• Killarna Larsson

Rör i öronen!

Hej!
    Min son på snart 17 månader, han har haft mycket problem med sina öron, han har haft 5 öroninflammationer under ½ år.
    Men nu tillslut så fick jag min vilja igenom, han ska få rör i öronen, och även polyperna ska bort.
    Nu väntar vi bara på operationsdagen, förhoppningsvis innan midsommar!

Nu till min fråga.
    Min son han hör verkligen ALLT! Säger man till honom att han ska hämta nåt, eller typ, klappa händera, ta bort sockarna.. ja ALLT, så fattar han vad man menar o gör precis det man säger till honom, men han pratar INTE!
    Kan det ha något med öronen att göra, att han kanske inte hör lika bra som vi gör, att han kanske hör lite "dövre" än vi?

Någon som har ett öron barn, kanske kan skriva lite råd eller nåt.!
    Ni som har öron barn, har det varit något problem med rören, eller om polyperna tog bort från ert barn.

Dom på BVC säger att nu när han får rör så kommer han säkert att börja prata fort... hmmmm.
    Jaja, vore tacksam om nån svarar.. funderar mycket på min pojks tal..

Kram Sussie

• Svar på tråden Rör i öronen!
  • Killarna Larsson

*puffar igen*

• Angelica

Jag har en 18 månaders son som har samma bekymmer. Men nu på sista kollen så var det bättre. Dock så ska han också opereras för näsmandlen (polyper) efter sommaren, då han snarkar så mycket så han har risk för sömnapné. Och han är även jätte täppt och kan inte andas med näsan när han ligger ner.

Emil hör också, men säger inget alls. Häromdagen så sa han grötigt "hejdå", men han pratar en MASSA, totalt obegripligt. Bara långa meningar utan ett dugg förståligt. Läkaren sa att det berodde på att Emil haft indragna trummhinnor så länge att allt ljud han hört har låtit som när man står i ett bås, helt ljudfritt. Där var vakum vid hans trumhinnor. Det är därför dom sätter rör för att jämna ut trycket. Men det såg bättre ut på Emil nu, så han slipper den op. Dom mäter trumhinnan med en sån maskin som dom sätter in en grej lite i örat o skjuter iväg en signal som träffar trumhinnan. Ger trumhinnan ifrån sig rörelse så visas en kurva på apparaten, annars blir det som i Emils fall, bara raka streck.

• Angelica

Jag är förresten jätte nervös över Emils operation. Skulle du vilja vara gullig o berätta för mig hur det var, vad som hände osv? Hur han upplevde det och ni som föräldrar.
    Jag skulle blivit jättetacksam!

• Killarna Larsson

Angelica:

Tack för att du skrev..
    Skönt att veta att det är någon mer som har samma problem, inte för att det e skoj för fem öre..
    Men man blir ju orolig då dom inte säger något.. Om ca 1 månad ska han ju på 18 månaders kontrollen, då ska ju dom kunna säga 8-10 ord, hehe, det lär då inte min Filip kunna, men jag har redan pratat med bvc om detta, så dom har överseende med detta..

Joo, som i Filips fall, så tror öronläkaren att han har en massa vätska bakom trumhinnan, o när rören sätts dit, så försvinner vätskan så småningom. Så förhoppningsvis så pratar han nåt ord innan sommaren e slut
    Läkaren skulle prioitera detta fall, så att han får rören fort. Så hoppas på snart..

Här har du en till som är nervös inför operationen, men mest är jag rädd för att han ska sövas. Tycker inte alls om att söva små barn, men ingreppet går fort sa läkaren, max 15 minuter, att både sätta rören o ta bort polyperna.
    Men den dagen då lillkillen ska opereras, så får min karl oxå följa med oss..hihi

Joo, jag ska skriva till dig å säga hur vi upplevde det hela.
    Tack! Kram!

• Angelica

Ja det är just sövningen som jag tycker är jobbig. Fast min läkare sa att det skulle ta knappt 1 timme för att ta bort polyper. (näsmandel)

Nej 8-10 kan ju definitivt inte Emil. Kommer fram typ mamma nångång ibland och som jag skrev hejdå en gång.

Men jag vet ju vad det beror på så jag är inte orolig. Det kommer nog.

• Alltid

Min son var öronbarn när han var liten. HAn fick rör inopererat och polyperna åkte bort då också. Han hörde i och för sig dåligt innan han fick sina rör. Men han var väldigt sen med talet. Ett och annat ord sa han väl, men började prata strax innan tre års ålder.

• Killarna Larsson

Angelica:

Jasså... hmmm, vår örondoktor sa att det tar typ 15 minuter.. jaja, men man ser ju..

Filip han har sagt mamma nångång han med.. men inte e det då många gånger man har hört de.. Åsså kan han låta som en vovve o gris hihi

Joo, jag vet ju oxå vad det beror på, då han inte pratar, men man blir ju ändå lite nojjig...
    - undra om det beror på öronen, osv.. men ja e väl lite knasig..

• Killarna Larsson

Alltid:

Tog det länge för din son, när talet kom, efter det att rören inopererades?

• Killarna Larsson

Hans läte nu varje dag, det låter typ
    - ööööööööhhhhh, öööööööööööhhhhh,
    åsså pekar han, de han vill ha

Svar på tråden Rör i öronen!