• Anna81

vad tycker ni om leksaksvapen?

vad tycker ni om att ge barnen leksaksvapen?
    Tycker ni att det är ok att barnen leker krig,att dom dödar varann mm?

Jag tycker verkligen inte att det är ok, tycker det är jätte hemskt.

Är det nån som vill vara med att prata om det här?¨
    Kör på!!

• Svar på tråden vad tycker ni om leksaksvapen?
  • Fridlund

tycker absolut inte att det är okej! min son (nu 3½år) fock en kpist av farfar när han fyllde 1 år...vem ger en 1åring ett vapen? måste ju bara tillägga att det åkte ut illa kvickt!

• Anna81

Fridlund:
    det är samma här, Min sambos familj har en rätt konstig syn på vapen, dom tycker att det är klart att barnen ska få en massa pistoler ocj liknande.

Vi har fått ett par st till Jennifer och tom David som bara är 7 månader har fått.
    Kastade oxå allt det i papperskorgen, har även sagt det till hans familj men dom tycker att jag är fjantig och fortsätter att ge.

• Jen80

Alltså, jag vet inte vad jag tycker egentligen.
    Jag har själv varit väldigt aktiv inom tävlingsskytte (och hela min familj) och min sambo jagar och även han har tävlingsskjutit. Så jag har egentligen inget emot vapen. Och när vi var små lektes det krig i skogen som bara den. Det är ju en lek för barnen och det ser ju inte det hemska i krig. Deras krig är ju faktiskt på låtsas.
    Min son lär väl få ett gevär eller nåt. Kan inte tänka mig annat. Hans pappa har ju, så då vill väl han ha.
    Men vi kommer tidigt lära honom att handskas på rätt sätt med ett vapen. Men leksaksvapen är och förblir ett leksaksvapen för mig.

• katinka1

Jag tycker också det är hemskt när barn får vapen som leksaker och jag lovar att dessa kommer flyga ut väldigt snabbt om det kommer nagra. Att barn leker att de dödar varandra är också hemskt, men vad ska de tro när de inte ser annat pa TV. Fast det hör inte till saken. Ville bara säga att min pojkvän och jag är oense och han tycker att man maste ha en pistol för att leka cowboy. Jag tycker det verkligen inte och vi kommer ha många diskussioner om det i framtiden tror jag. Tycker det är jättebra att ?fridlund? tog bort vapnet. Man leker inte med vapen och siktar inte på nån och tycker det är hemskt att så många barn inte lärt sig det!

• Jen80

Jag tror det beror lite på hur man ser på vapen. Jag tänker inte på krig när jag ser ett gevär.
    Är vi på skjutbanan så tycker jag det är ok att Liam får ha sitt egna gevär.. inte för att vi är på skjutbanan särskilt mycket längre, men men...
    Och han kommer inte få ha en massa pistoler och så, utan kanske ett gevär för att pappa har ett.
    Sedan är det jobbigt med små killar som springer och leker krig. Är ju inte den lugnaste leken precis ...

• Aelwa

Nej jag tycker inte att det är ett dugg ok precis lika lite som jag tycker det är ok med chokladcigaretter eller för att dra det ännu längre låtsasknark..

Tycker det är jätte obehanligt när man är ute och helt plötsligt får en verklighetstrogen leksakspistol upptryckt i ansiktet. Stora delar av vår befolkning kommer från krigshärjade länder, kul för dem om deras kompisar springer runt och skjuter på allt och alla.

• symaskinen

Egentligen är det en lite klurig fråga, för på något sätt känns riddarlekar lite mer accepterat än "nutida" krigslekar.

Är dock emot krigsleksaker...men barn är ju oftast väldigt fantasifulla, så ett pangande finger kan ju också skapa problem. Min mamma brukar säga att man inte får sikta på någon.

Min älsta dotter ville ha ett gevär, men det fick hon inte ...Emils bössa.

• Anna81

jo pangandet kommer man nog aldrig ifrån, men att köpa en pistol lr gevär till ett barn gör ju så att barnet får en skev bild.
    Jag tror inte att det är bra,

• Jen80

Men att ha ett gevär att leka med hemma, att typ leka prickskytte och så, är det inte ok heller?
    Visst finns det pistoler och gevär som är väldigt verklighetstrogna, men de andra då?
    Det finns en "bysse" (Emils träbössa), vattenpistoler, barn leker gevär och krig med pinnar etc. Får de göra det?
    Många barn leker krig, vilket är helt normalt. De hittar saker att "skjuta" med, fast vi vuxna kanske inte vill det. Är det fel också?

• Jen80

Men lekte inte killarna krig när ni var små? Sprang i skogen och gömde sig och sköt på varandra?!
    En Emil-bössa tycker jag bara är gulligt. Det kommer Liam få om han vill ha en. Ett verklighetstroget krigsgevär blir det dock inte...

Svar på tråden vad tycker ni om leksaksvapen?