inte för att jag ar ngt attt dölja med ändå..

Kram K

• Nettis1975

Det är ju inte så farliga upplysningar egentligen. Det enda som kan skada dig är att någon använder ditt personnummer till att ta kredit, men sådant går ju att ordna till.

Allt detta går även att få reda på gratis hos polisen. Det är som sagt offentliga handlingar som man måste lämna ut.

Sedan är det väldigt ovanligt att folk tar reda på sådant här om helt vanliga människor, man har ingen nytta av att veta din inkomst mm. Journalister tar ju i och för sig gärna reda på kändisars anmärkningar mm, men det kan ju inte skada någon.

• mitt nya liv

Jag tror inte många vill kolla upp mig och inte till någon bra anledning men allt dom lämnar ut är väl öppna uppgifter. Folk kan alltså ringa till folkbokföringen eller kronofogden och få alla svaren där?

Jag sökte en gammal väns adress och fick på köpet hela personnr från folkbokföringen

• SandraJ

Men går du till polisen och ska ha reda på allt om 50 personer på en viss gata och sen sker det 10 inbrott på den gatan vet ju polisen vem det var. Här kan du bara gå in och få reda på vad du vill utan att blanda in polis.

• mitt nya liv

Varför syns mitt personnummer?
    Kan jag ta bort det ur era register?
    e-Upplysning.se som köper informationen av Business Check AB är ett kreditupplysningsföretag. All information som finns i registret är allmän info som levereras av myndigheterna. Du kan läsa mer om vilka som är med i registret på Datainspektionens hemsida: www.datainspektionen.se/fragor_svar/kreditupplysning/kul4.shtml
    Datainspektionen är Kreditupplysningsföretagens tillsyningsmyndighet.

verkar inte gå att ta bort..

Svar på tråden e-upplysning