• Jen80

vad tycker ni om leksaksvapen?

Alltså, jag vet inte vad jag tycker egentligen.
    Jag har själv varit väldigt aktiv inom tävlingsskytte (och hela min familj) och min sambo jagar och även han har tävlingsskjutit. Så jag har egentligen inget emot vapen. Och när vi var små lektes det krig i skogen som bara den. Det är ju en lek för barnen och det ser ju inte det hemska i krig. Deras krig är ju faktiskt på låtsas.
    Min son lär väl få ett gevär eller nåt. Kan inte tänka mig annat. Hans pappa har ju, så då vill väl han ha.
    Men vi kommer tidigt lära honom att handskas på rätt sätt med ett vapen. Men leksaksvapen är och förblir ett leksaksvapen för mig.

• Jen80

Jag tror det beror lite på hur man ser på vapen. Jag tänker inte på krig när jag ser ett gevär.
    Är vi på skjutbanan så tycker jag det är ok att Liam får ha sitt egna gevär.. inte för att vi är på skjutbanan särskilt mycket längre, men men...
    Och han kommer inte få ha en massa pistoler och så, utan kanske ett gevär för att pappa har ett.
    Sedan är det jobbigt med små killar som springer och leker krig. Är ju inte den lugnaste leken precis ...

• Jen80

Men att ha ett gevär att leka med hemma, att typ leka prickskytte och så, är det inte ok heller?
    Visst finns det pistoler och gevär som är väldigt verklighetstrogna, men de andra då?
    Det finns en "bysse" (Emils träbössa), vattenpistoler, barn leker gevär och krig med pinnar etc. Får de göra det?
    Många barn leker krig, vilket är helt normalt. De hittar saker att "skjuta" med, fast vi vuxna kanske inte vill det. Är det fel också?

• Jen80

Men lekte inte killarna krig när ni var små? Sprang i skogen och gömde sig och sköt på varandra?!
    En Emil-bössa tycker jag bara är gulligt. Det kommer Liam få om han vill ha en. Ett verklighetstroget krigsgevär blir det dock inte...

• Jen80

Anna81: Ok, då tycker vi nog helt olika .. även fast jag inte tycker det är ok att springa och leka krig med verklighetstrogna vapen. Jag skulle inte gilla särskilt mycket att de lekte krig, utan skulle nog be dem leka nåt annat.
    Men jag kan inte förstå det hemska i att ha Emils bysse eller nåt annat liknande.
    Sedan kan jag förstå om man är emot vapen, men inte om de används på rätt sätt. Eftersom vi båda skjuter här i vår familj så lär ju Liam få en rätt god syn på vapen och han får gärna börja skjuta när han är tillräckligt gammal...

Måste bara fråga (nyfiken ): Skulle era barn få börja skjuta luftgevär (som hobby och alltså hos en skytteförening) om de vill när de är 6 år eller äldre?

• Jen80

Aelwa: Nej, jag vet absolut att alla barn inte leker krig, men många (som jag skrev )...

• Jen80

SadieWantsASon: Vapen går inte alls alltid ut på att orsaka skada. Jag skulle ALDRIG kunna skjuta ett djur (eller en människa heller för den delen) och jag har skjutit i 20 år (och jag är bara 26 år ). Inte mycket de senaste åren, men ändå...
    Jag skjuter på svarta, runda prickar (ingen som helst liknelse med nån levande varelse). Vad är felet med det?!?!
    Jag har STOR respekt för ett vapen och blir arg när det används på fel sätt.

• Jen80

Jo, men då är det väl bra att de lär sig att man kan skjuta för skojs skull istället?
    Förstår inte varför man egentligen gör en så stor grej av en lek som funnits i massor med år.
    Förstår att man blir upprörd över leksaksvapen som ser ut som vanliga vapen, men inte små träbössor eller vattenpistoler...

• Jen80

sadieWantsASon: Hmmm, det där med drickat håller jag verkligen inte med om. Fast visst, har man en annorlunda syn på vapen så kanske man kan jämföra det med det. Jag vet inte...
    Jag har ju som sagt alltid haft vapen omkring mig (hehe, hur låter det ), så jag har ju aldrig sett det som något hemskt eller konstigt. Jag har heller aldrig tänkt tanken att man kan ha det till att skada nån.
    Eller jo visst, när jag var ensam hemma när jag var yngre brukade jag tänka att det är ju dumt att jag inte kan använda geväret om det kommer nån inbrottstjuv. Hehe, men det var ju inte på allvar precis. Funderade istället på att ha en kniv under kudden, men insåg att jag nog får låtsas sova istället ...

Jag skulle också blir sur om någon gav min son ett gevär och jag inte var med på det. Och jag blir sur om någon köper ett gevär som ser ut som ett krigsgevär. Jag vill inte uppmuntra till att min son ska leka krig, men ser det inte som något problem om han gör det. Det är en period som går över, precis som allt annat. Fast jag hoppas att med våra familjers inställing till vapen så kanske han inte kommer se vapen som någon krigsgrej, utan istället se det på vårt sätt. Alltså något man ska ha respekt för och lära sig använda det på rätt sätt, inte mot någon...

Svar på tråden vad tycker ni om leksaksvapen?